Hallo,
Een paar maanden terug hebben we een peugeot 106 1.5 diesel gekocht. Alleen heb ik 2 zaken wat mij wat zorgen baren.
Af en toe, lijkt vooral bij nat/vochtig weer te zijn, start de motor niet goed. Ik laat hem voorgloeien en als ik dan de sleutel verder draai, start de motor niet. Als ik hem dan helemaal terug draai en ineens (dus zonder voorgloeien) doordraai, start de motor wel direct. Tevens komt er altijd een pluim blauw/witte rook uit de uitlaat bij het starten. Dit lijkt niet alleen het geval te zijn bij bovengenoemd euvel, maar eigenlijk altijd wel.
Ik heb al veel verhalen gelezen met vergelijkbaar probleem en daar ben ik dit allemaal al tegengekomen:
-kabels bougies + bobine +rotor/verdelerkap doormeten, schoonmaken en eventueel inspuiten of vervangen
-bougies nakijken en eventueel vervangen
-inlaat druk sensor probleem
-temperatuur sensor probleem
-voorgloeirelais na kijken en eventueel vervangen
-koelwater temperatuur sensor probleem
-verstuiver probleem
-kleppen instellingsprobleem
-compressie van de motor niet goed
-BDP sensor / krukaspositiesensor
-brandstofpomp
-valse lucht in brandstofsysteem
Wie o wie weet of de oplossing ertussen zit...of wie weet een andere (DE) oplossing
voor dit ongemak. Ik ben namelijk bang dat het van kwaad tot erger gaat zometeen en dat hij dan helemaal niet meer wil starten.
Tevens bij het opschakelen tussen 1, 2 en 3de versnelling hoor je een tik/klik geluid in de buurt van de versnellingsbak. Ook tussen de 1, 2 en 3de versnelling bij het versnellen, als ik de koppeling indruk, schokt de auto heel erg. Uiteraard omdat de overbrenging van de motor op de bak even wegvalt, maar ik heb het idee dat dit niet normaal is. Als ik de koppeliing dan weer laat opkomen hoor je de tik ook weer. Maar alleen maar tussen de 1, 2 en 3de versnelling. Wat kan dit zijn??
Ik ben niet zo heel auto-technisch, maar dingen doormeten en vervangen kan ik in de meeste gevallen wel zelf doen.
Alvast bedankt voor jullie reacties,
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bougies en kabels en bobine heeft hij niet, dat kun je al uitsluiten.
Een diesel heeft normaal geen last van vochtig weer.
De gloeibougies kan je doormeten
Hoeveel km heeft de auto en wanneer zijn de kleppen nog geregeld?
Nou kijk....zo auto-technisch ben ik nou, maar zo leer ik wel elke keer wat bij.
De km-stand is ongeveer 230000. Ik weet niet wanneer de kleppen voor het laatst zijn geregeld. In het onderhoudsboekje (orginele kleine boekje) staat van de afgelopen jaren niets meer. Kan het nog ergens anders staan. Ik kan natuurlijk de garage waar ik hem heb gekocht even vragen, maar die hadden hem ook pas en nog nooit eerder in onderhoud gehad.
Dat is het rare eraan...het lijkt alsof het met vochtig weer te maken heeft, maar heel af en toe doet hij het bij droog weer ook. Zullen we de conclusie dan maar trekken dat als het regent het ook kouder is, over het algemeen. Dan zou het dus met koeler weer te maken moeten hebben.
Iemand suggesties???
16 jaar
Ik ben geen Peugeotkenner, maar als die motor al zoveel km heeft dan denk ik dat eventuel verlies aan compressie te maken kan hebben met te weinig klepspeling of gevorderde sleet van de motor.
Vraagje aan de peugeot mannen, moeten hier de kleppen nog geregeld worden of is dat automatisch??
Hoi Hendrik4290,
Je gaat er vanuit dat er verlies aan compressie is, waar maak je dat uit op? Of heeft mijn tweede euvel te maken hiermee? Zou natuurlijk mooi als die twee gerelateerd zijn en ik met het oplossen van 1 oorzaak allebei de problemen weg neem.
