Opel Corsa: verlichting middenkonsole

Bouwjaar: 2000

om de lampjes van de middenkonsole van men Opel Corsa te vervangen, moet ik in eerste instantie de verluchtingsroosters verwijderen met 2 houten spiën, zoals ik kon merken op de Duitse website. Ik dat zonet eens geprobeerd, maar dat lukt niet al te best, ik durf ook niet té hard doorwringen natuurlijk. Kunnen deze er volledig uitgehaald worden? Het wieltje voor de beweging L/R komt onderaan ook klem te zitten, mag dit naar binnen geduwd worden? Eens die 2 eruit zijn zal het wel lukken denk ik.

Patje8405

Geplaatst door Patje8405 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Corsa? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

11 Reacties

kasperht (0), 18 jaar geleden

De 2 wieltjes voor de luchtroosters moet je idd naar binnen duwen. Op dat moment zal je links en rechts in de bovenhoek een schroef zien zitten die je los moet maken. Om verlichting te vervangen is totale verwijdering van de roosters niet nodig....

Patje8405 (0), 18 jaar geleden

De schroeven heb ik ondertussen verwijderd.Nu heb ik nog problemen met het verwijderen van het frontje. Daarvoor moeten alle 3 de knoppen er ook af, vermoed ik. De linkse en de rechtse is geen probleem, maar de middenste van de aanjager krijg ik er niet af, kan er deze wel af. Ik vrees dat ik de schakelaar van de achterruitverwarming reeds geforceerd heb, kan ze immers niet meer afzetten. Kan deze knop er wel af.
Bovenaan zitten er 3 lipjes heb ik gezien. Ik vermoed, als de knop van de aanjager verwijderd is, dat door het frontje omhoog te liften, deze lipjes los komen, klopt dit ?
Alvast bedankt mannen

danny1929 (0) PRO, 18 jaar geleden

Je moet met een klein schroevedraaiertje het palletje aan de onderzijde van de knop indrukken( van de a.ruitverwarming.) Je kan het hele console naar voren trekken en dan de stekker lostrekken.Dan kun je er gewoon aan de achterkant bij.Hopenlijk heb je het type met een losse brug en losse lampjes anders kun je de hele brug v.v.!

kasperht (0), 18 jaar geleden

Bij deze corsa heb je inderdaad een losse brug met lampjes op de achterzijde van de middenconsole.

Het makkelijkste is zoals danny zegt de hele middenconsole eruit schuiven. Hiervoor moeten de stekkers los, en waarschijnlijk ook enkel bowdenkabels van de verwarming/ventilatie.

Als je de middenconsole er grotendeels uit hebt (hoeft er niet helemaal uit, je kan er ook bij als hij er maar half uit is, en dan hoef je iig niet alle bowdenkabels los te halen), zie je halverwege (achterop) een smalle witte strip zitten over vrijwel de hele breedte (deze zit onder de stekker die je hebt losgemaakt). Deze strip kan je heel makkelijk losklikken om vervolgens de lampjes te vervangen...

Ik heb het zelf meerdere keren gedaan, dus als je vragen hebt...

Patje8405 (0), 18 jaar geleden

Het is me uiteindelijk dan toch gelukt. De lampjes bleken wel aan de voorkant te zitten, m.a.w. ik heb het frontje moeten verwijderen, hier zaten 2 lampjes achter. Het gaat hier om een Corsa B uit 2000, dus de laatste reeks voor het nieuwe model. Deze Corsa's B zijn blijkbaar dus niet allemaal hetzelfde uitgevoerd, omdat er sprake was van de lampjes langs achter te verwijderen.
Alvast allemaal bedankt voor de nuttige aanwijzingen,
Patrick

Patje8405 (0), 18 jaar geleden

Bij men Opel Corsa 1.5TD 2000 is het vacuumpompje van de rembekrachtiging bij op de alternator gemonteerd. Nu moet men alternator meer dan waarschijnlijk gereviseerd worden, batterij laadt niet voldoende bij (max. U alternator = 12.4V). De darmppjes van dit vacuumpompje afkoppelen doe ik liever niet, i.v.m. eventuele lekken achteraf. Bovendien zijn er 2 darmpjes verbonden met het oliecarter, en ken ik de werking van dergelijk pompje niet, om te kunnen inschatten wat effect het geeft als deze worden losgekoppeld. Dit pomp is gemonteerd met 3 kruisschroeven. Kan je dit niet gewoon los schroeven van de alternator, en alzo de alternator alleen verwijderen, of is dit een probleem i.v.m. de werking van dit pompje nadien.
Alternator vervangen heb ik al wel eens gedaan, das niet zo moeilijk, maar hier zou ik toch graag eerst iets meer over weten? Kan iemand me daar iets meer over vertellen?
Alvast bedankt, grts Patrick

kasperht (0), 18 jaar geleden

Mooi dat het met de lampjes gelukt is. Maar zijn echt maar 2 lampjes (ik had er 3, achter elk van de drie knoppen 1)? Als je het voorpaneel verwijderd kan je inderdaad via de voorkant de lampjes vervangen. Maar ik kreeg voorpaneel lastig los en kon via de achterkant de hele "brug" met lampjes loshalen. Systeem hoeft dus niet persé anders in elkaar te zitten.

Ik heb zelf ook de X15TD motor gehad. Mij is destijds verteld door de dealer dat het niet mogelijk is de vacuumpomp van de dynamo te scheiden. Maar om eerlijk te zijn twijfel ik daaraan, aangezien in mijn vraagbaak het loshalen van de vacuumpomp wel voor de (nieuwere) X17D motor wordt beschreven, en ik op internet heb gezien dat de X15TD (na 96) en de X17D motor een identieke dynamo hebben...

Patje8405 (0), 18 jaar geleden

'k Heb er maar 2 gevonden, één ongeveer tussen de knop van de aanjager en de linkerknop, en één ongeveer tussen de knop van de aanjager en de rechterknop. De middenconsole is nu terug volledig verlicht.

kasperht (0), 18 jaar geleden

Ik had er ook een precies achter de knop van de achterruitverwarming. Deze gaat pas aan als je deze knop uittrekt.

Patje8405 (0), 18 jaar geleden

Daar zit inderdaad nog een lampje, maar dit is niet van de verlichting van de middencosole, dit brandt enkel als de achterruitverwarming is ingeschakeld. De andere 2 branden als het kontakt wordt ingeschakeld.
Allemaal bedankt voor de info.
grts, Patrick

opel corsa b (0), 17 jaar geleden

heren kijk is op deze site http://home.wanadoo.nl/s_smit/dashboard/...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.