hallo,
Deze week grote problemen gehad.
Opel zafira 2,0 DTI was op hol geslagen.
Bleek dat diesel bovenop olie stond in carter.
Na de verstuivers eruit gehaald te hebben , bleek dat 1 van de verstuivers gebarsten was! MAAAr niet de naald was gebarsten, maar wel het verstuiverlichaam bovenaan, net onder de toevoer. Het betreft hier de 2-traps verstuivers 0 432 193 688 (221bar en 350 bar)
Ik werk in een revisiebedrijf als dieselist, maar deze had ik nog nooit eerder tegengekomen met een barst!!!
Nu, verstuiver vervangen, nieuwe dichtingen, nieuwe olie en filters (olie, diesel en lucht)
Motor opnieuw gestart.
Prima op ralenti.
Na 15 minuutjes wat gas beginnen geven....en dan... WEER OP HOL!!!
Iemand dit probleem ook al meegemaakt??
Ik denk dat er misschien nog olie in de intercooler zat, en hij dit heeft opgegeten toen is begon gas te geven.
Iemand ervaring hiermee?
Bij de opelgarages in de omtrek (regio Brugge) heeft niemand dit ooit meegemaakt.
Groeten,
Andy
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hallo Andy
Heb ooit eerder een soortgelijke storing mee gemaakt toen was het echter niet de verstuiver die gescheurd was maar het brugstuk (dus het deel tussen de leiding en de verstuiver )
Bij dit geval kwam er ook brandstof bij de motorolie
Waardoor ook de motor op hol sloeg
Groeten MERIVA
ik neem aan dat je het oliepeil wel weer op orde hebt gebracht en het dieselolie uit het carter hebt gehaald?
Turbo evt.defect(groot olie lek)motor gaat op hol door motorolie via inlaat !!!???
ja, de olie afgelaten, nieuwe erin (ook nieuw filter).
Bij 2de maal op hol, oliepeil gecheckt. Daar was niks aan veranderd. Dat is dus ok.
Was trouwens pure blauwe rook toen hij 2de maal op hol sloeg.
En was ook bij flink gasgeven. Voordien bij lichtjes gas deed ie het niet.
Foutmeldingen zijn er ook niet gekomen na 2de maal op hol.
Morgen doe ik er terug aan voort.
Ik zal sowieso de intercooler demonteren en reinigen.
Iemand tips hoe je die het beste reinigd?
Groeten,
Andy
is het mogelijk dat er olie in de intercooler komt (als oliepeil veeel te hoog komt door liters diesel erbij)? zonder dat turbo stuk is?
Ik dnk namelijk niet dat de turbo stuk is, maar heb dit nog niet goed gecontroleerd.
Groeten,
Andy
denk ook dat er olie in de intercooler heeft gestaan. deze met bv remreiniger goed doorspoelen. olie via de carterventilatie in de inlaat? controleer dat ook eens goed.
vandaag intercooler eruit gehaald. Zat ongeveer 1 liter olie in!!
Na alles gereinigd te hebben, de baan op.
Roken uit uitlaat door alle olie nog aanwezig.
Maar altijd maar beter.
Enkel...geen macht, en niet trekken!
Terug aan KTS-gelegd. Luchtmassameter fout en turbodruksensor fout.
Luchtmassameter gedemonteerd. Zat werkelijk bijna vol met brokjes vuil en vet. (motor over z'n toeren zuigt dus snoeihard!!)
Dit ook gereinigd met remreiniger en terug gezet.
Opnieuw gereden.
Perfekt!!!
Geen nieuwe foutcodes meer.
Geod trekken en lekker draaien.
Probleem opgelost!
Bedankt iedereen voor alle hulp.
Groeten,
Andy
Vandaag tijdens rijden ging het "service" lampje branden. Motor terug trager . Na korte tijd ging het lampje terug uit en reed ie terug vlot.
Op het werk de foutcodes nog eens uitgelezen.
P0190 hogedruk diagnose lekkage
P0400 uitlaatgas-terugvoering regelafwijking
De laatste (egr) kan ik wel snappen, de 1ste echter?
Diezelfde fout was er ook NA de barst in 1 van de verstuivers!! De ringen rond de verstuivers zijn vernieuwd.
Oliepeil al enkele keren gecontroleerd. Dit veranderd gelukkig niet meer.
Ook moet ik erbij zeggen dat de auto nochal veel verbruikt (al enkele maanden zo) .
Gemiddeld verbruik van 8,7 liter, terwijl dat voordien maar zo'n 7,2 was.
Groeten,
Andy
Denk dat je een slecht verstuiver hebt.
Verstuivers zijn vorige week getest (beide trappen).
1 was dus gebarsten en is vervangen.
Werking was goed van allemaal.
Heb er vanavond geen last meer van gehad. Vanmiddag ook niet.
Kan eventueel vuil zijn dat een naald bleef openstaan eventjes?!
het kan door de leidingen komen dat er kleine metaaldeeltjes komen in de verstuivers ;
ik zou even afwachten en kijken of het lampje regelmatig brandt
het zou kunnen zijn dat je inlaat pruitstuk vol met roet zit er zit rechts voor aan je inlaatspruitstuk een vacuum bus die trekt aan de onderkant van je inlaatspruitstuk 4 kleppen open bij snel optrekken zodat de motor meer lucht krijgt
erg vaak zit deze inlaat dicht met roet en geeft hij een fout melding op de ladeluft sensor spruitstuk demonteren en schoon maken
17 jaar
Andy, je bent nu toch niet ziek door de problemen met deze wagen?
Geert, Hoe weet je dat ik ziek ben?
Welke Geert ben jij?
Auto rijdt redelijk goed.
Verbruik wel te hoog : 9 liter op 100km!
En bij rijden op 't gemak, gaspedaal lichtjes ingeduwd (+-2300 toeren) , snokt de auto soms. Precies alsof ie zelf wil minderen, en dan plots weer bijgeeft.
Groeten,
Andy
Heeft uw baas Jan me deze morgen verteld.
Nu na ongeveer 1,5 jaar zijn de verstuivers denk ik echt aan vernieuwing toe.
Elke rit komt hij in noodloop, soms 5 seconden, soms 15, maar gaat telkens weer over.
Foutcode P0190 hogedruk brandstoflekkage. MEt kst van bosch verwijst hij naar o.a. naaldjes verstopt en versleten.
Verbruik is omhoog gegaan van vroeger 7,2L/100km naar 9,4L/100km.
Roettest bij keuring was in orde, maar ja....
Verstuivers die ik nodig heb : 0 432 193 634
2-trapsverstuivers
Opel zafira 2.0 DTI
met Y 20 DTH motor
74 kw bouwjaar 2002
Prijs bij bosch gevraagd: DUUR!
KAn iemand (bijv iemand die bij opel werkt) hier aan goede prijs aan raken? Nieuwe natuurlijk.
Of een goed adres om er te bestellen.
Alvast bedankt.
Groeten,
Andy
Heb deze foutcode laatst ook gehad bij een astra y20dth p0190...
Deze motor liep niet goed en bleek de compressie op cilinder 3 niet goed... klep gescheurt..
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Zafira of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar