close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Opel Corsa: Water uit blok

Bouwjaar: 1992, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.4i

Ik heb een motor met een lekke koppakking ( wordt nu gevlakt), maar er zit water in het blok, hoe krijg ik dat in het geheel eruit want ik wil koelvloeistof gebruiken.

Ook is de olie geheel vervuilt (sludge geworden) hoe reinig ik die het beste, ik heb al iets gehoord over atf-olie en dan 2 minuten warmdraaien, maar beschadig ik hiermee niet mijn nieuwe koppakking.

Alvast bedankt voor de moeite, Peter.

Geplaatst door

Peter8824 (0)

al 20 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Gewoon de boel schoonmaken zover dat het gaat..olie aflaten,en vernieuwen net zoals het oliefilter,koelvloeistof vullen en rijden..na een X aantal km kun je het olie en filter nogmaals vernieuwen als je dat wilt.

Sludge krijg je van korte stukken rijden,de motor word dan niet goed warm..Als je eens een flink stuk rijden gaat is dat meestal wel verdwenen..

Maar ook met nieuwe olie krijg je dat op den duur.

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

als je de koppakking vervangt ook even de thermostaat vervangen dat kan ook een oorzaak zijn van de sludge


gr sebastiaan

bassie138 0

15 jaar

Al bedankt voor de berichten
Zit ik alleen nog met het probleem van water in het blok.
Ik meen dat koelvloeistof en water samen niet werken ivm verschillend soortelijk gewicht

NB Weet iemand waar de thermostaat zit van deze uit 1992 OHC motor ik denk C14 NZ (staat boven op blok)

Peter8824 0

15 jaar

de thermostaat zit achter de d riem, het water krijg je eruit door een stukje slang in de gaatjes te doen en eruit te zuigen


gr sebastiaan

bassie138 0

15 jaar

achter distributiekap zijzijde van de cillinderkop.

alfons262 0
badge

15 jaar

Sebastiaan, heel erg bedankt voor oplossingen, zal het eens proberen

Had al zo'n vermoeden dat de thermostaat op die ongelukkige plaats zit, maar kan het nu niet bekijken omdat de kop bij de motoren revisie is voor het vlakken.

In ieder geval bedankt!

Peter8824 0

15 jaar

laat het even weten als het gelukt is

gr sebastiaan

bassie138 0

15 jaar

alfons, ook jij bedankt

Peter8824 0

15 jaar

is geen ongelukkige plek hoor,als je kop eraf is kan je er perfect bij!
Dat dekseltje met pijpje eraan met 2 boutjes,daar zit ie achter.
Altijd meepakken als t los is

Als je het water afgelaten hebt,hoeft niet alles kurkdroog te zijn..

Erna gewoon vullen met koelvloeistof,dat kleine beetje resterende water kan geen kwaad.( dat beetje wat in de motor achterblijft )

Gr Stefan

stefan84 0

15 jaar

wat patje al zegt kop er af dan waterpomp ook gelijk vernieuwen
en thermostaat
als je dat later doet heb je een hoop extra werk.
en wat de sludge betreft doe er sijnthetische olie in
heb je daar geen last meer van.
mvg willem2

kleijn 0

15 jaar

Bedankt voor de tips, zal ze gebruiken.
Thermostaat zat inderdaad in kop, had het vlakbedrijf gedemonteerd, had niet verwacht dat ie daar zou zitten.

Peter

Peter8824 0

15 jaar

Heb je het vlakbedrijf gedemonteerd Peter ? hihi..

stefan84 0

15 jaar

[quote=kleijn]wat patje al zegt kop er af dan waterpomp ook gelijk vernieuwen
en thermostaat
als je dat later doet heb je een hoop extra werk.
en wat de sludge betreft doe er sijnthetische olie in
heb je daar geen last meer van.
mvg willem2[/quote]
Willem, Sludge onstaat niet door het gebrui van minerale olie!

White sludge onstaat door veel korte stukjes rijden waar de motor niet op temp komt, of door een verstopte cater ventilatie (!), synthetische olie heeft hier geen invloed op !
Black slugde onstaat door dat de adaptieven van de olie de vervuiling niet meer kunnen opnemenEnige remedie hier voor is flushen
Grey slugde onstaat door geloode benzine te tanken (is niet meer van toepassing tegenwoordig, of extreem weinig, in geval van een extreem oude auto)



PS:

sijnthetische wat is dat ? Ken wel synthetische ;)

mooi verhaal allemaal maar ik heb geen probleem
hoor . trouwens sludge is dat niet het engelse woord voor drab ?

kleijn 0

15 jaar

Heb het water uit het blok gekregen d m v een aquarium slangetje en dan hevelen.
Kwam nog 1, 3 liter roestwater uit.

NB de slude die ik bedoel is water met olie, hele kleppen gedeelte zat er vol mee, zal in de carter wel niet anders zijn. Denk dat ik die truc met ATF-olie ga proberen

m.vr.gr. Peter , en nog bedankt voor de aanvullende tips.

Peter8824 0

15 jaar

Synhetische houd minder vocht vast, en zeker op korte ritjes voorkom of verminder je de vorming van sludge.

De sludge van de Peter8824 heeft te maken met het feit er koelvloeistof / water in de motorolie is gekomen.

Gewoon GOED verversen en na een 2000km weer een keertje verversen, bijde keren met oliefilter.

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Willem bedankt,
nog een vraagje; moet je na het vlakken de kophoogte opmeten en daarna de koppakking berekenen of kan je een gewone pakking nemen. Bij diesel weet ik dat dit vrij nauwkeurig is, maar vraag mij af of bij benzine dit ook nodig is.

Peter8824 0

15 jaar

nee hoor, gewoon een standaard pakkingset monteren.

deze motoren hebben vrij lage compressie, en kunnen ietsje meer PRIMA verdragen.

Willem

Willem12089 0
badge

15 jaar

Beste mensen, allemaal bedankt voor jullie tips. Motor loopt als een zonnetje!

Moet nog wat probleempjes verhelpen: de wagen remt slecht en de uitlaat trilt bij het gas loslaten

Peter

Peter8824 0

15 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Corsa of stel zelf een nieuwe vraag.