16 jaar
De blauw-witte rook duidt op olieverbruik en olieverbruik kan verschillende oorzaken hebben zoals sleet of versleten klepseals.
Een diesel die slecht start heeft ofwel geen goede gloeibougie's of te weinig compressie of te laag toerental van de startmotor of slecht afgestelde distributie( om nog te zwijgen over versleten pomp of verstuivers)
Het probleem van de versnellingsbak kan ik van hieruit niet beoordelen.
Oke, helder, maar zou je bij olieverbruik niet verwachten dat de auto ook tijdens het rijden blauw/witte rook uitstoot.
Misschien domme vraag (domme vragen bestaan eigenlijk niet, maar goed) maar:
-hoe kan ik de gloeibougies testen op functioneren?
-kan ik zelf de compressie van de motor testen, hoe zou ik dat kunnen doen?
-er is inderdaad wel met de afleverbeurt een nieuwe distributie riem omheen gegaan. En voor zover ik me kan herinneren stote de auto bij de garage niet zo'n pluim rook eruit. Begint me allemaal ineens te dagen.
-is het gebruikelijk om met een grote beurt de brandstofpomp te vervangen?
Ga de garage eens bellen om te vragen wat ze nou exact allemaal hebben gedaan en vervangen.
Het ongemak met de versnellingsbak is volgens mijn vriendin niets. Schijnen oudere diesels vaker te hebben. Ik denk dat ik dat laat rusten tot de eerst volgende beurt bij de peugeot dealer.
16 jaar
Gloeiers doormeten:
Verbindingsstrip of -draad van de gloeibougie's wegnemen en iedere bougie doormeten met multimeter of bij gebrek daaraan met een lampje en de plus van de accu.
Controleer eerst of er wel spanning aanwezig is op de verbindingsstrip van de gloeibougie's tijdens het gloeien.
Compressie meten kan je zelf niet, tenzij met ervaring en de nodige compressiemeter met hulpstukken.
De brandstofpomp wordt alleen vervangen als hij kapot is, is nogal duur.
In uw specifiek geval denk ik dat hij niet echt gloeit of te weinig klepspeling heeft.
de klepspeling is koud:
inlaat 0,15 mm en uitlaat 0,30 mm
@Hendrik 4290:
Oke dankjewel. Ik zal zelf de gloeibougies gaan testen en anders de klepspeling laten nakijken.
Worden gloeibougies bij een grote beurt vervangen? Want bougies bij benzine autos bij grote beurt wel toch??
16 jaar
Gloeibougie's worden alleen vervangen als ze kapot zijn.
Hallo iedereen,
Bedankt voor de suggesties tot nu toe. Er zijn wat ontwikkelingen geweest.
De auto is naar mijn garage geweest (is wel opel dealer, maar ik ben zeer tevreden over hun service etc.).
1 gloeibougie was kapot, alle 4 zijn ze vervangen en V-snaar opnieuw gespannen. De auto rijdt weer stukken beter en ook het starten leek even weer helemaal goed te zijn, maar helaas het startprobleem lijkt de kop weer op te steken.
Het gekke is (dit hebben we proefondervindelijk uitgevonden) dat als je gelijk start als het voorgloeilampje (dashboard) uitgaat hij af en toe niet start, maar als we een seconde of 3 a 4 wachten nadat het voorgloeilampje al is uit gegaan hij altijd start. Als we weer wat langer wachten start hij af en toe weer moeilijk.
In dit geval kan het toch NIET aan klepspeling liggen? Iemand enig idee waar het wel aan kan liggen...kan het de bedrading zijn, want die is niet helemaal jofel meer, of het voorgloeirelais of misschien iets anders??
Alvast hartelijk dank voor jullie suggesties,
16 jaar
Heeft 1 (of meerdere) van jullie professional een idee, hoe het kan dat mijn dieseltje af en toe niet goed start (pas na meermalen starten) TENZIJ ik precies 3 seconden na het uitgaan van het voorgloeilampje start.....dan lijkt hij altijd te starten.
16 jaar
Laat toch maar eens de klepspeling controleren, dat wordt niet zomaar voorgeschreven. Ik denk dat uw probleem dan weg is.
