'88 Kadett 1.6i (automaat) - af en toe stationair afslaan of bij langzaam rijden (<50km/u).
Van de 1 op de andere dag heb ik een stationair / lage toeren probleempje. Dit is begonnen op 12 Januari 2010 - Koud + sneeuw.
Normaal start ik 's ochtends de auto en ga daarna de ruiten schoonkrabben.
Nu afgelopen vrijdagmiddag na m'n werk de koude auto gestart en weer ruitenkrabben. Na een tijdje ging de motor slechter lopen en sloeg toen af.
Ik terug in de auto en 'm weer gestart. Niets aan de hand verder en gewoon goed aanslaan. Maar naarmate de motor stationair liep zakte deze in toerental en ging weer slechter lopen, om kort daarna weer af te slaan.
Ik merkte dat als ik de auto in Drive zet, dat deze dan beter bleef lopen waarschijnlijk vanwege het verhoogd stationaire toerental denk ik.
De zaterdag even de garage in geweest en bougies vervangen en rotorkap, kabels en rotor schoongemaakt.
Ook de EGR-klep nagekeken. Deze zag er goed schoon uit, membraan was nog heel en alles bewoog nog prima. Behalve het vacuumslangetje, dat was wat hard geworden en ietwat ingescheurd. Slangetje verwijderd en het tuitje op de carburateur afgedopt.
Auto gestart en getest. Deze bleef stationair goed lopen en geen foutcodes te zien.
Half uur gereden en thuis neergezet.
Zondag niet gereden en nu maandagochtend ik de auto weer gestart en ramenkrabben.
En ja hoor, de motor ging weer even sputteren en sloeg weer af.
Contact uit en weer aan en hij liep weer als een zonnetje.
Onderweg naar m'n werk sloeg ie nog 2x af tijdens langzaam rijden en stationair draaien.
Zodra ik voel dat de motor slecht gaat lopen dan kan ik deze niet meer op gang houden door gas te geven oid. Hij gaat dan hoe dan ook afslaan.
Als ik dan het contact uitzet en weer de motor weer start dan lijkt er niets aan de hand weer en kan ik vaak gewoon weer wegrijden.
De auto heeft geen lambda-sonde.
Inmiddels heb ik de MAP-sensor vervangen door een andere (uit een Chevy Van weliswaar), maar dit heeft het probleem niet verholpen. De motor loopt wel ineens een stuk mooier stationair met deze V8-motor sensor aangesloten. Ik laat 'm voorlopig maar even zitten. :)
Heb tevens een andere EN een nieuwe temp-sensor geprobeert. Ook geen vervandering.
Wel had ik nu onlangs dat het weer eens koud was, dat de motor gewoon zonder problemen bleef lopen.
Maar nu het weer een tikje minder koud is buiten is de ellende weer begonnen. Ik sta iedere dag wel ergens stil nu.
Uiteraard meestal bij een stoplicht of net na het optrekken midden op een kruispunt.
Het mooie is, als ik direct met koude motor de snelweg opga dan heb ik nergens last van. Het probleem doet zich alleen voor bij lage snelheden, dus toerentallen.
Ik verdenk nu zelf een soms haperende Nullast-regelaar. Maar weer 'even' 60,- uit de zak schudden voor het zoveelste 'probeerseltje' zie ik niet echt zitten nog.
In al die tijd is het MM-lampje nooit gaan branden, dus er viel ook niets uit te lezen verder.
Het probleem lijkt zich voornamelijk voor te doen als de motor net warm aan het worden is, of rond dat punt schommelt.
Wellicht dat dan de computer overschakeld van Choke-programma naar 'gewoon' ofzo?
Wat kan er nog aan de hand zijn hier?
Thanks!
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kun je de weerstand van de koelvloeistof temp sensor eens meten ?
Ik neem wel aan dat je de goede temp sensor vervangen hebt en niet die van de meter op je dashbord ?
Onderdelen van een andere auto monteren lijkt me ook niet 'je van het'
Zou gewoon de originele delen laten zitten en stap voor stap even het e.e.a nalopen, anders raak je van het één in het andere probleem.
Gr Stefan
Hoi Stefan,
Wat betreft de temp-sensor, ja ik heb de juiste vervangen.
2 jaar terug had ik bij een ander probleem al de originele sensor preventief vervangen door een nieuwe.
Dit was toen niet het probleem. De oude sensor had ik nog steeds bewaard en heb deze nu een paar dagen getest, maar met hetzelfde euvel nog steeds.
De 'nieuwe' sensor ging stuk tijdens het losdraaien onlangs, dus alsnog een nieuwe gekocht, met helaas nog steeds geen verandering van het afslaan-probleem.
Dus met 3 verschillende sensor's het zelfde probleem houden, dan kan ik concluderen dat het daar niet aan mag liggen.
De originele MAP-sensor (Manifold Air Pressure) hangt ook nog steeds onder de motorkap dus ik kan zo wisselen als nodig. Maar ook de andere MAP-sensor heeft ogenschijnlijk ook geen invloed op het probleem.
14 jaar
De sensor is misschien heel, maar hoe zit het met de bedrading? Die al doorgemeten?
Bedrading hebben we enige tijd bewogen tijdens het lopen maar gaf geen storingen verder.
Het probleem is eigenlijk 'te' voorspelbaar om aan een bedradingsprobleem te denken.
Ik verdenk zelf eigenlijk nog steeds de Nullast-regelaar, omdat het probleem zich alleen maar bij lage en stationaire toerentallen voordoet.
14 jaar
Nou vergis je niet, een slech contact of kabelbreuk kan voor gekke problemen zorgen..
14 jaar
Is het gaatje in het spruitstuk waarop map sensor aangesloten zit soms vervuild?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Kadett of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar