Precies 8 jaar rijd ik al rond met mijn 406, waarvan de teller nu op 435000 km. staat.
Destijds in 2003 had ik soms het verschijnsel dat het motormanagementlampje ging branden bij lange hellingen in de 5e versnelling. Ook ging de motor in noodloop.
Uiteraard gebeurde dat alleen in het buitenland. Terug in Nederland werd vastgesteld dat de luchtmassameter de oorzaak was van dit probleem.
Die is toen vervangen (bij 250.000km) en sindsdien is het lampje niet meer gaan branden.
In de aflopen week reed ik in de Alpen en kreeg opnieuw te maken met dit vervelende verschijnsel. Op tijd terugschakelen naar de 4e versnelling voorkwam verdere narigheid.
Mijn vraag is: Wat kan er aan de hand zijn? Is de luchtmassameter weer defect, of is die destijds nooit defect geweest?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kan het geen combinatie zijn van te zware belasting (5de versnelling) en Alpen= behoorlijke hellingen bergopwaarts. Mij lijkt het dat de 5de versnelling dan redelijk hoog is?
Het gebeurde op een flauwe helling bij 85 kpu, waarbij ik de motor niet heb afgewurgd. Ik blijf het vreemd vinden dat het motormanagement zo drastisch reageert.
Ik ben wel benieuwd wat het kan zijn, hier in Nederland heb ik dit verschijnsel nog nooit gehad.
13 jaar
Ik heb een soort gelijk probleem met mijn 2.2 Hdi. Bij lange hellingen rond de 2000 toeren gaat de auto in noodloop. Uitlezen levert een foutmelding op: 'meetwaarde wijkt af van richtwaarde' ook bij mij is op tijd terugschakelen de oplossing. De p-code is P0234
Oplossing moet gezocht worden in het vaccum systeem van de turbo.
Maar goed dat is mijn auto, ik zou jou ook willen aanraden om het systeem te laten uitlezen. Storingscode moet een richting voor een oplossing.
13 jaar
Hallo Donkey & Mart,
Jullie rijden duidelijk in een te hoge versnelling tegen een helling op: terugschakelen, toeren maken, ook met een diesel !
Wisizu
(Berlingo HDi 90 pk, 2002, 253.000 km)
13 jaar
[quote=wisizu]Hallo Donkey & Mart,
Jullie rijden duidelijk in een te hoge versnelling tegen een helling op: terugschakelen, toeren maken, ook met een diesel !
Wisizu
(Berlingo HDi 90 pk, 2002, 253.000 km)[/quote]
Ja, terugschakelen is inderdaad de oplossing. Ik denk dat het ook iets te maken kan hebben met ijlere lucht in de bergen, daar reageert de luchtmassameter dan weer op.
Ondanks mijn lage toerengedrag staat de teller van mijn 406 wel op 435.000 km, slecht voor de levensduur is het dus niet.
13 jaar
wet je wat je het beste kunt doen als je de auto in z''5 hebt en 95 km rijdt acceleer dan eens vlot door en doe hetzelfde het zelfde verhaal dan is rijdend in 4 met zelfde snelheid je zult dan het verschil in vermogen voelen wat een motor kan leveren.succes zet je ervaring hier maar eens op deze site
13 jaar
[quote=wisizu]Hallo Donkey & Mart,
Jullie rijden duidelijk in een te hoge versnelling tegen een helling op: terugschakelen, toeren maken, ook met een diesel !
Wisizu
(Berlingo HDi 90 pk, 2002, 253.000 km)[/quote]
tja.. ook ik heb inmiddels 330.000km op de teller staan.. maar goed.. het is idd een feit dat je een motor niet moet belasten bij lage toerentallen.
Echter, in mijn geval gaat het om 100 km p/uur in de 5e versn. en een stijging gelijk aan een viaduct. Niemand zal terugschakelen voor een flauwe helling als hij 100 op de cruise control rijdt. Alleen mijn peugeot gaat wel degelijk in noodloop bij dit soort 'evenementen'
Ik denk ook dat mijn probleem een andere is als die van 'de ezel-man'
Laten we afwachten wat er uit komt als Donkey zijn storingsgeheugen laat uitlezen.
13 jaar
[quote=Mart76][quote=wisizu]Hallo Donkey & Mart,
Jullie rijden duidelijk in een te hoge versnelling tegen een helling op: terugschakelen, toeren maken, ook met een diesel !
Wisizu
(Berlingo HDi 90 pk, 2002, 253.000 km)[/quote]
tja.. ook ik heb inmiddels 330.000km op de teller staan.. maar goed.. het is idd een feit dat je een motor niet moet belasten bij lage toerentallen.
Echter, in mijn geval gaat het om 100 km p/uur in de 5e versn. en een stijging gelijk aan een viaduct. Niemand zal terugschakelen voor een flauwe helling als hij 100 op de cruise control rijdt. Alleen mijn peugeot gaat wel degelijk in noodloop bij dit soort 'evenementen'
Ik denk ook dat mijn probleem een andere is als die van 'de ezel-man'
Laten we afwachten wat er uit komt als Donkey zijn storingsgeheugen laat uitlezen.[/quote]
Donkeyman gaat dit jaar niet meer naar het buitenland met zijn 406. Hier in de lage landen ondervind ik geen enkel probleem, hij loopt als een zonnetje. Staat de storing volgend voorjaar nog in het geheugen bij de volgende grote onderhoudsbeurt?
13 jaar
P0234 = laaddruk overschreden, meestal zit er roet op de schoepen waardoor de verstelling niet meer goed werkt
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
13 jaar