Opel Corsa: Stuurbekrachtiging (electrisch)

Bouwjaar: 2001

Hallo,

Sinds enige tijd viel mijn stuurbekrachtiging uit tijdens het rijden, het lampje EPS brand dan op het dashboard, als ik de motor stil legde en en daarna weer starte werkte die stuurbekrachtiging weer en bleef hij werken zolang de rit duurde.
Nu heb ik er onlangs naar de garage mee geweest en daar hebben ze de defectcodes uitgemeten en ook de koppelsensoren van het stuurhuis, er was een defectcode vertelden ze mij maar zeiden dat ze niets vonden aan het stuurhuis en dat die stuurbekrachtiging wel werkte.
Omdat ze dachten dat het een stroomprobleem zou kunnen zijn hebben ze het toerental verhoogd van 800 Rpm naar 910 Rpm en zodoende de alternator meer stroom doen leveren als de auto stilstaat.
Nu gebeurt het volgende: Als ik 's morgens start werkt die stuurbekrachtiging helemaal niet meer en als ik er dan een paar km mee gereden heb en schakel de motor uit en weer in dan werkt hij wel en blijft hij werken, omdat ze zeiden in de garage dat het een stroomprobleem kon zijn heb ik ook al een nieuwe batterij gestoken maar het probleem blijft zich voordoen, heeft iemand al het zelfde voor gehad? of weet iemand wat het probleem kan zijn?
Het ironische is dat die stuurbekrachtiging ook al eens uitgevallen is toen de auto 6 maanden oud was en ze hebben me toen verteld dat ze "alles" vervangen hebben. (onder garantie)

Dank bij voorbaat.

Herman4522

Geplaatst door Herman4522 (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

Harry4182 (0) PRO, 18 jaar geleden

Lijkt mij idd een stroomprobleem.
Heb je de spanning van de alternatorriem al eens nagekeken? Mogelijk is die versleten of te ligt hij te los. Meet bij draaiende motor de spanning op de batterij eens als de servo weer niet werkt. Zou normaal rond de 14 volt moeten zijn. Indien minder (ong 12,50 volt) ligt de oorzaak vermoedelijk bij de alternator of de riem.

Herman4522 (0), 18 jaar geleden

Bedankt voor dit snelle antwoord.
Ik heb de alternatorriem nagekeken en heb ook de spanning gemeten bij draaiende motor. Deze bedraagt 14.6 V bij belasting (lichten aan en terwijl draai ik aan het stuur)
Zou het kunnen liggen aan de stuurelectronica van de servo?

mhbruijn (0), 18 jaar geleden

Ik heb dit probleem ook gehad. Echter alleen het EPS-lampje ging niet branden. Er was wel een foutcode die duide op een defecte pomp.

Zie topic: http://www.problemcar.nl/index.php?topic...

andre331 (0) PRO, 18 jaar geleden

hallo ik heb misschien een tip voor je kijk even op opel professionals naar oproep geplaats op 19-07-2005 hier staat meschien de oplossing sucses andre

leo6506 (0) PRO, 18 jaar geleden

De stuurbekrachtingingspomp zal wel stuk zijn. probeer bij de dealer onder coulance iets vergoed te krijgen. Dit is een Dure reparatie. Wij hebben hetzelfde probleem gehad.

Herman4522 (0), 18 jaar geleden

Ik heb het probleem zelf kunnen oplossen. De oorzaak lag aan een relais in de zekeringkast die slecht contact gaf, heb de contacten gekuist en ondervind er geen enkel probleem meer mee.
Dank aan allen voor de tips die jullie mij gegeven hebt.

Raymond9322 (0), 18 jaar geleden

Hallo allemaal,ik ben dus ook in het bezit van een Opel Corsa c 1.2 16v van bouwjaar 2001,die hetzelfde manco vertoont als de Corsa van Herman,namelijk het af en toe uitvallen van de stuurbekrachtiging bij inparkeren of wanneer je door een kuil in de weg rijd.Het "EPS'-lampje gaat dan branden,en de auto stuurt dan behoorlijk zwaar.Nadat de motor opnieuw gestart wordt werkt alles weer als vanouds,tot de volgende kuil in de weg.Plaatselijke kleine garagehouders weten geen raad met deze auto,en sturen mij bij het telefonisch voorleggen van het probleem al naar de dichtsbijzijnde dealer.Deze heeft de auto aan de computer gelegd,en hier kwam foutcode "c1502-verschil tussen de koppelsensor"uit,ook zijn de dynamo en accu doorgemeten,welke volgens de monteur goed zijn.De monteur geeft aan geen duidelijke storing te kunnen vinden,maar wanneer de stuurbekrachtiging en het stuurhuis vervangen zouden worden(kosten:1500 euro incl. montage),dan zouden de storingen wel eens over kunnen zijn.Dit lijkt mij een nogal dure,maar niet eens zo zekere oplossing voor het probleem.Ik lees hierboven dat Herman de contacten gekuist heeft,en dat daarmee het probleem opgelost is.Wat houdt dit eigenlijk precies in?Andere oplossingen voor dit schijnbaar vaker voorkomende probleem zijn wat mij betreft ook zeer welkom!!!!In ieder geval,alvast bedankt!!!!

Herman4522 (0), 18 jaar geleden

Hallo Raymond,

Onder de motorkap zit de zekeringkast van de auto, in die zekeringkast zitten 2 relais van het merk bosch, een grijze en een blauwe. welke van de twee het is weet ik niet maar ik heb ze er alle twee uitgetrokken en de insteekpennen ervan gekuist.
Sedertdien heb heb geen enkel probleem meer gehad.
Omdat de eps stuurmodule bosh is, is de kans dus groot dat het bijbehorende relais ook van bosh is.
Bij mijn dealer hebben ze juist hetzelfde gezegd, namelijk dat ze misschien het stuurhuis zouden moeten vervangen maar ik vraag me af wat ze zouden zeggen indien het probleem dan toch niet zou opgelost zijn, zou ik dan mijn 1500 euro terug krijgen?
Ik vond het alleszins de moeite waard om er eerst zelf eens naar te zoeken.

Groeten,

Herman.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.