Hallo,
Sinds kort het volgende euvel:
Ik rij afgelopen zondag naar mijn werk, parkeer mijn auto en ga vervolgens werken. Na ongeveer 4 uur kom ik bij mijn auto, ligt er een plas koelvloeistof onder. Enfin, koelvloeistof nagekeken en bijgevult en gewoon in de gaten houden. Wat me opviel was het volgende:
Dop van expansievat af draaien bij warme stilstaande motor: Niet doen. Water spoot me om de oren. ( Heet )
Harde slangen. Kan ze nog wel wat inknijpen maar voor 1/4e.
Geen olieverbruik.
Nihil koelvloeistof verbruik.
Geen smurrie onder de oliedop.
Geen smurrie in koelvloeistof.
Buurman rook een gasluchtje onder het dopje van het expansievat. Ik ruik in eerste instantie niets. Maar de harde slangen en het vinden van een plasje koelvloeistof, na 4 uur stilstand, baren me zorgen. Plasje heeft er na die tijd niet weer gelegen en heb inmiddels weer 300 km gereden. Zoals bovenstaande verbruiken al zeggen, dit blijft hetzelfde.
Lekke koppakking? Of toch niets ergs?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Even naar een garage,en met een co meter even in het expansievat meten.Niet in de koelvloeistof houden,maar net er boven met lopende motor.Gaat de hc waarde omhoog dan is je koppakking kapot.Succes.
jou LPG verdamper is defect. Deze lekt hierdoor gas naar je koelsysteem (er loopt immers koelwater door de verdamper voor het opwarmen van het LPG), hierdoor wordt de druk te hoog en perst ie het koelwater via de overdruk beveiliging eruit. Daarom ruikt de buurman ook gas na het losdraaien van de dop. Kans is groot dat er morgen weer een plas onder ligt.
LPG verdamper zal hoogstwaarschijnlijk stuk zijn. Koppakking is kleine kans. Het beste kun je nu op bezine rijden en asap je verdamper laten vervangen, anders heb je kans op koelwater in LPG injectoren en dat vinden die niet leuk.
Pieter, is het nu juist niet beter om op LPG te blijven rijden? Uitgaande van een kapotte verdamper, zolang je op LPG rijdt wordt er gas het koelsysteem in geperst. Dus dan kan er geen koelwater in de verdamper komen. Ga je nu op benzine rijden dan heb je geen of weinig druk in de verdamper waardoor er weliswaar geen gas meer in het koelsysteem komt, maar wellicht nu wel koelwater in het LPG systeem.
Meteen de verdamper laten nakijken door een LPG specialist en indien nodig vervangen is natuurlijk de beste optie.
13 jaar
Koelslangen kortsluiten van de verdamper. Dan wel goed nwe verdamper.
succes
Paul
inderdaad, koelslangen van verdamper afhalen en kortsluiten is de beste noodreparatie
Hallo,
Ben er mee bezig geweest. Wou de koppakking toch al vervangen en dit is gelukt. Na weer 100 km gereden te hebben bleken de slangen nog steeds knal hard te worden. Zo hard dat ze niet meer in te knijpen waren. Na 8 uren stilstand nog steeds harde slangen. Hierop de koelslangen naar en van de verdamper kort gesloten en weer gaan rijden. Slangen werden nog wel hard maar kon ze weer voor 1/4e inknijpen. Dit lijkt me dan maar normaal. Weet iemand toevallig hoeveel druk er op mag staan en of 1/4e normaal is? Trouwens, na 4 uurtjes gecontroleerd of de druk nu wel uit de slangen ging en dit was idd het geval. Lijkt me nu inderdaad de verdamper.
Blijft er druk op het systeem staan als de verdamper lek is? En dan zoveel druk dat de slangen de gehele nacht hard blijven?
Ga in ieder geval kijken voor een revisie set voor de AG DGI verdamper of een goede 2e hands.
13 jaar
Koppakking is vevangen en probleem opgelost.
Slotje
13 jaar
koppakking alweer of nu dan toch de verdamper?
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar