Opel Astra: Temperatuur / Circulatie problemen

Bouwjaar: 1993, Brandstof: Benzine

Help....
Hoi,
Sinds een aantal maanden heb ik met mijn Opel Astra Station (Sport X 1.6 XEL) een probleem met de temperatuur / circulatie koelvloeistof.
Wanneer ik in een file sta of de motor stationair laat lopen, loopt de temperatuur omhoog naar rood.
Ook krijg ik nu een motorwaarschuwing in de auto te zien (lampje met motor&bliksem).
Wanneer ik meer toeren ga maken, blijft de temperatuur netjes op de 90 staan, en lijkt er niets aan de hand.
Sinds kort zie ik ook een verandering m.b.t. de temperatuurmeter in mijn auto. De ene keer staat het op 50 graden terwijl het binnen de auto heel koud is binnen. De andere keer begint het met 17 graden. Dit wisselt enorm. Het geeft een andere temperatuur aan dan dat het daadwerkelijk is binnen de auto.
Mijn kachel werkt nog wel super.
Koelvloeistof is gewoon nog gevuld, dus geen lekkages (van de zomer heb ik alleen wat koelvloeistof bijgevuld).

De temperatuur sensor & thermostaat zijn vervangen, maar het probleem is hiermee niet verholpen.
De radiator is gemeten. Links geeft het een temperatuur aan van 100 graden, rechts van 50 graden.
Ook lijkt de circulatie van de koelvloeistof lijkt niet goed te werken. De slangen met koelvloeistof zijn rechts vanaf de radiateur koud.
De koelvloeistof komt wel door de radiateur heen als je rechts aan de slangen knijpt. Dus lijkt niet op een verstopping?

De garage meldt dat waarschijnlijk de waterpomp stuk is, en dat deze vervangen moet worden.
Voordat ik hier aan ga beginnen (de Opel heeft een eco-motor, alles zit verstopt, zo ook de waterpomp. dit wordt dus een duur grapje),
wil ik eerst alles uitsluiten. Heeft iemand enig idee wat er mis kan zijn met mijn auto..

Zou het alsnog de radiateur zijn, of komt het doordat er geen druk is, waardoor het niet kan circuleren.

Het lijkt erop dat de garage alle stappen wil nalopen dat ik hier vaker heb gelezen;
thermostaat, radiateur, waterpomp. Het zou vervelend zijn als het uiteindelijk toch een sensor blijkt te zijn.
De Opel is van maart 1995 (de motor loopt nog prima, auto trekt goed op. Kilometerstand is nu 186.000), en wil ik er niet veel meer in investeren.
Alvast bedankt,
Grts Danielle

Danielle1

Geplaatst door Danielle1 (0) , lid sinds 12 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

kaleido 1 (2120) PRO, 12 jaar geleden

Je koelventilator achter de radiateur slaat wel aan als hij 100 graden is?

Danielle1 (0), 12 jaar geleden

Bedankt voor jouw reactie. De koelventilator werkt, deze is getest voordat de sensor&thermostaat zijn vervangen.
Dus ook deze kan helaas van lijstje geschrapt worden:(

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Is het een 8 klepper ( OHC ) of een 16 klepper?

Waneer is de Dis.riem weer aan de beurt? misschien handig om meteen alles te vervangen incl waterpomp .
Bij een OHC is dit zowiezo een aanrader ivm lekage achteraf.

Motor starten koud en laten warm draaien.
De kachel moet eerst warm worden ( onder de kap de twee dunnere slangen bij het schutbord )
Na een flink aantal minuten zie je de tempmeter oplopen en zal de thermostaat openen, nu moet de bovenste radiateurslang gaan meedoen en ook warm worden.
Na doorstroming in de radiateur moet nu ook de onderste retourslang van de radiateur warm gaan worden.

Wijkt het af van wat ik hier beschrijf ?
Temperatuurmeter van deze opel moet je niet te serieus nemen, deze wijken vaak af.

Danielle1 (0), 12 jaar geleden

Hoi, Bedankt voor de reactie.
Wat betreft een 8 of 16 klepper, ik moet bekennen dat ik dit niet weet. Ik heb geprobeerd om dit via mijn autopapieren op te zoeken,
maar kan dit nergens terugvinden. Het is een Opel Astra Station Wagon SportsX1.6XEL (bouwjaar maart 1995).

Jouw beschrijving klopt, tot het laatste onderdeel. De onderste retourslang van de radiateur wordt niet warm.
De warmte lijkt te stoppen vanaf de helft van de radiateur. De slangen die daarna (na de radiateur) aan de beurt komen,
blijven iets warm tot koud.

De distributieriem is met 161.000km vervangen. Ik neem aan dat men hierin de waterpomp ook mee heeft genomen.
De temperatuur is nog niet eerder afgeweken. Dit is pas gebeurd sinds deze problemen. Ik ging er eigenlijk van uit dat dit misschien hiermee te maken had. Gelukkig :) weer 1 probleempje minder.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Een X16XEL is een 16 klepper.
De radiateur zelf kan ook wat geblokkeerd zijn.
Je zou alle koelvloeistof kunnen aftappen door onderste slang te demonteren van de radiateur, hang vervolgens een tuinslang in de radiateur op de plek van de bovenste slang en draai de kraan open.
Het moet er net zo snel weer uitstromen als dat het er in doet.
Of gewoon vervangen dat ding dan weet je zeker dat dit niet meer voor problemen kan zorgen.

De disriem heeft een interval van 60 000 km maar de waterpomp hoeft niet perse te worden vervangen bij deze blokken dus het is en blijft een goede tweede verdachte.

Danielle1 (0), 12 jaar geleden

Is het bij deze auto niet direct nodig om de distributieriem te vervangen wanneer er een nieuwe waterpomp wordt geplaatst?
Ik lees dat bij sommige modellen de waterpomp onder de dis.riem ligt, en dat dit dus tegelijkertijd vervangen moet worden.

Bedankt voor jouw tip m.b.t. de radiateur. Ik neem dit mee naar de monteur. Het lijkt inderdaad een betere optie om het onderdeel te vervangen.

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Het is niet noodzakelijk maar zeker wel aan te bevelen het is toch eenmaal los dus vervang waar je bij kunt.
Het kan zijn dat na een week alsnog de pomp het begeeft en dan moet alles nog een keer los...zonde en duur.
Via de onderdelenlijn een radiateur bestellen, bij dealer betaal je de merk hoofdprijs.

Danielle1 (0), 12 jaar geleden

Update:
Er is waarschijnlijk meer aan de hand dan het bovenstaande:(
Gisteren zou de Opel voor APK naar de garage gaan, en zou er ook gekeken worden naar de problemen.
Helaas wilde de auto niet eens meer starten. Een uur bezig geweest, uiteindelijk Van Amerongen (Pech Onderweg Dienst) erbij gehaald.
Die kon al meteen vertellen dat wat hij hoorde niet goed was. Zijn conclusie; het lijkt erop dat de koppakking eraf ligt.
Hij heeft de motor na veel moeite aan de praat gekregen, op de takel geplaatst en naar garage gebracht.
De APK komt de Opel zonder kosten door (de motoropwarming/circulatie is geen afkeuring). De monteur heeft een proefrondje gemaakt, en hoort niets vreemd meer aan de motor. Hij gaat morgen kijken of hij het probleem kan vinden. Hij vermoedt de koppakking (dit is niet te hopen).
Wordt vervolgt

C.Jonker (0) PRO, 12 jaar geleden

Dat kan een gevolg zijn maar ook de oorzaak van je klachten.
Wel een duurdere klus bij deze motoren helaas...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.