close auto
close

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Astra f: ventilator van motorkoeling slaat niet aan

Bouwjaar: 1997, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6

Als de motor heet wordt (tot bijna in rode gebied), slaat sinds enige tijd de ventilator bij de radiateur niet meer aan. Ik heb al diverse dingen uitgeprobeerd:
via externe voeding 12 V op ventilator -> ventilator slaat aan
overbruggen thermisch contact -> ventilator slaat niet aan
checken in dashboard zekering koelsysteem -> zekering OK, er staat bovendien +12 V op
vervangen 2 groene relais aan achterzijde zekeringenkast (waar je nauwelijks bij kunt) en tegelijkertijd overbruggen thermisch contact -> ventilator slaat niet aan
Ik heb gemeten, dat op het ene contact (het andere gaat naar het thermisch contact cq. aarde) van de ventilatormotor geen +12V staat, en met een speld gemeten dat de draad van dit contact doorverbonden is tot vlak onder de zekeringenkast.
De airco kan ik niet inschakelen, aangezien deze sinds een jaar of 2 defect is.
Helaas heb ik geen elektrisch schema.
Weet iemand misschien wat er mis kan zijn (ik kan natuurlijk het ene contact van de ventilatormotor rechtstreeks aan een willekeurige zekering hangen, maar dat lijkt me niet echt netjes)

alvast bedankt!

Geplaatst door

frans29125 (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

heb je de thermoschakelaar als eens gecontroleerd?

VW Kevin 0

18 jaar

Kevin,

ik heb dus alleen de thermoschakelaar, die in de radiateur zit, overbrugd en ook dan krijgt de ventilator blijkbaar geen spanning aangeleverd.

frans29125 0

18 jaar

Zit er geen weerstand meer tussen voor verschillende snelheden? Meestal heeft de zender dan 3 draden.

Arjan,

er zit een connector aan met slechts 2 draden.

frans29125 0

18 jaar

Is het een Astra F of een Astra G. Ik heb zelf een F. Dan kan ik morgen eens kijken.

Arjan,

ik heb ook een F. Als er bij jou ook 2 draden aan de connector van de zender (=thermoschakelaar) zitten en je meet de spanning hierover, dan zou deze bij jou 12 V moeten bedragen (want de ene pool gaat naar massa, en de andere gaat via de ventilatormotor naar +12 V), ik denk zelfs ook als het stuurcontact niet is ingeschakeld (maar dat weet ik niet zeker).

frans29125 0

18 jaar

Ik moet nog kijken, maar valt de massa niet weg van de zender/stekker tijdens doorverbinden, want dan wordt deze belast. Je kunt met een externe draad massa op de stekker van de zender zetten. dan zou hij wel moeten draaien.

Het kan zijn dat je thermostaat dicht blijft staan , als de motor warm is moet je even aan de slang die naar de radiator loopt voelen hij blijft dan koud. als dat het geval is wordt de radiator dus niet warm en geeft de temperatuursensor geen signaal aan je ventilator en gaat dus ook niet draaien terwijl je motor dus wel heet is.

creep 0

18 jaar

Arjan,

ik heb de sensor doorverbonden en ook aan massa gelegd, maar nog steeds geen resultaat. Ik snap nog steeds niet waarom op de andere pin (die dus niet met de zender is doorverbonden) van de ventilatormotor geen +12 V staat...

frans29125 0

18 jaar

Martin,

nadat ik met koude motor gestart ben, en de dashboard-thermometer flink is gestegen, zie je op een gegeven ogenblik vanzelf dat de temperatuur weer daalt: de thermostaat komt dus in. Ook zijn die slangen naar de radiateur echt wel heet. Dus de thermostaat is niet de oorzaak.
Dus niemand van dit forum mij verder kan helpen, zit er niets anders op dan de ventilator via een zekering op de plus aan te sluiten.

frans29125 0

18 jaar

Ik heb in de tussentijd eerst voor de zekerheid toch nog een nieuwe thermostaat eringezet. Dat bleek dus niets te helpen. Uiteindelijk heb ik een draad bij het zekeringenkastje onder het dashboard gevonden, die na wat Ohm-meter speurwerk naar de ventilator bleek te gaan. Deze via een relaiscontact naar de zekering van de airco (die het toch al niet meer doet bij mij) doorverbonden, en ingebouwd op een klein printje met een schakelaartje in het dashboard. Dit werkt prima (gelukkig dat ik nog een wat oudere auto zonder CAN-bus heb, anders was dit onmogelijk geweest).

frans29125 0

17 jaar

Als de thermosstaat goed is vernieuw dan het relais van de motorkoeling dit relais zit in de motorruimte kant van de bestuurder kleur lila het relais van de motorkoeling en van brandstofpomp zijn identieke relais dus voor nood kan je de relais tijdelijk verwisselen (houd dan wel je temperatuur meter goed in de gaten tijdens het rijden.(type relais die ik gebruik is FEBI Bilstein type 33689)

Devoorburger70

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.