Opel Astra: temp meter en vacuumprobleem...

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: dtl

hoi!

Morgen wordt m`n vacuumpomp vervangen, omdat de auto erg inhoudt en reiniging niet heeft geholpen.
De Opel dealer geft dit advies, omdat de melding die ze kregen duidt op een vacuumprobleem.

Nu zegt een andere garage iets heel anders:

Het kan niet aan de vacuumpomp liggen want die wordt alleen maar gebruikt voor het remsysteem.

KLOPT DIT?

Hij gaf aan dat het zeer zeker een temperatuurmeter is die maar een paar tientjes kost.

Ik zou het fijn vinden als iemand mij advies kan geven, voordat ik morgen wéér 200,- kwijt ben.

Groet,

Jos

jospen

Geplaatst door jospen (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

14 Reacties

peerbmw (0) PRO, 17 jaar geleden

als het de opel diesel is (vacuumpomp op nokkenas) kan dit wel degelijk invloed hebben op het lopen van de motor!! maar dit is natuurlijk te meten met een vacuummeter rechtstreeks aan de vacuumpomp!! maar wat voor motorcode is het eigenlijk? x17dtl of x20dtl?

jospen (0), 17 jaar geleden

THANX, ....

de conclusie is dus wel wat voorbarig van die andere garage :)


Het betreft een `99-er Opel Astra G; 2.0 dtL di 16 V.
Heeft nu 140,000 gereden.
De LMM is vorig jaar vervangen en de brandstofpomp 1/2 jaar geleden.

De garage (niet dealer) heeft overleg gehad met de opel-dealer. Mijn garage wilde niet te snel dingen vervangen, maar de opel dealer raadt dit wel aan. (de vacuümpomp).

De huidige garage heeft alle slangetjes op lekkage gecontroleerd maar kon niets vinden.

thanx

peerbmw (0) PRO, 17 jaar geleden

nou die vacuumpompen gaan wel eens stuk! vooral als er langere tijd met een te laag oliepeil is gereden! maar de vacuumpomp bedient de turbo waste-gate, egr klep, wervelkleppen in het inlaatspruitstuk dus zeker geen onbelangrijk component... je kunt het vacuum eerst rechtstreeks aan de pomp meten en daarna in het systeem met behulp van een t-stukje...als deze waarden verschillen zit er een probleem in het vacuumsysteem (hoe klein dan ook)

jospen (0), 17 jaar geleden

Dus wel degelijk de vacuümpomp...

Mooi, heb ik er meteen een goed gevoel bij,

dank voor je snelle reactie!

jospen (0), 17 jaar geleden

zo, vandaag is hij gerepareerd (hoop ik :)

Het was niet de vacuümpomp zelf maar een van de "kastjes" / "units" die hij aanstuurt. (rechts vd accu)
De LMM is doorgemeten en was ok, ook de druk op de vacuümpomp was ok.
De melding gaf aan dat inderdaad één van die voornoemde "units" (die horen bij de EGR?!?) defect was.

Het gekke is alleen wel dat ondanks dat alles ok is, ik toch het idee heb dat ie iets inhoudt....alsof de auto een paar honderd kilo zwaarder is.
Kan natuurlijk ook zijn omdat ik in een klein autotje heb gereden deze week.

Weet iemand wat die voornoemde "units" precies zijn?
Vind het interessant om te weten, voor een volgende keer :)
Ze zijn in ieder geval duurder dan de vacuümpomp zelf (135,-)

Mvgr,

Jospen

jospen (0), 17 jaar geleden

Je gelooft het niet!

Heeft de garage, op aanraden vd Opeldealer, de zgn "unit" (heet geloof ik wervelklep) vervangen.
Wat is het gevolg?
Hij rijdt nog slechter! Ook als het motormanagementlampje niet brandt (enkele minuten op een rit van 30 min :(
rijdt hij slecht. Bij het doortrekken houdt ie steeds even kort in, net voordat ie doortrekt.

Continu heb ik het gevoel dat de auto als het ware op de handrem staat, hij wil maar niet lekker rijden.

Nu gaan ze toch maar weer de LMM vervangen (ondanks dat ie gemeten en goed bevonden is), misschien toch de vacuümpomp vervangen.

