Opel Astra: Turbo kapot Y2.2DTR Oepsss...

Bouwjaar: 2003

Vandaag vanuit Zeeland op en neer geweest naar Gelderland, hoorde onderweg een "nieuwe" turbofluit :-) Auto had pas een grote beurt gehad en ik dacht, ut zal wel een slangetje zijn dat wat lekt o.i.d. (was dus effe wat anders)
Was thuisgekomen en ging na 15 minuten weer rijden... krak, piep en een rook, je wilt ut niet weten... auto aan de kant en Opel Assistance gebeld voor broodnodige hulp :[ lijkt erop dat de turbo (gelukkig) binnen twee jaar (90000 km) kapot is ??? beetje vroeg dacht ik ?? Is dit een veel voorkomend probleem bij de Y2.2DTR ?? lees bijna nooit problemen ??

zeeuw32

Geplaatst door zeeuw32 (0) , lid sinds 20 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Shit happens zeggen ze wel eens.

Maar een turbo hoort een autoleven mee te kunnen.

De meeste turbo's draaien stuk door verkeerde olie (verkeerd bezuinigen)

Verkeerd behandelen: Koud Trappen, en na een vlotte rit de motor snel uitzetten. (tip: laat de motor minimaal 30 sec stationair lopen voor je m uitzet).

Willem

biomus (0), 18 jaar geleden

Willem,

Dat zou mooi zijn, een autoleven meekunnen. Helaas geloof ik hier niet zo in. Bij zo'n 200.000 km moet ie er toch echt uit!

zeeuw32 (0), 18 jaar geleden

Mmmm koud trappen zeg je Willem, dat kómt wel eens voor (ben brandweerman en dan rij je wel eens koud een beetje snel naar de kazerne :-) )
Zal gewoon mijn fiets buiten gaan zetten, lijkt me beter dan om de 90000 een turbo vervangen ;-)

Aan de olie o.i.d. zal het niet liggen lijkt me, denk dat de dealer er standaard de goede olie in gooit.

Tanx Willem

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Biomus, wij hebben hier een opel vectra 2.0DTI (2002) met 250.000km op de klok (meer dan 100.000 per jaar, daar zit de originele turbo nog op, en geen olie in of aan de turbo slangen.

Zeeuw32, Dan ontkom je er niet aan inderdaad, is een olie voorverwarmer niks voor jouw, dat zal iig flink schelen in de slijtage van de turbo.

Het meest schadelijk is het snel afzetten van de motor na een snelle rit.

(Gemiddelde lease golf: turbo vervangen bij 100.000km)

Willem

zeeuw32 (0), 18 jaar geleden

Een olie voorverwarmer ??? Je bedoelt zo'n stand kachel o.i.d. of zoals op de brandweervoertuigen zit (een soort electrische verwarming) Ik zal je tip van de 30 sec na een snelle rit ter harte nemen, was een beetje in vergetelheid gekomen. Bij mijn vorige Astra had ik tot 230.000 km géén problemen maar dat was een 2.0di met een "soft" turbo, ik zal voor mijn nieuwe turbo eeen stukje liever gaan zijn :-)

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Succes daarmee, is best lastig als brandweerman om rustig te doen.

Ik heb nu een volkswagen passat 1.8T 180pk staan uit amerika, deze heeft ook een defecte turbo,(GIEREN en niet te ZUINIG ook).

Deze heeft er net 25.000mijl op staan.

Daarmee wil ik zeggen dat er zelfs ergere gevallen bestaan en zeg ik maar: VOLKSWAGEN WIE ANDERS

mvg Willem

Willem12089 (0) PRO, 18 jaar geleden

Het is niet mijn auto, en ik hoef er niet aan te sluetelen, maar deze is zojuist bij ons ingevoerd, en toen ik m naar de douane loods reed hoorde ik m flink tekeer gaan die turbo.

Ik heb zelf (NOODGEDWONGEN) een tijdje VW (moet altijd een die man met dat rare snorretje denken als ik zon auto tegenkom) gereden, en dat naar VOLLE ONTEVREDENHEID, stond meer te repareren dan dat ik er in reed, door de tijd die ik nodig had om te repareren had ik dat jaar maar 20.000km gereden ipv de normale 35.000 a 40.000km

biomus (0), 18 jaar geleden

Willem,

Ik heb dat ook gehad! Een Polio. En dat had ie ook echt!!! heb ik maar 3/4 jaar gehad. Zelfs een turk wilde hem niet kopen. een 86-er had nog elektrishe onsteking!! Kun je bij opel niet zeggen...

Bio

SneakyBass (0) PRO, 18 jaar geleden

komt vaker voor bij deze type motoren, we hebben er bij ons al een paar vervangen, en dit komt meestal door de berijder zelf...

bij koude motor flink trappen, tsja, de motor moet wel ff op temp. komen...

F.2984 (0) PRO, 18 jaar geleden

Let wel...vaak zijn de auto's bespeeld met andere software of chip's....dan is de turbo sowieso niet zo'n lang leven beschoren....

zeeuw32 (0), 18 jaar geleden

Hey Frank,

Bij mijn Astra is/was mijn OBD nog maagdelijk !! Heb nix getuned (was ut wel eens van plan) Auto is reeds gerepareerd enne op een beetje rook na tijdens stationair draaien is alles weer 100%

jan-marc (0), 18 jaar geleden

Ik ben het helemaal met Willem eens, moderne diesels gewoon rustig warm rijden en weer rustig af laten koelen zal geen overbodige luxe zijn. ik heb een astra y1.7dt met dik 300000 km op de teller en ook nog de orriginele turbo aanwezig. Laat ik het afkloppen maar deze auto loopt als een tiet en heb er nog geen problemen mee gehad. heb er nu zelf net 50000 km mee gereden.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.