Hallo,
Vorige week heeft een kennis de koppakking vervangen. Kop is weggebracht, gevlakt, afgeperst, gestraald en de kleppen zijn geslepen. Inlaatspruitstuk grondig gereinigd, gloeibougies ook vervangen, (1 bleek kapot). Alles gemonteerd en distributie ook op de merktekens gezet. Motor met de hand rondgedraaid: prima. Starten: rook en slecht lopen. Euvel: 2 slangen op schutbord omgewisseld. Daarna goed. 500 km prima soepel rijgedrag zonder rare geluiden. Starten deed ie (net als voorheen) niet helemaal soepel in een keer. Sloeg na een paar keer rondgooien wel (bonkig) aan en liep verder rustig en mooi.
Gisteren op de snelweg: geratel, stoppen, niet meer starten. Anwb: distributie, takelen.
Vandaag dist. bekeken: op dezelfde stand, merktekentjes onder en boven staan goed. Deksel eraf: tuimelaar gebroken.
Wie heeft een idee wat we fout hebben gedaan en hoe nu verder? Ik denk dat het slechte starten een duidelijk teken is, maar kom niet verder.
Bedankt voor de tips!
Loek
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
distri-riem ook vervangen (m.a.w. krukas poelie los gehad)? Kijk anders eens naar de poelie van de distributie op de krukas, er zit een aanzienlijke speling op, tussen de spie en de poelie ( kan ongeveer een halve tot hele tand verschil maken) Distributie op tijd zetten met juiste gereedschap, zeker de krukas !!!
Ik vrees dat we 'het juiste gereedschap' niet hebben. We hebben merktekens gezet en alles identiek teruggeplaatst. Na controle (na 500 km rijden en de schade) stond de riem nog exact hetzelfde. Is het niet vreemd dat ik die 500 km eerst probleemloos heb gemaakt?
Ik lees over 'breektuimelaars' dat zou betekenen dat de kop er wellicht niet weer helemaal afmoet, maar dat vervanging tuimelaar voldoende is?
13 jaar
kop gevlakt en standaard pakking er tussen?
Mogelijk heeft een klep een zuiger geraakt...
inderdaad kun je de tuimelaar los vervangen en hoeft de cilinderkop er niet af. De klep zal dit normaal gesproken gewoon overleven en dat scheelt dus een hoop werk. Ik vermoed dat de distributie nooit helemaal goed heeft gestaan en omdat je bij de-montage eea hebt afgemerkt en diezelfde merktekens bij inbouwen weer hebt gebruikt, bouw je automatisch ook een foutief afgestelde distributie weer terug. Dus daar zou ik nog even heeeel goed naar kijken. Succes.
Ok bedankt. De merktekens hebben we 40.000 km geleden gezet. Probleemloos gereden. Ook nu dus weer gebruikt. We willen ze nu voor de zekerheid toch controleren. Gat nokkenaspulley komt recht voor gat cylinderkop uit. Hebben we geborgd. Dan zit er bij de startmotor nog zo'n controlegat in het vliegwiel. (hebben we nog niet gevonden). Als we deze borgen, mogen we er dan vanuit gaan dat de krukaspulley ook op tijd staat? De riem is dusdanig aangespannen geweest dat we m op de lange kant bijna een kwart konden draaien.
Thx weer,
Loek
13 jaar
Distributieriem blijkt een tand verkeerd te hebben gestaan. Blokkering nokkenaspulley en vliegwiel zorgt voor andere stand als voorheen aangehouden. Is dit ook een mogelijke oorzaak voor bonkig starten? lijkt me wel......
13 jaar
Blijkt weer eens: gewoon het juiste gereedschap op de juiste plaats gebruiken. Streepjes als merkteken is zooooooooo 2010.
Stel de distributie af zoals het hoort en vervang de beschadigde delen. Grote kans dat het bonkerig starten dan ook verholpen is.
Ja Hans, geen speld tussen te krijgen. Ik vrees echter dat we de riem zonder seemmeter moeten monteren. Spannend......
13 jaar
Ja das ook weer spannend.......alhoewel...met enige ervaring minder spannend dan blindelings vertrouwen op streepjes. Riem bij deze diesel hoort vrij strak te staan. Uiteraard zonder seem-meter ook weer een gokje. Ik weet niet of je gelijk weer een nwe distributie-riem plaatst? Moeilijk te beoordelen of de riem een opdonder heeft gehad vanwege de gebroken tuimelaar.
Was ik niet van plan, maar nou twijfel ik. Heeft 50.000 gedraaid en kan 160.000 mee. Misschien toch maar doen. Zal eens naar de prijs informeren, auto heeft me de laatste tijd genoeg gekost. Ik hoop dat ie beter start en een beetje sneller accelereert. is de 90kw versie met powerbox, maar was niet noemenswaardig snel.
13 jaar
Nieuw raadsel:
We hebben de riem volgens instructiepapier van revisiebedrijf opgespannen. Stap voor stap. Toch blijkt na rondtornen motor dat de twee blokkeerpennen niet meer exact terug te plaatsen zijn. Scheelt ongeveer een halve tand. We hebben meerdere pogingen gedaan, de riem een tandje vooruit, een tandje achteruit, het scheelt iedere keer een halve tand ongeveer. Onder past de pen wel, boven net niet(of andersom uiteraard)
Ik geloof eigenlijk niet dat het aan de riem (50.000) ligt, maar kan niks anders bedenken. Wie weet raad?
13 jaar
monteer je de riem met de centrale krukasbout los? of als het nog een versie is met 3 boutjes in de nokkenaspoelie deze los?
centrale bout is vast. Geen versie met 3 boutjes.....
13 jaar
die moet dus los, krukastandwiel is iets te verdraaien tov krukas. tandwiel geheel linksom draaien, dan riem erom leggen en spannen. daarna kukasbout vastzetten terwijl het vliegwiel dmv pen is geblokkeerd, en voila.
Ok bedankt. Alleen het vliegwiel blokkeren? Ik neem aan ook de nokkenas....
Wij vragen ons af waarom er speling op het krukastandwiel zit. Wat is de functie hiervan?
13 jaar
spannen van de riem
Alles gemonteerd, riem blijft op tijd. Starten blijft bonkig (al zolang ik m heb: 70.000 km) maar voor de rest prima. Geen bijgeluiden, goed oppakken, geen rook oid.
Starten wil ik toch geruislozer krijgen, maar eerst ff km maken om zeker te zijn dat we niet weer een tuimelaar vernaggelen. Bedankt voor jullie support!
13 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar