Opel Rekord: Zeer tevreden, toch een vraag!

Bouwjaar: 1986, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0S

Zoals al eerder gemeld hebben we en 2.0S rekord blok in onze bedford Blitz laten plaatsen. Er waren wat aanloopproblemen.
Het blok bleef ook wat raar tikken, kleppen of kettingspanner. Ik ging voor het laatste.
Na het blok gereinigd te hebben, olie vervangen bleef het rammelen/tikken.
We hebben er nu een 400km mee gereden en nu is het over. Heerlijk maar ik begrijp het niet. Kan iemand wat zinnige opmerkingen daarover maken?
Het was met name over nadat ik de slechte rubberslang, en de bevestiging aan het spruitstuk en lopend naar de rembekrachtiger, heb vervangen. Ook de andere rubberslangen vanaf het kleppendeksel heb ik vervangen en beter vastgemaakt.
Eerder gooide het blok via de carterventilatie olie in het luchtfilter. Ook dat is nu helemaal over. Blijft keurig schoon nu. Mijn vrouw merkte op dat de motor ook stiller draait!
De rubberslang aan de rembekrachtiger was gewoon poreus, de aansluiting op het spruitstuk was gewoon een haaks rubber stuk slang op de metalen bajonetaansluiting, wat zonder slangeklem oid bevestigd was. (nou ja, meer gelukkig bleef zitten)
Het zal jullie vast niet verbazen dat de remmen veel beter werken!!
Nu alles vervangen dus en met slangeklemmen alles luchtdicht gemaakt.
Met de genoemde verbeteringen tot gevolg.
Ik konstateer dus de verbeteringen maar begrijp de logica er niet van. Of is dit gewoon omdat de carterventilatie het nu weer doet, en de onderdruk weer opgebouwd wordt. Met een meter op de oliepeilstok aansluiting is er sprake van een lichte onderdruk in het blok. En dus ook nergens gespetter en gerammel meer.
Leg eens uit!
Johan

JHV

Geplaatst door JHV (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Opel Rekord? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

5 Reacties

jan T (5) PRO, 17 jaar geleden

ik denk dat je zelf het antwoord al gegeven hebt alles werkt nu weer goed doordat je carterventilatie weer inorde is en dar bij heeft de motor ook weer een paar km gelopen en dat scheelt natuurlijk ook want ik neem aan dat hij wel even stil gestaan heeft .

groetjes jan.

Hans4040 (185) PRO, 17 jaar geleden

deze 2 liter blokken zijn een genot als alles goed is aangesloten en afgesteld.
Ben het met het antwoordt van Jan T eens.
het getik wat je in het begin hoorde zijn waarschijnlijk de klepstoters geweest en nu de olie er goed doorheen is zijn ze stil.
Nog veel plezier met dit blokje.

mvg,
Hans.

Manta79 (0), 17 jaar geleden

Ik heb eenzelfde 2.0S in mijn Manta van 1979, het is een revisieblok (nu na 14 jaar op 67.000km) en na een tijd had ik ook het geluid, alsof er walnootjes tegen elkaar werden getikt, toen zijn er een aantal hydraulische klepstoters vervangen en heb ikzelf de oliepomp vervangen omdat de druk erg laag was en er Duckham olie in gedaan speciaal voor oudere motoren (geen synthetische olie).
Soms hoor ik het wel weer even als ie wat maanden stil heeft gestaan.
En het zijn zeker hele mooie motoren als ze lekker afgesteld zijn.

hellbat (0) PRO, 17 jaar geleden

Dus toch de klepstoters geweest, die wat vast hebben gezeten na stilstand met oude olie.

Nu alles weer in beweging is gebracht en doorgespoeld met zuivere olie hoor je ze niet meer.

Het is normaal dat je deze hoort na een tijdje stilgestaan te hebben, omdat er altijd wel een paar stoters ingedrukt blijven, waar dan langzaam de olie uit wegloopt, het duurt dan weer enige seconden voordat deze weer vol zitten met olie.

groeten Marcel

JHV (0), 17 jaar geleden

Dank voor de reacties.
Natuurlijk weet ik van de carterventialtie en onderdruk in spruitstuk. Soms is het gewoon een wondertje wanneer het blok dan weer lekker gaat draaien.
Kijk eens naar je carterventialtie en maak deze schoon/herstel deze, kan dus dit tot gevolg hebben, een genot!
Johan

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Opel Rekord of stel zelf een nieuwe vraag.