Onze Peugeot 106 1.1 Ace uit 1993 start niet als het buiten onder de ±5 graden is. Startmotor draait normaal rond, maar motor slaat niet aan. Tijdens het starten is er dan af en toe een plofje in de uitlaat te horen. Stijgt de temperatuur dan start en loopt hij zonder problemen. Wegenwacht is er bij geweest en vertelde dat de DIS bobine kapot was. Er zit nu een nieuwe op, maar het probleem zit er dus nog steeds in. Verder zijn de bougiekables en de bougies ook al vernieuwd. Iemand enig idee????
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Lijkt mij op een afwijking in de temperatuursensor van het injectiesysteem.
Afgelopen weekend geprobeerd om de ECU uit te lezen, maar kon helaas geen verbinding krijgen met het diagnoseapparaat. Inlaattemperatuursensor is mogelijk, vooral omdat het lijkt alsof de motor verzuipt. Heb de sensor doorgemeten en een goede waarde gemeten bij 10°C, maar dan doet de auto het ook gewoon. Volgende keer als het koud is en de auto het niet doet zal ik deze sensor weer meten.
20 jaar
Meeste storingen komen van de koelwatertemperatuursensor, is één van de 4 hoofdgegevens om de motor te laten lopen de inlaatluchtsensor heeft slechts een kleine invloed op het starten is nl een z'g correctiesensor .
Oldtimer, bedankt voor de tip. Had de koelwatersensor ook al doorgemeten en bij 10 graden inderdaad al een kleine afwijking gevonden (4,27 kohm ipv 5,97 kohm, inlaattempsensor gaf toen 6,02 kohm aan). Als dit 1 van de hoofdgegevens is, dan zal deze het waarschijnlijk wel zijn.
20 jaar
Even een update. Ben even verder gaan meten. Vorige keer had ik op de ECU stekker gemeten, heb nu ook rechtstreeks op de sensor gemeten. Direct op de koelwatertempsensor meette ik nu 4.6kohm, wat ongeveer wel klopt; op de ECU stekker meette ik echter slechts 1.85 kohm. Ook voor de inlaatluchttempsensor meette ik op de ECU slechts 2.10 kohm.
Het lijkt er dus veel op dat er in de bedrading iets mis zit. Volgens het elektrische schema hebben beide sensoren dezelfde massa-aansluiting (pin 31 op de ECU), deze lijkt mij dus als eerste verdacht. Ik ga nu dus alle massa-aansluitingen controleren/schoonmaken en de kabelboom doormeten en op beschadigingen controleren. Weet er iemand of dit een bekend probleem is bij de 106?
20 jaar
Massaproblemen zijn de hoofdstoringsoorzaak bij bijna alle merken, zeker bij de oudere auto's meet je wel met de stekker los van de ECU? Fout nr 1 op alle auto-elektricienexamens.
Uiteindelijk bleek de BDP sensor de boosdoener te zijn. Ik heb alle verdachte onderdelen in de vriezer af laten koelen en daarna weer snel gemonteerd. Na dit bij de BDP sensor gedaan te hebben wilde de auto niet meer starten; uurtje op laten warmen en weer normaal starten. BDP sensor dus vervangen en het probleem is verholpen. In de vrieskou van vorige week ook geen problemen meer gehad.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
20 jaar