Wij hebben een probleem met de vacuumpomp. Hij maakt namelijk een hels, gierend lawaai. Echt niet gezond. Iedereen kijkt om wat daar voor auto komt aangevlogen. Als je de slangetjes van de pomp loskoppelt en je vinger erop houd, is het eventjes over, maar na ~ 20 seconden gaat hij gewoon weer gieren.
We hebben er al 2 nieuwe pompen op gezet, DIRECT maaktte ze hetzelfde lawaai.
De rembekrachtiging en turbo werken beide prima, nooit problemen mee, ook niet als je een paar keer hard achter elkaar remt, een monteur zei echter wel dat bij hoge toeren >2500 de pomp niet goed genoeg werkte, hij zuigt dan theoretisch niet hard genoeg.
Nu is het zo dat we er dus totaal geen last van hebben, dat wil zeggen, de auto doet alles gewoon prima, geen klachten. Maar het is gewoon echt een onprettige geluid.
Als je stationair draaid lijkt het of je hem hoort aanlopen, als je gas geeft (bijv. 10 --> 50km/h ) hoor hem keihard gillen, maar geef je dan wat minder gas om een constante 50km/h te rijden dan neemt het lawaai af, trap je weer op het gas dan gaatie weer.
Het lawaai gedrag lijkt een beetje op het fluit gedrag van een turbo, gas geven fluiten, constant dan neemt het af.
Probleem is dat niemand weet wat het probleem is. Niemand heeft het ooit meegemaakt en niemand weet waar het aan ligt.... jullie misschien..?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Zit er genoeg olie in? Zie je op de pompen geen slijtage sporen?
Zit het oliekanaal van je vacuumpomp niet verstopt? oftewel is de smering van de vacuumpomp wel goed?
Olie lijkt allemaal in orde. De eerste pomp is er opgezet zonder olie, direct het geluid. Volgende pomp met olie, direct weer het geluid, 3e pomp met heel veel olie, direct hetzelfde geluid. Ze zuigen allemaal even hard, en maken allemaal hetzelfde geluid.
Ik heb vandaag nog eens gekeken en een filmpje gemaakt met geluid:
(excuses voor de langzame server)
Het geluid is niet helemaal wat het in werkelijkheid is, maar gegier hoor je toch lichtjes.
Even belangrijke uitleg bij het filmje.
Ik start de motor, en je hoord hem netjes stationair draaien. Na 34/35 seconden hoor je ineens het geluid opkomen wat ik bedoel. Plots begint dat.
Dan geef ik een paar keer gas, je hoort duidelijk het gegier erger wordt, maar het geluid is dan niet meer realistisch (ik denk te hoog/hard voor die microfoon) want als je er met je oor ~50cm vanaf staat doet het gewoon pijn aan je oren. daarna bij ~ 1.12 hoor je de motor weer netjes stationair draaien en is het geluid weg, maar blijf rustig kijken, op ~ 1.42 hoor je het weer duidelijk aanslaan.
(ja, uiteraard moest mn broertje iets zeggen en de hond van de buren blaffen, maar t idee is er )
Heb ook nog een paar foto's van een regelaar die is aangesloten op de vacuumpomp. Deze bromt tevreden, maar als dan het gefluit van de vacuumpomp aangaat wordt de brom zachter, minstens 3x zachter.
Iemand enig idee waar dat dingetje van is?
Rechts van de accu, dat bovenste zwarte dingetje, naast dat gele rondje.
Alvast weer bedankt voor de reacties.
18 jaar
De ene klep is voor de EGR en de andere klep voor de wervelkleppen dan zit er nog een rechts naast de turbo achter de luchtvolume meter die dient voor de turbo deze werken allen op vacuüm ze worden wel elektrisch gestuurd door de stuurdoos (computer)
Zijn alle darmpjes al gecontroleerd op fijne scheurtjes denk dat er ergens een scheurtje zal zitten die het gefluit veroorzaakt die scheurtjes komen wel vaker voor
Hoe kan ik die darmpjes dan controleren op scheurtjes? Loshalen en er doorheen blazen, 1 kant dichthouden en kijken of je dan een lek vind? En kan het kwaad om de slangetjes van de EGR klep en het stekkertje los te koppelen en de motor te starten?
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar