Opel Astra: turbo druk

Bouwjaar: 2001

Hallo Mensen,

Hierbij nog een vraag over mijn Astra. Ik rij in een Astra G van 2001 met 2.0DTI motor. Nu heb enige tijd geleden mijn motor opnieuw af laten stellen i.v.m. geen kracht onderin en een te "lage" top snelheid.
Het vreemde is dat mijn zwager in een Zaffira rijdt met dezelfde motor maar een veel gunstiger verbruik. Hij verklaart een verbruik van 1:19 te kunnen halen. (hij rijdt wel truttig, maar dat kan toch niet zo'n verschil opleveren?)
Ik kom gemm. niet verder dan 1:14,5. Zelfs op lange stukken. Het verbruik valt mij erg tegen. Mijn 2.0 DI was zelfs nog zuiniger! Heeft het er iets mee te maken dat de turbo pas bij 2.500RPM / 2.600RPM in grijpt?
Het lijkt mij erg laat en het is echt een "trap"die hij dan geeft. Onlangs ben ik over een recht stuk gereden met 125 KM/U op de cruise c. weinig wind en toch op de boordcomp. een uitlezing van 6,7!
MOET IK NAAR DE GARAGE?

Andre346

Geplaatst door Andre346 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

AstraGTC (0), 19 jaar geleden

ik rijd met een 2.0di en volgens mij slaat de turbo op ergens rond de 2000tr, kan iets meer zijn. Je voelt dat goed als je in 2de versnelling stationair rijdt, gas pendaal indrukken (niet plankgas) en constant houden, iets over de 2000tr voel ik de turbo opkomen.
en qua verbruik is dit veel ja. Tegen 120 op cruise controle heb ik een verbruik van om en bij de 5ltr (vlakke baan)
bij 90 is dit zelfs 3,8ltr. Over verbruik klaag ik niet, zeer zuinige wagen, zonder belachelijk traag te rijden.
Mss eens laten uitlezen bij dealer. Dat brengt mss duidelijkheid

DAVID2014 (0), 19 jaar geleden

LMM misschien defect.

Andre346 (0), 19 jaar geleden

Het vervolg op het verbruik van mijn Astra is dat ik bij de APK onlangs direct de MMS heb laten uitlezen en gebleken is dat om een of andere reden mijn brandstofpomp niet op tijd staat (te vroeg).
Hoe dit gebeurd is weet ik niet alleen dat mijn garage electronisch de hoeveelheid brandstof heeft terug gedraaid en nu mis ik weer iets vermogen, maar rij wel wat zuiniger. gemm. verbruik was 1:14,49 en is nu bij gemm.verbruik 1:16,5
Misschien is dit wel zoals het hoort. De Turbo die echt op 2750rpm een duw geeeft klopt nog steeds niet, maar weet niet wat ik hier mee aan moet.

Joost5836 (0), 19 jaar geleden

Bij mijn weten zou de turbo rond de 1800 rpm in moeten komen bij de dti. De trap die je voelt rond de 2500 rpm zou van de intercooler kunnen zijn, die komt volgens mij rond dat toerental pas in.

Rik9817 (0), 19 jaar geleden

Joost, een intercooler is niets anders dan een radiator die de gecomprimeerde lucht van de turbo afkoelt. Die lucht gaat daar altijd door. Dat heeft niets te maken met toerentallen.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.