Oke, ik zal mijn garage bellen voor een afspraak
In welke prijsklasse ligt zo'n ingreep? Ik bedoel, hoe lang zijn ze ongeveer bezig, want als er niks mis is, lijkt het me een snelle, goedkope ingreep...zelf als de klepspeling aangepast moet worden, lijkt het me nog niet zo heel duur.
16 jaar
Op een uurtje is er veel gebeurd!
Kan ik de kleppen-speling zelf ook controleren....ALLEEN controleren dan he. Mocht het dan niet goed zijn, kan ik de auto altijd nog wegbrengen.
Zo ja, waar kan ik meer info krijgen over de volgorde van de te controleren kleppen?
16 jaar
Voor het controleren hoef je hier eigenlijk de volgorde niet te weten. Als het klepdeksel er af is dan zie je nokkenas zo zitten. De klepspeling meet je met de nok van de betreffendeklep naar boven. Zorg in elk voor een nieuwe klepdekselpakking anders krijg je olielekkage.
Ik zou het controleren bij de(opel) garage laten doen. Als het dan niet goed is kunnen ze gelijk verder, de speling wordt bijgesteld met plaatjes ter grootte van 2 euro.
Die heeft uw opel garage niet, de peugeot garage heeft die wel op voorraad. (als het goed is)
Even voor de duidelijkheid, je hebt het over niet goed starten. Bedoel je dan:
-niet goed aanslaan van de motor (dus de startmotor werkt wel goed)
-er gebeurt helemaal niets, ook de startmotor werkt niet?
Zou eerst de accu testen en contr. of het starttoerental goed is.
Klepspeling is bij deze motoren iets wat (afhankelijk van het gebruik) elke 60000 km gecontroleerd/bijgesteld dient te worden. Controleren kan elke garage eenvoudig doen. Maar voor het afstellen is een speciaal stukje gereedschap, waardoor het afstellen heel eenvoudig kan.
Heb je ook de mogelijkheid om een controle lamp op de bedrading van je gloeibougies aan te sluiten? kan je in elk geval zien of er spanning op de gloeibougies komt als je gloeit en of dat ook zo is als de klacht zich voordoet (ik neem dan aan "aanslaan probleem"). Gloeirelais willen namelijk ook wel eens weigeren/defect gaan van deze wagens.
Daarnaast komt het ook voor dat de elektrische stopzetter op de brandstof pomp soms weigert. Dan wordt er dus helemaal geen brandstof ingespoten omdat de elektrische kraan niet open gaat.
Tevens heeft deze wagen denk ik startblokkering. Ook wil die wel problemen geven. Heb je ook een reserve sleutel? probeer die anders een tijdje. start blokk is trouwens uit te schakelen bij dit type, maar als ik dat hier neer zet grijpt de moderator in ;) .
Is het toevallig niet lucht in je brandstof systeem? komt ook veel voor bij deze wagens. Als er een doorzichtige brandstof slang op zit is dit heel eenvoudig te zien.
@peugeottechnieker: dus ik kan hem beter naar een peugeot dealer brengen, want als het afgesteld moet
worden, moet ik alsnog naar de peugeot dealer, of hij moet nogmaals naar de opeldealer
(nadat ze de plaatjes hebben besteld) en ben ik 2x uurloon kwijt.
@wkhoek: de motor slaat inderdaad niet goed aan, de startmotor werkt goed
ik zal al u genoemde adviezen (zodra ik tijd heb) eens nalopen
ik zal morgen de reserve-sleutel pakken en die eens proberen
er zit inderdaad een doorzichtig slangetje op...ik ga dit uittesten
Bedankt voor jullie suggesties. Als ik meer weet/heb gedaan, laat ik het weten.
PS: misschien niet eens het vermelden waard, maar volgens mij heeft de auto een HELE tijd stil gestaan, alvorens wij hem kochten, want de banden leken net een maanlandschap met al die scheurtjes.
Hoe lang dient een dieseltje als de mijne voor te gloeien, want nu gloeit hij ongeveer 3 seconden voor en tevens gloeit hij 3 seconden voor als de motor warm is....is dat niet gek???
Wederom bedankt voor jullie antwoorden
16 jaar
Hallo iedereen,
Wederom een update, vandaag vloog men multiriem eraf...de stuurbekrachtiging viel uit en het acculampje ging branden. Ik kijken...en ja hoor....de riempoelie hong er maar wat bij, dus ik denk dat de lager kaduk is....enfin hij staat bij de dealer, maar alleen daarvoor, want de dealer heeft het te druk om de klepspeling te controleren (jammer, maar niks aan te doen).
Nu zat ik te denken.....kan het zijn dat dit euvel (slecht functionerende riempoelie) ook weer een relatie heeft met het slecht starten van mijn autootje?? Of is dat te ver gezocht???
16 jaar
helaas voor jouw, dit houdt geen verband met mekaar. Wat bedoel je eigenlijk met riempoelie?
De onderste poelie van de multiriem lag eraf....de garage belde ook al net....de stuurbekrachtigingspomp is kaduk
:(......weer dik 500 euro lichter, maar dan rijdt hij wel weer. Dus het moet maar weer en als dat klaar is (en de kleppen gesteld) kan hij er weer een tijd tegen want dan zijn de meeste slijtagegevoelige onderdelen vervangen.....de remblokken en schijven, banden en distributieriem.
Die poelie drijft dus blijkbaar de stuurbekrachtigingspomp aan
16 jaar
Hallo Auto-experts,
Ik hoop dat jullie mij nog 1 keer willen helpen. Ik denk namelijk dat ik het probleem weet, nu alleen nog de veroorzaker en de oplossing.
Als ik namelijk 3x voorgloei achter elkaar, start de auto perfect (ik kwam hier achter, omdat hij altijd 3 seconden voorgloeit, zelfs al heb ik net een uur gereden en is het motorblok dus goed op temperatuur). Ik denk dus zelf dat het de temperatuursensor van het motorblok is........zit ik goed?????Of denken jullie ergens anders aan????
Waar zit deze temperatuursensor precies??? Als ik me niet vergis aan de rechterzijde van het blok, vlak onder de gloeibougies, echter daar zitten er twee....welke is het dan??? En hoeveel weerstand mag/moet ik meten???
Alvast weer bedankt voor jullie expertise
16 jaar
Ik vind het raar dat hij maar 3 sec voorverwarmt. Nu bij de koude dagen doe ik er 20a 30 sec over. Wel 1.9D en 5 jaar nieuwer
En een peugeot diesel heeft rap koud dus 1 uur afstaan is bijna niet starten zonder voorverwarming
Slecht starten bij warme motor zou ik denken aan de kleppen. Begin ik na 70000 km ook wat last van te hebben.
krijgen de gloeibougies wel spanning?
Temp sensor weet ik niet 123 zitten maar trek ze is 1 voor 1 los. mss is 1tje van de ventilator. Heb ooit is temp sensor voor de fan in de radiator zien zitten (Wel 2.5D)
gloeirelais is niet snel stuk. Anders bel is een garage, Stukken zijn niet extreem duur dus te veel vervangen kan geen kwaad als het probleem dan weg is.
M.v.g,
Cé
16 jaar
Hallo,
Gisteren moest ik de peugeot ff tanken toen ik thuis kwam (ik rijd normaal gesproken met mijn vader mee) en ik had ergens gelezen over lucht in het brandstofsysteem. De auto had al bijna een week stilgestaan. Ik heb toen in het brandstofpompje (handgranaatje) geknepen en hoorde toen lucht erdoor gaan, tevens zat er totaal geen druk / vacuum in het pompje. Ik kon hem met gemak inknijpen. Pas na twee keer knijpen kwam er druk op te staan en hoorde je ook de diesel verderop in het systeem.
En ja hoor........hij startte direct. Ook daarna bij de pomp.....direct starten. Dus het is lucht in het systeem, waardoor de diesel terugstroomt?
Zaterdag eerst maar eens alle slangentjes nakijken.
16 jaar
2 keer dan is er niet veel diesel gaan lopen.
Kan van alles lucht doorlaten. Injectie pomp, "overloop" injectoren, mss filter. Mijn peugeot garage zetten er altijd doorschijnende buisjes tussen en zo zien ze waar de lek is. Mijn lek was dus aan injector. Beste is vervangen wat je los heb gehad als je aan de motor hebt gewerkt.
16 jaar
Hoe bedoel je dat Kiteboy? In verhouding waar toe is er dan niet veel diesel gaan lopen.
Ik heb inderdaad een klein lekje kunnen horen, toen ik het systeem op druk zette met de handpomp. In de aanvoer waar de slang tussen het motorblok en de brandstofpomp loopt hoorde ik iets sissen. Het gekke is dat ik geen lucht meer in het systeem heb (te zien aan de doorzichtige sylecone slangen), maar nog steeds wel moet pompen om de motor in 1 keer aan te laten slaan.
Ik laat, denk ik, de hele slangenboel vervangen van aan- en afvoer, want bijvoorbeeld de sylecone slangen zijn bikkelhard (toevallig las ik ergens op internet dat dit bij iemand ook soelaas bracht)
16 jaar
Hoelang warmt hij voor als motor koud is?
lucht kan wel, en bij mij duurde dit wel 10 keer knijpen voor er wat leven in kwam. Ganse filter liep leeg op nachtje staan.
Diesel leidingen vervangen is niet een zware kostprijs dus proberen. Lekken zie je niet snel maar als je het hoort dan mag je wel twijfelen.
Heb ooit 1.8D gehad waarvan injectie pomp lekte (300 000km) . Dan duurde starten ook wel even en diesel was bijna niet weg. mss is achter horen als je zeker bent dat hij genoeg voor verwarmd.
Denk nog altijd dat hij niet genoeg voor verwarmd. Hoe lang duurt dit bij koude motor. Bij mij snel 20 sec, tja die atmosferische diesels hebben snel koud.
16 jaar
Ik denk aan twee mogelijke problemen:
- auto trekt valse lucht bij brandstoffilter(/huis) of balg (zo heet dat handgranaatje op het LV binnenscherm). dit zou ook resulteren in snel afslaan bij koude motor en onregelmatig lopen. ook blauw/witte rook kan hierdoor veroorzaakt worden (wit door water in het brandstoffilter). dit kan vrij snel opgespoord worden: als de balg erg zacht is voor een koude start en/of er zitten luchtbellen in de doorzichtige leidingen voor de linker voorhoek van het blok (vanuit de bestuurdersstoel gezien dus) komt er ergens lucht in. Als er lucht ín kan kan er ook diesel uít, kwestie van pompen met die balg en goed kijken.
- plunjer komt niet goed vrij, daardoor krijgt het blok geen diesel. enige remedie hierop is vervangen, maar afhankelijk van de leeftijd van de peugeot zit de plunjer samen met de startonderbreker onder een metalen plaat met breekboutjes.
een inlaatsensor heeft dit blok niet, wel wordt de koelvloeistoftemperatuur gebruikt om eventueel extra diesel in te spuiten. In het geval dat daar iets mis mee is staat het ijzerdraadje dat naar de tweede gasklep op de pomp loopt niet strak genoeg en zou de slechte start op te lossen moeten zijn met even het gas intrappen tijdens het starten.
als laatste puntje: is de werking van de gloeispiralen ook gecontroleerd?
16 jaar
@Kiteboy: hij gloeit nog steeds 3 seconden voor, alleen als ik dus met de balg diesel pomp, start hij wel in 1 keer. Blijkbaar is het gloeien dus niet het probleem, maar een diesel tekort
@Kakanox: ik ga eerst het lek exact lokaliseren dmv druk op het systeem te zetten en met zeepsop het lek te vinden. Hierna zal ik eerst die specifieke slang vervangen en weer op druk zetten ter controle. Als dit niet werkt moet ik verder zoeken. De plunjer klinkt logisch, maar zou je dan niet verwachten dat de motor de hele tijd "raar" loopt? De auto is van mei 1998.
Er zit inderdaad een tweede ijzerdraadje op de pomp, tussen de pomp en de radiateur, deze is erg verroest en zit geen beweging in hoor.
De gloeibougies zijn nieuw, maar ik heb deze zelf nog niet op functioneren getest, omdat de motor wel gelijk aan slaat als ik de balg een aantal malen inknijp.
PS: ik heb er even op gelet, maar ik heb nog nooit de beruchte "KLIK" gehoord van het gloeirelais....is deze overduidelijk te horen??? Zou dit ook een aanwijzing kunnen zijn???
16 jaar
Ik hoop niet dat ik vervelend wordt....maar hoeveel toeren moet een koude motor stationair maken, want mijn motor maakt tussen 800 en 900 toeren. Hij loopt verder mooi en regelmatig..ook heb ik niet het idee dat hij af slaat als hij stationair loopt.
Vanavond hoop ik even tijd te hebben om het lek te lokaliseren.
16 jaar
Zo rond 800 is prima. 900 ietsiepietsie hoog, maar ook goed.
16 jaar
Hallo auto-experts:
Heb een vraag voor jullie:
Gisteravond alles op druk gezet met balg, maar geen lek kunnen ontdekken. Ook zag ik geen luchtbellen meer.
Relais gevonden en "klikt" goed....gelijk alle zekeringen na gekeken....alles goed
Op de zijkant van de dieselpomp (tussen radiateur en pomp) zit een hendel met kabel (fietskabel). Is dit de choke. Deze zit namelijk muurvast. Als dit niet de choke is, wat is het dan wel?
Aan de andere kant zit ook een hendel die wel kan bewegen, maar daar zit verder niks aan vast....klopt dat wel??
16 jaar
Heb even een "ouderwetse" kleine dorpsgarage gebeld bij ons in de buurt welke gespecialiseerd is in peugeot (kwam ik toevallig achter , want dit staat niet echt duidelijk aangegeven).
Het euvel voorgelegd en de jongeman aan de andere kant stond mij zeer vriendelijk te woord en kon mij met bijna 100% zekerheid zeggen dat er valse lucht aangezogen wordt.
Wederom ga ik alles bij langs en nu ook brandstoffilter en draai ik alles voor de zekerheid aan. Als dit niet helpt ga ik naar de desbetreffende garage om hem na te laten kijken. Deze garage heeft er een klant bij....zo zie je maar....een vriendelijk woord en advies doet wonderen.
Ik laat het hier verder even bij, maar zal de uiteindelijke oorzaak hier wel posten, zodat anderen er ook iets aan kunnen hebben.
Iedereen hartelijk dank voor de reacties / moeite
16 jaar
Hallo experts.
Alle brandstofslangen gecontroleerd en geen lekken. Het sissende geluid kwam vanuit de dieselpomp bij opbouwen van genoeg druk.
Dus terug bij af:
Wel heb ik geconstateerd dat de vervroegingsklep of verrijkingshendel muur, maar dan ook muurvast zit....zou deze het euvel kunnen veroorzaken??
Tevens bleef de microschakelaar bovenop de pomp ingedrukt, waardoor de EGR klep open bleef staan, maar volgens mij heeft dat weinig hiermee te maken.
Ik zal zodra ik tijd heb eens luisteren bij de tank of ik uberhaubt de opvoerpomp wel hoor, maar dan zou je verwachten dat hij helemaal niet zou starten.
Het word er niet makkelijker op
16 jaar
Er zit geen opvoerpomp in de tank bij 106 diesel, dus zul je daar niets horen.
Opvoer gaat d.m.v. aanzuigen, vandaar het belang van lucht-dichte leidingen en aansluitingen van het gehele brandstofsysteem.
Bedankt Hans: dan kan ik inderdaad mijn tijd beter anders besteden ;o)
Maar kan de vastgeroestte verrijkingshendel/vervroegingsklep het slechte starten veroorzaken?
en zo ja: kan ik het zelf oplossen of is het garagewerk...of erger.....moet er een nieuwe pomp in dan.
Het is een Bosch pomp trouwens
16 jaar
dat korte voorgloeien kan een massa probleem zijn,wij hadden ook zo iets.heel kort voorgloeien en slecht aanslaan,bij ons was de massakabel op de versnelingsbak waar het probleem zat.
dan deed hij het wel goed en dan weer niet,massa kabel goed schoon gemaakt en weg is het probleem.
16 jaar
Dan maak je die hendel toch even weer gangbaar. Spuit het eerst eens in met wd40 en eventueel met een kleine staalborstel schoonmaken.
Hallo experts
De auto is even bij de garage geweest, maar helaas niks gevonden en uiteraard...hij startte bij hen direct
gloeiers waren goed
voltage + amperage richting gloeiers was goed
geen lucht of lek in het systeem
pomp(-en) goed....de garage zei dat er WEL een opvoerpomp in de tank zit....enfin...die werkt ook goed
Zelf ook nog wat gedaan:
temp.sensor van het blok los gehad. Hij gloeit inderdaad maar door dan....maar start niet in 1 keer...zelfs niet als ik hem 10 a 15 seconden laat gloeien
Massa van de versnellingsbak schoongeschuurd+massa richting starter schoongeschuurd
Maar hij start nog steeds moeilijk....alleen 3 a 4 keer voorgloeien of 2 a 3 keer in het balgje knijpen helpt om hem in 1 keer te starten.
Ik ga vanaf vandaag bijhouden hoe de auto start en hoe op dat moment de omstandigheden zijn (weer, motortemperatuur etc.) Misschien kan ik toch eens een rode draad ontdekken.
Het viel me wel op dat er een aantal draden, waaronder de massa en de voeding richting starter erg GROEN zijn uitgeslagen en dus gecorrodeerd. Misschien moet ik maar eens een aantal meter draad halen en die draden vervangen.
Als ik meer weet...kom ik terug.
16 jaar
He Experts,
De rode draad is eindelijk gevonden:
de auto start prima als de motor koud is, maar heeft er totaal geen zin in wanneer de motor heet of ook maar warm is. Met warm bedoel ik handwarm (kan mijn hand er op leggen zonder deze te verbanden). Een aantal uren later, als de motor goed afgekoeld is, start hij perfect. Tot nu toe gaat deze vlieger elke keer op.....geen uitzonderingen.
Ik las een verhaal op internet over een man met een Audi met exact dezelfde verschijnselen en daar werd het veroorzaakt door een defecte koelwatersensor. Zou dit logisch in jullie oren klinken????
Ga woensdag een sensor halen en plaatsen.....ben zo benieuwd.
16 jaar
Hallo iedereen,
Een nieuwe temperatuursensor (de groene op het blok) en het probleem lijkt verholpen
Allemaal hartelijk dank voor jullie reacties
Ik hoop dat anderen met soortgelijke problemen er ook iets aan kunnen hebben
Groet,
15 jaar
Hallo experts,
Ik hoop dat jullie mij willen/kunnen helpen!
Een tijd terug heb ik al eens gepost, omdat mijn 106, 1.5 diesel zo moeilijk startte.
Het leek over te zijn met de nieuwe temp.sensor, nieuwe olie+filter, luchtfilter en lange stukken rijden, maar nu...na verloop van tijd lijkt het steeds slechter te gaan met het starten.
Af en toe wil hij met geen mogelijkheid aan slaan. Dan moet je ff wachten (30 seconden) en paar keer voorgloeien. Dat heeft hij alleen maar als het blok nog warm/heet is. Als het gevroren heeft (zoals laatst).....GEEN probleem, slaat gelijk aan.
Ik las ergens een post van iemand met hetzelfde probleem, waarbij een lid vroeg of de auto een tijd stil had gestaan.
Ik heb namelijk het idee dat mijn 106 een HELE tijd heeft stil gestaan, want toen ik hem kwam bekijken bij de garage, zaten er allemaal scheurtjes in de banden (uitgedroogd)....uiteraard heb ik gevraagd deze te vervangen voor de aankoop.
Mijn vraag: heeft dit te maken met het slechte startgedrag en zo ja, wat is de oorzaak dan?
Het gekke is dus, dat het een tijd goed is gegaan (na nieuwe olie ect) maar het lijkt weer erger te worden (slechte klepspeling lijkt me dan ook uitgesloten)
Wie oh wie weet het, want mijn vriendin durft er niet eens meer mee naar haar werk
Alvast dank,
15 jaar
Hoe loopt ie als ie eenmaal aangeslagen is? Heel onregelmatig of wel meteen goed?
Ik denk aan lucht in het brandstofsysteem óf een probleem met de voorgloei-installatie.
Je zou eens kunnen proberen de kap open te trekken, als je ervoor staat rechts zit een soort rubberen "handgranaatje". Als je daarin knijpt tot ie hard is en hij wil dan wél meteen aanslaan is het probleem dus lucht.
15 jaar
Hij loopt als een zonnetje, als hij eenmaal loopt.
Het knijpen in het balgje, was inderdaad in het begin DE oplossing, maar lijkt dat nu niet te zijn. Ik zeg LIJKT, omdat mijn vriendin dit zaterdag (toen startte hji niet, toen ze bij haar werk weg wilde rijden) heeft geprobeerd en toen startte hij pas na twee keer ff doorstarten. Ik weet dus niet of ze het balgje echt HARD heeft geknepen.
Maar dit balgje, als hij na 2a3 keer knijpen, eindelijk hard is...hoe lang dient hij dan hard te blijven???? Mijn balgje is echt binnen een seconde weer zo slag als een dweil.
15 jaar
Dat betekent dat dat balgje waarschijnlijk kapot is of er ergens na het balgje lucht in je leiding kan komen: Het klinkt alsof de diesel terugloopt richting tank en er ergens lucht in kan.
Waarschijnlijk gaat de auto nu nl. ook zelf gas bijgeven bij lage constante snelheden en verhoogd stationair lopen; duidelijk teken van zuurstof bij de diesel.
Ik zou zeggen: Zorg dat de motor koud is en de auto op een stil plekje staat en neem een flesje afwasmiddel mee. Knijp de balg hard en luister eens goed in de buurt van het brandstoffilter en de leidingen die er naartoe en vandaan lopen - waarschijnlijk sist het hier ergens. De fles afwasmiddel kan je hierbij inzetten zoals bij je fietsband: Afwasmiddel + zuurstof uit een klein gaatje = bellen blazen!
De leiding die lángs het brandstoffilter loopt is hierbij niet van belang, die erdoor loopt wel. Die erlangs loopt is nl. de retourleiding (hoort ook niet te lekken maar zorgt voor veel minder problemen).
Het brandstoffilter even controleren op vuil en aftappen wil ook nog weleens helpen (er komt nl. langzaam water in de brandstof en dat blijft onderin het brandstoffilter staan... totdat dat filter vol is. Aan de onderkant zit een nippeltje waarmee je het water eruit kan laten).
15 jaar
Ik zal zaterdag nog eens goed kijken en luisteren met wat afwasmiddel.
Het vreemde is wel, als ik lange stukken rijd, zoals deze week (+/- 250 km per dag) dat de auto steeds goed start. Als we kortere stukjes rijden, bijvoorbeeld boodschapjes doen enz (10 km) dan start hij vaak lastiger en dat ebt dan nog een dag ofwat na totdat we weer eens een lang stuk rijden....dan ist weer goed.
Dus korte afstanden vindt hij niet zo fijn en zal al snel moeilijker aanslaan, lange afstanden is (bijna) geen probleem.
Heeft iemand daar een verklaring voor???
15 jaar
Hallo,
Ik heb ff gekeken...nee hoor, geen lucht in/uit de leidingen
Het vreemde is wel, laatst kwam ik op een ochtend bij de auto en toen is de stroom er blijkbaar af geweest, want mijn instellingen van de radio en het klokje waren weg......ZOU HET DAN MET ACCU / MASSA TE MAKEN HEBBEN..toch een slecht contact bij de massa ofzo??????
15 jaar
Beste mensen,
Weten jullie wat het achteraf was? Het schroefje in het startslot was los geraakt waardoor hij blijkbaar af en toe de sleutel niet herkende en dus de startblokkering/onderbreking in werking trad. Ff aandraaien....en klaar
Dit antwoord hadden jullie nog te goed van me ;)
3 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 106 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar