De Vivaro van mijn ouders heeft rare kuren. Een paar weken geleden viel hij voor het eerst stil, zomaar, even verkeerd gas gegeven dachten ze, starten en terug vertrokken. Maar het kwam af en toe voor. Na nog een keer stil te vallen brandde het lichtje van het motormanagement. Even naar de Opel-garage, laten uitlezen en wissen. Fout kwam van de hogedruksensor in de rail, die is vervangen, 1 dag later deed hij het weer. Wat wel opvalt is dat hij er enkel last van heeft als de motor halfwarm is, dus na een uur of 2 uur stilstaan en in de eerste 100-en meters bij het optrekken. Eens hij daardoor is hoef je van heel de rit niks te vrezen.
De garagist wist niet goed raad meer.
Ik, als monteur, ander merk dan wel, ben zelf beginnen zoeken. Bedrading van deze sensor gecontroleerd, alle fiches van common-rail gecontroleerd, alles was ok.
Toen ik aan de dieselleiding voelde die van het filter naar de hogedrukpomp loopt voelde ik precies alsof er luchtbellen in de leiding meekomen. Een eindje staan voelen, en het bleef zo komen. Ermee naar de garage, die er voor de verandering niet veel van zei. En dan zelf gaan voelen aan een leiding van een Vivaro van een vriendin van me; tiens, die deed het niet.
Kan het zijn dat er lucht door de leidingen meekomt, ik las al wat van slechte filterhuizen (Henk Nobach), en het is een Delphi-filterhuis, wagen heeft 210.000km; of is er een terugslagklep die voorkomt dat de diesel terugstroomt als de wagen stilstaat. Koude start smorgens heeft hij ook geen enkel probleem.
Wat denken jullie?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
hoi
wij hebben zowat hetzelde probleem gehad met vivaro...
bij ons was het de kabel boom van de motor!!!
volledig vernieuwd en was opgelost!!!
aan kabel boom was niks te zien!!!
Heb al enkele gevallen gehoord met hetzelde probleem!! zou onder de computer doorschuren!!
lucht in brandstoffilter door verkeerde montage van rubber afdichtring of niet gooed vastgedraaid, rubber ring hoort onder filter als het filter niet met 1 centrale bout vastgedraaid zit.
het brandstoffilter dat je los en vast moet draaien is wel een veel voorkomend probleem dat die niet helemaal afdichten gewoon opnieuw losdraaien en weer vastzetten alleen niet zoals alfons het beschrijft eerst het filter en daar bovenop komt de afdichtingsring zoals het ook orgineel vanuit de fabriek gemonteerd word wat ook nog wel eens voorkomt is de solenoidklep op de pomp die stuk gaat
succes
martin
Oude typen filters geven vaak problemen, Opel levert een filter van Purflux met een stalen frame deze geven regelmatig problemen(Purflux filter in Delphi behuizing) beter is om een Delphi filter(kunstof frame) te monteren deze zijn zo goed als probleemloos. Bij filterproblemen zie je vaak de melding m.b.t. de raildruksensor in het storingsgeheugen, meestal P0191 foutcode.
suc6
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Vivaro of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar