close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra: veerpoot remschijf

Bouwjaar: 1997

Een tijd geleden heb ik nieuwe wiellagers en schokdempers gestoken vooraan.
Om de veerpoot los te krijgen heb ik vrij hard moeten kloppen op de konische verbinding met de stuurstang (konische verbinding met een klop van de hamer loskrijgen , "schrikeffect").

sindsdien trilde mijn stuur bij het remmen.
Nu heb ik de remschijven en blokken vervangen (omdat ze versleten waren) en daarmee verdween het probleem van trillen bij remmen.
Na een aantal weken begint het trillen bij remmen opnieuw.
Enkel bij het remmen trilt hij.
zou het kunnen dat bij het loskloppen van de stuurstang (bij vervangen schokdempers) de uitlijning van de wagen niet meer correct is ?

Hopende op tips,

JGFFW

Geplaatst door

jgffw (0)

al 21 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

je itlijning klopt nooit meer als je je schrokbrekers hebt vervangen want dat is het vaste punt van de wiel ophanging maar dit heeft overigens niks te maken met het trillen onder het remmen.

ik had dat ook na het vervangen en dat is bij mij vanzelf weer over gegaan.

gr tijne

tijne 0

19 jaar

heb je het raakvlak vna de remschijf(naaf ) goed schoon gemaakt?

een milimeter vuiligheid of roest kan al trilling veroorzaken.

of je schijven zijn weer krom, wat vaker voorkomt.

uilijning heeft niks met trilling te maken, enkel aleen de sporing.

maar je geeft zelf het antwoordt al, hij trilt aleen bij het remmen.

dus daar zit de boosdoener, of de boel schoonmaken achter de schijf of nieuwe monteren.

afdraaien is ook een optie, maar ben daar zelf niet een voorstander van.

succes

arie549 0
badge

19 jaar

Arie, ik dacht ook in die richting dus heb ik gewacht tot ze versleten waren en dacht dat het probleem zou opgelost zijn met nieuwe schijven, en dat was het ook.
Maar nu begint dat trillen opnieuw, dus nieuwe monteren is niet echt de oplossing aangezien ze pas nieuw zijn.
En inderdaad, op het raakvlak heb extra goed gelet bij de montage.
kan er niet bij, .. ??

Thx

jgffw 0

19 jaar

voor je kan ook nog proberen om een paar keer echt hard in de remmen te springen dan krijg hij op zijn klote en dat schijnt ook te werken (is niet mijn idee overigens)

gr tijne

tijne 0

19 jaar

matijn, vanwaar die onzin????

voornaam, je kan ook een slinger in je naaf hebben. maar danzou de auto normaal ook lichtelijk moeten trillen.

je wiellager zijn ook goed? er zit nergens speling op? zoals fussee.

arie549 0
badge

19 jaar

wel, het is allemaal begonnen met de wiellager te vervangen (en tegelijk ook de schokdemper maar doet waarschijnlijk niets terzake).
Bij het opkrikken van de wagen kan ik geen speling ondervinden op het wiel, dus dacht lager is ok ..

jgffw 0

19 jaar

pak je veer eens beet, geef je wiel een flnke slinger, voel je hem licht trillen in de veer?

zo ja dan is dus weer je wiellager aan gort.

arie549 0
badge

19 jaar

hoe is jouw rijstijl,als je altijd bij een stoplich of zo altijd de rem ingetrapt houdt (ook na flink remmen) dan krijg je dit heel gauw.De schijf koelt dan plaatselijk sneller af (waar de remblokken aangrijpen)en dit heeft kromtrekken tot gevolg.Let er eens op,veel mensen doen dit zonder het te merken (waaronder ikzelf,maar ik heb het afgeleerd omdat ik te vaak schijven moest kopen)

Euh, mijn rijstijl zal we goed zijn denk ik . Heb deze wagen nieuw gekocht en heb reeds 370.000 km, en nu de tweede keer remschijven vervangen. Lijkt me niet overdreven.

jgffw 0

19 jaar

hoi, hier ben ik het deels mee eens..


en hoe voorkom je dit met een automaatbak..?


paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

tsja ,da's lastig,je kan niet aldoor in z'n P of N zetten natuurlijk,maar ik probeer alleen maar wat te verklaren.
Ik heb geen automaat,maar kan je je niet aanleren om de parkeerrem te gebruiken???
Overigens is 370000 km met je 3e setje schijven keurig (ton per setje)
Wat was overigens het merk van de schijven.
Ik heb ooit eens een tijdje schijven van het merk ABS (all break systems) gemonteerd en die kwamen bijna allemaal terug (krom)

tja... een ton met één setje remschijven vind ik netjes! ( zelf gooi ik ze bij elke grote beurt er preventief af )

daar mag je niks van zeggen! het kan gekker!!


paul,

P. Kelder 0
badge

19 jaar

het merk van de schijven ... alleszins geen originele van opel...

zal nog wat afwachten tot ik meer tijd heb om eens degelijk te kijken. Voorlopig blijft alles nog binnen de perken

jgffw 0

19 jaar

Lopen je remklauwen/blokken niet aan.

flow 0

19 jaar

idd, de boel kan ook vastblijven hangen.

voel eens aan je velg na een stuk rijden, is die heet?

dan blijft de boel hangen en trekt de boel ook krom.

arie549 0
badge

19 jaar

Beetje laat, gezien de originele plaatsingsdatum, maar toch.

Ik had ook een trilling bij het aanremmen, maar volgens mij waren dat de remschijven.
Deze heb ik afgelopen weekend vervangen en de trilling is weg.
De schijven waren ook krom en net als de blokken ernstig aan vervanging toe.
Bij de aanschaf van de nieuwe remschijven (met blokken) kreeg ik wel het dringende advies om kopervet op de plekken te smeren waar de blokken aan de klauw hangen (let op: dus niet op de schijf, want dan remt ie helemaal niet meer.)
Dit kopervet zou vastslaan en blijven hangen evenals trilling in de remblokken voorkomen.
Gezien het feit ze er net op zitten, kan ik dat nog niet bevestigen, maar ik kan me zo voorstellen dat als je dat niet doet en er roestvorming optreedt op deze glijpunten, dat ie dan blijft hangen.

't Is een tip, wie weet kom je er verder mee, voor zover nog van toepassing.

kooijmab 0

19 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.