Wat zal het nou zijn??????

De garage zegt in ieder geval het volgende:

- Alles slangen zijn gecontroleerd en ok bevonden
- De LMM is gecheckt en ok bevonden
- De EGR is schoongemaakt

- De melding was volgens de Opelmedewerker duidelijk: Dat voornoemde kastje (naast de accu, waar de vacuümslangetjes opgaan)
zou de oorzaak moeten zijn. Na vervanging dus geen verbetering.

Een andere garage die ik hierna vroeg had het over een temp.sensor (niet LMM) die het zou kunnen zijn.

De auto rijdt eigenlijk continu alsof ie wordt tegengehouden / niet al het vermogen heeft. Hij gaat in noodloop als ie goed warm is, vaak pas na 20 / 30 km. Bij volgas geven, voorbij de 2500 toeren, schiet ie er weer uit.

Wie kan mij adviseren? Dit is voor mij (zoals ik me nu voel :) de eerste en laatste Astra DTL

roygsi (0), 17 jaar geleden

die opelmedewerker geeft ook alleen maar advies door de telefoon, dan kan dat weleens het verkeerde zijn.
alle sensoren-waardes al laten doormeten via de diagnosestekker?

straks zijn allerlij dingen vervangen, ben jij 500 verder maar nog niet geholpen.

Luiehond (0) PRO, 17 jaar geleden

Bekend verhaal... En Vacuüm is heel vaak de oorzaak! Maar ik denk dat het in de verkeerde hoek gezocht wordt. Er zitten overal van die vervelende haakse aansluitingen op je vacuümbediende actuatoren. Heeeeeel erg vaak, scheuren die lek. En dan wel in de binnenkant, Dus soms merk je er niets van, maar bij een verkeerde trilling is het mis. Controleer die ook even! En dan ook diegenen die onder de rechterkoplamp. Want ook die willen kapot. Gevolg is heel vaak dat je luchtmassameter gekke signalen geeft etc. Maar veelal is dit niet de boosdoener.... ervaring heeft ons heel wat geleerd!

M.vr.gr.
Sjoerd

jospen (0), 17 jaar geleden

UPDATE:

Nou word ik echt droevig!!

Sprak net de monteur:
Het is niet te herlijden wat de oorzaak is.
Foutcode is P0400 en dan een 2?! Naar zijn zeggen zou het "1 gedeelte" vd melding al zijn opgelost door het vervangen van de wervelklep...
nou mooi niet dus! Sindsdien rijdt hij net zo slecht.

Het kan dus zijn:

-Egr
-Vacuümpomp
-Slangen
...
..
.

Lekker hoor!
Nu gaan ze morgen de pomp meten, maar tot nu toe krijg ik hem steeds terug om te testen.

Zit er serieus aan te denken hem te verkopen...voor degene die meer geduld heeft

Luiehond (0) PRO, 17 jaar geleden

Zoals gezegd, controleer eerst eens even die hoekjes! Ennum, als die het niet zijn, meet met een vacuüm meter het verloop van het vacuüm direct na de start. Deze moet direct na het starten eigenlijk maar 0,75 bar onderdruk vliegen, daaromtrent. Als dat lang duurt, kan ofwel de pomp kapot zijn, ofwel een lek in het systeem zitten. De solenoïde klep van de aansturing van de wastegate zit ook in het systeem, en die verzorgt telkens dat de motor in noodloop springt. Soms is deze kapot, maar dat is een klepje van om en nabij 200 euro. Wordt vaak ook nodeloos vervangen. Controleer eerst die hoekjes in de vacuümslangen maar eens...

m.vr.gr.
Sjoerd

jospen (0), 17 jaar geleden

dank je Sjoerd!

Hij staat vandaag bij de garage maar heb het aangegeven!

Luiehond (0) PRO, 17 jaar geleden

No problemo! Ik hoop dat je de oplossing hebt... Het is een heel vervelende kwaal, en je bent wel even bezig met zoeken...

m.vr.gr.
Sjoerd

jospen (0), 17 jaar geleden

update:

weer nieuws en een vraag mbt bovenstaande, heb er ff een nieuw onderwerp van gemaakt

Vacuümprobleem (deel 2:)

Mocht je nog tips hebben....

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.