Goedemiddag allemaal,
Ik heb het hele forum inmiddels doorgespit of mijn specifieke probleem er toevallig ook tussen zat, maar helaas.
Ik bezit een 106 XR 1.1 Midnight met plus minus 110.000 op de teller.
Het is nog het oudere model met de gescheiden koplamp/knipperlicht unit.
Ondanks de schappelijke kilometerstand liet het wagentje mij onlangs staan met een lekke koppakking (het beruchte oliekanaal vlak naast de poelie van de nokkenas)
Ik heb de pakking vervangen inmiddels, samen met een nieuwe waterpomp, distributieriem + spanwiel en de v-snaar voor de dynamo.
Wat betreft het monteren van de distributieriem:
De krukas poelie heeft een kerf in de rand welke overeenkomt met een kerf op het motorblok zelf, en de nokkenas is met een 10mm boortje (tja) uitgelijnd door het gat in de nokkenaspoelie en het gat in de cilinderkop. Ik ben er dus vrij zeker van dat dat in ieder geval "op tijd" staat.
Verder heb ik de carburateur/injectie behuizing gereinigd aangezien deze nogal een vette (olie enz) aanblik gaf.
Ook zijn alle stekkertjes losgeweest en schoongemaakt voor een optimale verbinding. Ook alle massapunten waar ik weet van heb zijn netjes bijgeschuurd voor een goed contact.
De aanwezige slangen lijken allemaal in orde.
De kleppen zijn (nog) niet gesteld, aangezien ik daar mee wil wachten tot het moment dat ik de motor daadwerkelijk weer aan de praat heb.
Het probleem:
Nadat ik alles weer gemonteerd had, weigerde de motor aan te slaan, benzine krijgt hij genoeg, en de natte bougies wijzen naar mijn vermoeden in de richting van de ontsteking.
Er zit een startblokkering op, maar die is vermoedelijk niet de boosdoener omdat de benzinepomp duidelijk hoorbaar aanslaat en de motor heel iets reageerd (je hoort bij langdurig starten 1 a 2 cilinders eenmaal licht onsteken, maar daarna niets meer)
Dit bevestigd eens temeer mijn vermoeden dat de ontsteking er behoorlijk naast zit.
Ik kan verder niets ontdekken aan de motor, en heb geen idee hoe je de onsteking op tijd kunt zetten.
Al met al zit ik ondertussen echt met de handen in het haar.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als de bougies vonken op een moment dat er geen brandstof is en niet vonken als er wel brandstof is worden ze nat>
en eerst maar eens de kleppen stellen als de klepspeling niet goed is loopt hij ook niet en worden ook de bougie's nat.
de krukas wordt op tijd gezet door een pen in een gat in de motor te steken, aan de voorzijde, welke in het vliegwiel eindigd. zou dit eerst even controleren zodat je in ieder geval zeker weet dat de motor echt op tijd staat.
succes
Harry,
Dus de kerven op het blok en de krukas poelie zijn niet de juiste?
Ik weet inderdaad dat er ook een gat in de motor zit ter hoogte van het vliegwiel, maar ging er vanuit dat de wijze waarop het nu zit correct was (handmatig was de krukas rond te draaien zonder dat de zuigers de kleppen raakten)
Ik zal je suggestie over het timen via het vliegwiel ook uitproberen.
Helaas verklaart het "niet op tijd staan" niet waarom de bougies nat van de benzine zijn.
Ik vermoed toch dat zowiezo ook de onsteking niet goed werkt (was voorheen prima in orde)
Op dit moment ben ik toch maar de kleppen aan het stellen, niet dat het de oplossing is, maar dan is dat in elk geval uit te vlakken.
(tussen haakjes) wat ik nog vergat te melden was dat wanneer de eerder genoemde krukas kerf gelijk staat met die op het motorblok, dan staan de buitenste twee zuiger tdc (topdead center, ofwel bovenin de kop.
19 jaar
Weet je zeker dat de kabels goede verbinding maken?
Als je vettige schoonmaak spul gebruikt voor kabels wil het wel eens grote weerstand geven. Of mischien een draadbreukje? Of mischien toch kabeltje vergeten, verkeerde stekker bij elkaar gedrukt...
Meten = weten...
Controleer eerst de bougies alsof ze echt vonken. Snelste is door er 1 uit te draaien en dan de bougie tegen blank stukje van het blok te leggen. Dan zie je als die vonkt...
p.s. Ik heb bijna geen verstand van koppen verwisselen maar wel van electronica...
19 jaar
Het probleem is inmiddels opgelost.
Ik heb wat zitten slapen bij mijn vorige reaktie geloof ik, want uiteraard resulteert een niet op tijd staande krukas in natte bougies (ach)
Harry bleek het goed te hebben wat de krukas betreft.
Deze dient inderdaad via het vliegwiel op tijd gezet te worden.
En dus niet via de kerven op de krukas zelf.
(toch vreemd, aangezien de buitenste twee zuigers op het bovenste dode punt staan als je de kerven uitlijnt, maar goed)
Verder was het absoluut nodig om de kleppen gelijk mee af te stellen,
en dan met name de inlaat kleppen. Schijnbaar een belangrijk detail bij de 106.
Mijn dank aan allen voor de genomen moeite.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar