Hallo allemaal,
Vorige week onze nieuwe aanwinst (406 break, 2.0i automaat met LPG) bij een bevriende garage uit gelezen.
Hier kwamen 2 foutmeldingen naar voren.
Bij de ECU van de motor: P0485 Fan Power/Ground Circuit.
Deze via dit forum kunnen herleiden naar een defecte voorschakelweerstand achter de grille. Deze had inderdaad ook een onderbreking. Bij de dealer een nieuwe gehaald en geplaatst. De fout laat zich echter niet verwijderen uit de ECU. Alles nog eens nagemeten, maar ik kan niets vreemds meer ontdekken. Kan het zijn dat deze melding zich niet laat wissen uit de ECU?
Bij de ECU van de automaat: P0082 Intake Valve Control Solenoid Circuit Low. Na het wissen van de foutmelding komt deze direct weer terug. Weet iemand wat deze foutmelding in houd en wat ik kan (laten) doen om deze te verhelpen?
Alvast dank voor jullie hulp.
Wim
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Ik denk dat de automaat een verkeerde foutcode geeft of je scanner maakt er een zooitje van.
P0082 is een code van de motor, niet van de bak en dan slaat deze ook nog op Bank 2 en die heb je niet.
Waar lees je mee uit?
Hallo oldford,
Ik moest het even navragen, maar de scanner is van het merk autodiagnosis (plat met 2 handvaten aan de zijkanten)
Groeten,
Wim
13 jaar
Ik zou de bak bij de dealer laten uitlezen. Dan heb je in ieder geval een geldige foutcode.
En die kunnen waarschijnlijk ook wel de fout van de Fan verwijderen.
Hallo oldford,
Bedankt voor je advies. Ik ga morgen een afspraak maken bij de dealer.
groeten,
Wim
13 jaar
Imiddels is de auto opnieuw ergens anders uitgelezen.
Foutmelding P0485 liet zich nu wel verwijderen.
Foutmelding P0082 niet geconstateerd. Waarom de eerste keer (met andere uitleesapparaat) wel is mij niet duidelijk.
oldford nogmaals bedankt voor het advies.
13 jaar
Ik hou het erop dat de Autodiagnos misschien niet zo goed als men denkt.
Spook foutmelding en de echte was niet te wissen. Met andere apparatuur dus wel.
Uit nieuwsgierigheid: welke apparatuur is er nu gebruikt?
Ik moet je het antwoord nu even schuldig blijven. Ik heb wel samen met de monteur zitten kijken, maar de naam van het apparaat niet onthouden.
Het was een stuk software wat op een Tablet PC "draait" onder Windows XP. De naam zal ik nog even vragen.
Wat wel apart was, na de reset van de foutcode, heb ik een half uurtje een zeer onrustige staionairloop gehad. De toerenteller "danste" behoorlijk op en neer als ik stil stond voor een stoplicht. Ik was al even bang dat er weer iets mis was. Daarna is dit dansen niet meer voor gekomen.
13 jaar
Het ligt aan de manier van resetten van de fout en wat er precies gebeurt in de ecu: maar dansen wijst op een volgend probleem.
Een ecu is zelf-lerend en onthoudt het geleerde ook als het contact uit gezet wordt.
Bij EOBD wis je niet alleen de foutcodes, maar verplicht ook de zelf-lerende waardes.
Dan duurt het even voor de boel weer ingeleerd is.
Ofwel een verouderende sensor, dan wel je LPG-systeem staat een tikje te arm, wat nu nog gecorrigeerd kan worden.
Gevolg is wel dat bij de koude start op benzine dan de boel te rijk kan staan.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar