Opel Astra: Viergastest afgekeurd...expertise gevraagd

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: X16SZR

De Astra G met X16SZR (75pk) is APK-gekeurd met één afkeurpunt, de viergastest.
Het bouwjaar is april 2000 en de brandstof is LPG G3

[u]De gemeten waarden van de viergastest[/u]:
CO: 0,52%
CO corr: 0,61%
HC: 47ppm
CO2: 12,2%
O2: 1,80%
LAMBDA: 1,079

De motor komt niet lekker op temperatuur, de thermostaat is waarschijnlijk overleden.
Onder de olievuldop zit veel mayonaise, uit de uitlaat komt veel waterdamp (logisch met zoveel mayonaise lijkt me).
Het is mogelijk dat de koppakking al een beetje lek is, maar dat weet ik nog niet zeker.

[u]Met OPCOM heb ik de auto uitgelezen waarbij ik ben gestuit op twee (volgens mij oude) fouten[/u] >
00002 - Motorkoelvloeistoftemperatuur, frequentie niet in nominaal bereik - Niet aanwezig
00163 - Motorkoelvloeistoftemperatuur, geen signaal - Niet aanwezig
Beide fouten komen na het wissen hiervan niet meer terug.

Inmiddels heb ik de motor geflushed zodat de mayonaise weg is en daarna is de motorolie gewisseld met een nieuw filter.
Verder heb ik gezien dat de middendemper van de uitlaat lek is, dus die moet vervangen worden om nog door de viergastest te komen i.v.m. valse lucht.


[u][b][color=#0000FF]Vraag:[/color][/b][/u]
[color=#0000FF]1)[/color] Als de motor een lekke koppakking heeft, krijg je de auto dan nog wel door een viergastest of kan ik dat vergeten?
[color=#0000FF]2)[/color] Kan de motor nog slagen voor de viergastest wanneer deze niet op de ideale bedrijfstemperatuur komt (85 graden koelvloestof met dit weer) i.v.m. de (waarschijnlijk) kapotte thermostaat?


Graag sleep ik dit beestje eerst nog de APK door voordat ik investeer in alle andere zaken die op mijn lijst staan. En dat zijn er nogal wat :D Alvast bedankt voor alle hulp!

dirkvandenbroek

Geplaatst door dirkvandenbroek (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Astra? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=dirkvandenbroek]Verder heb ik gezien dat de middendemper van de uitlaat lek is, dus die moet vervangen worden om nog door de viergastest te komen i.v.m. valse lucht.![/quote]
Je geeft zelf de oplossing al...............

Verder moet een koppakking wel heeeeeeeeeel erg lek zijn wil daardoor een motor niet aan de normen voldoen.
Vervang de thermostaat maar eens: behalve een goeie motortemperatuur en een lager verbruik, zal dat ook een inwendig schonere motor opleveren. Heeft niets met een lekke koppakking te maken.

ronny530 (0), 11 jaar geleden

De mayonaise (sludge) aanslag onder de oliedop duidt er op dat de motor in veel korte ritjes niet de bedrijfstemperatuur haalt. De waterdamp uit de uitlaat is ook vocht die zich verzamelt in de uitlaat. Zelfs een motor die in goede staat verkeerd gaat koud de norm niet halen. Voor herkeuring een grote snelweg rit maken zodat de motor lange tijd op bedrijfs temperatuur blijft.

dirkvandenbroek (0), 11 jaar geleden

Dank je voor je bericht. De lekke middendemper wist ik al inderdaad, door valse lucht krijg je de lambdawaarde nooit goed.
Dus de middendemper wordt vervangen.

Voordat ik dat doe, wilde ik graag weten of je met een (waarschijnlijk inderdaad beetje) lekke koppakking en kapotte thermostaat nog door de viergastest heen krijg.

Dat is waar ik graag zekerheid over heb. OK, bijna niets is zeker in het leven, dus ik snap dat niemand zijn/(haar?) hand er voor in het vuur wil steken. Een (semi-)professional die op basis van kennis en ervaring echter kan zeggen of extra vocht uit de uitlaat wel/niet zo erg is voor de viergastest ( CO en lambda) is erg welkom.

De lange snelwegrit voor de viergastest ga ik doen, eventueel met een karton voor de radiateur (om 92 graden koelvloeistof te halen ).

Nogmaals dank alvast voor het uitsluitsel of het zo wel of niet gaat lukken!

Mausx (0), 11 jaar geleden

Of gewoon de thermostaat vervangen. Dan komt de motor weer op bedrijftemperatuur wat ook weer voor een goeie verbranding zorgt.

dirkvandenbroek (0), 11 jaar geleden

[quote=Mausx]Of gewoon de thermostaat vervangen. Dan komt de motor weer op bedrijftemperatuur wat ook weer voor een goeie verbranding zorgt.[/quote]
Snap ik... Bij een motortype X16SZR vervang je die echter niet zomaar. Anders had ik dat al gedaan :)
Voor vervanging moet je de hele distrubutieriem uitbouwen en daar heb ik ook speciaal opelgereedschap voor nodig lees ik in mijn handboek. Dus... En dan doe ik gelijk ook de waterpomp en spanrollen. Maar voordat ik dat doe, wil ik eerst door de viergastest en dus wil ik weten of dat zo wel gaat...

Reacties nog steeds welkom of het zo (zie mijn vorige bericht) wel/niet gaat lukken!

Mausx (0), 11 jaar geleden

Ik weet hoe snugger het allemaal in elkaar zit maar als een motor niet op temperatuur komt dan kan er meer stuk gaan dan alleen een te hoge co.

Als de motor weer gewoon op temperatuur komt en je maakt een paar lange ritten dan zal het vocht ook vanzelf verdwijnen.

De radiateur afdekken kan er ook voor zorgen dat de motor weer te heet word dus dan ga je van het één in het ander.

Keuzes genoeg...

dirkvandenbroek (0), 11 jaar geleden

mausx, dank je dat je de moeite neemt te antwoorden.
Maar ik heb er jammer genoeg niets aan, liever heb ik gewoon een antwoord op mijn vraag.
Oververhitting is mijn eigen risico en kan ik wel opvangen met een kachel voluit.

Een (semi-)professional met het antwoord op mijn vraag is nog steeds zeer welkom

P. Kelder (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=dirkvandenbroek]Een (semi-)professional met het antwoord op mijn vraag is nog steeds zeer welkom[/quote]
Wil je met het voertuig vlot door de APK, zorg dan dat de basis klopt.

* Uitlaat in het geheel gasdicht.
* Motor moet goed op temperatuur komen en blijven.

Wij lezen graag indien de auto door de APK is..

Moderator Problemcar

moderator (0) PRO, 11 jaar geleden

[quote=dirkvandenbroek]Maar ik heb er jammer genoeg niets aan, liever heb ik gewoon een antwoord op mijn vraag.[/quote]
Er is nu al vier keer hetzelfde antwoord gegeven als oplossing, ook door prof's. Hoe vaak moet het dan nog herhaald worden?

Voor de thermostaat vervangen moet inderdaad de distributie even los, maar dat is gewoon sleutelwerk. Niet alles gaat nu eenmaal vanzelf.
Laat het anders doen door een garage/dealer. Binnen 1,5 uur is het gepiept, inclusief waterpomp.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Astra of stel zelf een nieuwe vraag.