Ik heb een vraag. Ik heb een tijdje terug wat problemen gehad met een piepende v-snaar. Heb uiteindelijk een nieuwe v-snaar erop gezet maar als het regent piept de snaar nog steeds.
Kan dit liggen aan de spanning? Ik weet niet precies hoe strak de snaar moet staan. Is er anders misschien een vocht afstotend middeltje dat ik kan gebruiken? Of kan het nog ergens anders aan liggen? Nouja ik hoor het wel.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je snaar moet zo strak staan dat je hem nog een cm om hoog en om laag kan bewegen alles wat meer is is te veel.
gr tijne
riem stellen d.m.v. dynamo. dynamo ff losdraaien, riem over de poelies daarna met een lange schroevendraaier of de steel van een hamer de dynamo wegduwen en de onderkant van de schroevendraaier of de hamer tegen het blok aan (hefboomeffect) zodat de riem gespand wordt. hou dit zo vast en zet dan de dynamo weer vast. daarna de riem controleren of deze op spanning staat. is een beetje koffiedik kijken hoor maar het werkt uitstekend. motor starten en luisteren of je rare geluiden hoort zoals piepen.
piepen - snaar te slap
zingen - snaar te strak
normaal geluid - niets aan doen, is prima zo.
suc6
gr.
martin
19 jaar
Dat spannen lukt wel. Het is alleen bij nat weer wat het ook zo moeilijk maakt om de juiste afstelling te maken. Hij maakt een piepend en soms schrapend geluid. Het is ook niet constant. Het lijkt bij een bepaalde snelheid in een bepaalde versnelling bijv: rond 100 km/pu in z'n 5 of 60 km/pu in z'n 4.
Behoorlijk frustrerend!
19 jaar
haal de v-snaar is los, en draai eens aan de poelie van dynamo of waterpomp. Kan ook zijn dat dat bij een van de twee de lagers kapot zijn gelopen. Ook even controleren op speling, dit geeft meestal slijtage aan.
19 jaar
de water pomp zit op de distrubutsie riem als ik het goed heb.
maar inderdaat dynamo en stuurbekrachtegings pomp kontroleren.
gr tijne
19 jaar
Het kan ook zijn dat de rubbertjes van je stel steun van de dynamo verteerd zijn. Dan kan je de snaar wel blijven stellen maar als die rubbertjes verteerd zijn dan heeft de snaar bij nat weer geen voldoende grip.
Daaar had mijn astra ook last van, ik heb de steun een de 2 rubbertjes vervangen een hij heeft er geen last meer van.
De steun kost 10 euro en de rubbertjes 4,10 euro per stuk excl. btw en bij elkaar ben je zo`n 21,66 euro incl btw kwijt bij de dealer.
Groetjes
Astra rijder
19 jaar
De stelsteun is de onderste bout van de dynamo of niet? Die rubbertjes zien er redelijk oud uit maar die bout zit wel muurvast. Mijn sleutel brak af toen ik hem probeerde te draaien :S. Moet je perse die rubbertjes hebben of kan het ook met een ander soort?
19 jaar
Rubbertjes van de glij steun bedoeld astra rijder die gaan altijd stuk.
Je kunt ook die glijsteun naar t blok duwen voor je m vast draait.
Willem
Ik zou ook ff een slinger geven aan je dynamo, misschien is de lager daarvan wel aan het einde...
De waterpomp zit idd op de distributie.
Verder ff kijken of de poellies er netjes uitzien en anders ook ff schoonmaken.
Dit probleem is verholpen. Was een kwestie van de juiste spanning vinden. Het luistert best wel nauw. Iets te strak of te los en hij piept al. Bedankt voor de hulp iedereen!
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar