Oorspronkelijk is mijn motor van de 205 uitgerust met een handgeschakelde 5-bak.
Motor code is:TU1-H1B in uitgevoerd met de uitlaatgasemmissiesysteem.(S6)
Nu heeft 205 ook een automaat uitvoering, maar alleen voor een 1600cc.(Ook met motor-code TU)
Mijn vraag.
Ombouwen van de oorspronkelijke 1124cc 5-bak naar een automaat bak.
Ken dit.
Theoretisch moet het kunnen ,alleen werkt het ook goed in de praktijk.
Wie heeft dit eerder om handen gehad.
Graag een reactie.
Groet'n oet Grunn
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Wietze, een 1600cc motor van een 205 is een xu motor. Dit is een heel ander type motor(ligt schuin achterover en smal grijs klepdeksel). De tu motor staat rechtop en heeft een breed zwart klepdeksel.
Theoretisch kan het niet om dat de bak van de 1600 gewoon niet op de tu motor past. Niet aan beginnen dus.
Maar in de 106 was er wel een automaat met een TU motor, het lijkt mij trouwens geen nuttige tijdsbesteding al dat ombouwen, ik denk dat een avondje Markplaats of AutoTrader en zoeken naar een andere auto met automaat gemakkelijker is.
Oldtimer,je bedoelt de MB3 automaat. Die was ook al elektr. gestuurd. Zat inderdaat in de 106 met tu motor.
Ik heb samen met mijn vader wel eens Ford granada 2.8i handschakeld omgebouwt naar automaat. Viel best mee als je maar een donor auto hebt. De bekabeling voor de selecteurhandle kon zo ingeplugt worden . Pedalenstelovergebouwt en zo. Maar goed we dwalen af. Ik dacht dat jij vroeg onder wol ging oldtimer ?
Mijn fout .
DE 1600 is inderdaad een XU motor en past dus niet.
Had mi'n bril nait op, maar is er wel een automaat die op de mijne past, de 1124cc TU motor.
Ja ,dat is de automaat van de 106,maar daar passen de aandrijfassen niet van.
Bedoel je dat er totaal geen aandrijfas types zijn voor deze ombouw, of dat de oude assen niet passen, wat mij logisch lijkt.
De aandrijfassen van de 205 passen niet in de bak. En de aandrijfassen van de 106 automaat zijn anders van lengte om dat het een ander type auto is. De rechtse aandrijfas heeft een tussen lager,de as bestaat dus uit 2 delen, bij een 106 is er geen tussenlager en betaat de as uit 1 deel.
Verder is het zoals ik al zij een elektronisch gestuurde automaat, die normaal gesproken samenwerkt met de inspuitcomputer die uw 205 niet heeft. Verder pakt hij nog wat signalen van sensoren die uw tu h1b motor ook niet heeft.
Zoals oldtimer al zij, al met al geen nuttige tijdbesteding dat ombouwen.
Als u het toch graag wil doen zou ik eerder de motor en bak van de 205 automaat compleet overbouwen,dat is electrisch gezien wat eenvoudiger doodgewoon omdat dit geen elektronisch gestuurde bak is.
Je moet dan welover een complete donor auto beschikken, ook dit is niet eenvoudig maar makkelijker te realiseren dan de automaat van de 106 inbouwen.
vrgr
PT nieker
Wietze wordt het nog wat of zie je er toch maar vanaf ?
Hallo,
Zoals ik eerder beschreef had ik mijn bril niet op maar de klus gaat wel door.
Er komt een gewoon een 1600 automaat in van een 205.
Je zult wel denken waarom ik dit toch doe.
Ik zit namelijk in een rolstoel,en als ex automonteur met wat hulp van kameraden mot dit te doen zijn.
wietze
Tuurlijk is het te doen, alleen denk ik dat het makkelijker moet zijn om een paar uur voor de computer te gaan zitten om wat anders te zoeken.
Nou veel succes met de ombouw. Neem als het kan een carburateur uitvoering. Zit je niet met de injektie computer en zo.
We horen het wel hoe het afloopt.
PT nieker.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 0 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar