Peugeot 406: 12 volt aansluiting kofferbak

Bouwjaar: 2002, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0

Ik wil in mijn 406 break graag een 12 volt aansluiting maken voor het aansluiten van een koelbox. De koelbox is 47 watt, dwz 3,9 ampere.

Hoe kan ik een 12 volt contactdoos hiervoor het beste aansluiten? Kan ik een aftakking maken van bijv de achterverlichting of van de bedrading naar mijn trekhaak? Of moet ik echt een nieuwe draad trekken vanaf de accu/zekeringen.

Ik heb eea gegoogled maar kon niets vinden over de bedrading voor een 12 volt aansluiting in een 406. Dus alle info is welkom.

kjdkraker

Geplaatst door kjdkraker (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

9 Reacties

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

aparte 2.5mm2 draad trekken, afzekeren bij de accu

kjdkraker (0), 12 jaar geleden

Ok, bedankt.
Waar langs kan ik deze bedrading het beste leggen? Ik begrijp dat er ter hoogte van het koppelingspedaal een doorvoergat zit. Maar welke route naar achteren kan ik het beste volgen, langs de dorpels?
En kan ik de min draad achterin aan een massapunt bevestigen of heeft het misschien de voorkeur om deze terug te voeren naar de min pool van de accu?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 12 jaar geleden

ja min kun je gewoon op de massa pakken op de vaste massa punten, ook hier een 2.5mm2 draad gebruiken

royp (0), 12 jaar geleden

Ik heb een 406 Break uit 2004 met een 1.8 16V-motor.
In 2008 heb ik in dit forum het volgende geschreven:

Wat betreft de permanente stroomdraad.
In de bedrading naar het linker achterlicht zit een dikke rode draad op aansluitpunt 4.
Aan de andere kant van de koppeling is aansluiting 4 leeg.
Zet in het zekeringenpaneel onder het stuur op de lege positie 15 een zekering. Dan zie je dat je achter op het aansluitpunt 4 permanent spanning hebt staan, ook zonder sleutel in het contact.
Sluit de constante spanningsdraad van de trekhaak op de rode draad aan en in de contactdoos op aansluitpunt 9.
Ik heb de koelkast afgezekerd met 15A.

Deze aansluiting had ik nodig voor de koelkast in mijn vouwwagen. Vandaar de aansluiting op de contactdoos bij de trekhaak.
Je kunt het natuurlijk ook gebruiken voor een 12volts-aansluiting in de bagageruimte.

Heb je hier wat aan?

kjdkraker (0), 12 jaar geleden

Dank voor de tip, maar bij mij is aansluitpunt 4 aan de andere kant bezet door de bedrading van de trekhaak. Dus die kan ik niet eenvoudig en netjes aftakken.
Ik ga dan ook maar zoals Renaultmonteurtje adviseerde een (gezekerde) draad vanaf de accu leggen. Die kan ik volgens mij netjes onder de panelen langs de dorpels wegwerken.

kjdkraker (0), 12 jaar geleden

Eerder nog geen tijd gehad om bovenstaande uit te voeren. Ging er vanmiddag even naar kijken.

Ik heb hier gevonden hoe/waar ik een draad door het schutbord kan doorvoeren: [url]http://problemcar.nl/viewtopic.php?pid=4...[/url]

Maar hoe bevestig ik vervolgens de draad aan de accuklem? Zie onderstaande foto van mijn plus-klem. Moet ik een kabeloog bevestigen aan het gat in de klem (zie pijl)?

[url=http://imageshack.us/photo/my-images/18/...][img]http://img18.imageshack.us/img18/2286/p1...[/img][/url]

heemskerk4251 (0), 12 jaar geleden

Ja....

Heb ik ook zo gedaan om een versterker te voeden. Gewoon een oog aan de kabel en een boutje met moer om het geheel te bevestigen.

Richard9710 (0), 12 jaar geleden

Komt er dan ongeveer zo uit te zien:

[url=http://postimage.org/image/1ez7hh2uc/ful...][img]http://s2.postimage.org/xbgmxqrmp/Stoelv...[/img][/url]
[url=http://www.postimage.org/]image hosting[/url]

kjdkraker (0), 12 jaar geleden

Ah, bedankt. Ik heb zojuist een draad door het schutbord gevoerd en de draad moet nu naar de accu toe.

Van het doorvoergat naar boven, tot de dikke kabel-slang die van links naar rechts loopt boven aan het schutbord, kan ik een draad van mijn LPG installatie volgen. Maar vanaf daar weet ik niet zeker wat veilig is, en ik wil aanraking met hete delen en risico op doorschuren natuurlijk voorkomen.

Heeft iemand nog tips voor een veilige manier/route om de draad van het schutbord naar de accu te leiden?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum