beste mensen
ik heb diverse problemen met mijn koeling. ik moest de radiateur vervangen en heb het systeem daarna gevuld. nu kon ik maar 2 ontluchtingskraantjes vinden om te ontluchten maar er moet lager in de motor nog een 3e zijn en deze kan ik niet vinden. nu doet mijn koeling het soms niet en soms wel,dan ontlucht ik weer via de twee kraantjes. (bij de slang naar de verwarming en boven op het blok bij de termostaatbehuizing) en als het systeem werkt dan valt het na een stuk rijden uit. of na een probleemloze avond, de volgende morgen weer helemaal niet willen koelen.
ook dacht ik dat het probleem in de dop van het expansievat zat en deze heb ik vervolgens uit mekaar gehaalt met als gevolg dat alle veertjes en rubbertjes er uit vlogen. ik heb hem hoe ik het logisch vond weer in mekaar gezet maar ben er niet zeker van de volgorde van de klepjes en veertjes. kan iemand mij vertellen wat voor een probleem ik heb.
1 - kan mijn koppakking kapot zijn en hoe kan ik dat simpel checken.
2 - de locatie van de 3e ontluchtingskraan
3 - opbouw van de klepjes en veertjes in de dop van het expansie vat.
iedereen alvast hartelijk bedankt voor een eventuele oplossing of reactie.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
als je kachel het soms wel, soms niet doet, kun je er bijna gif op innemen, dat je koppakking eruit ligt.
Groeten marcel
[quote=hellbat]als je kachel het soms wel, soms niet doet, kun je er bijna gif op innemen, dat je koppakking eruit ligt.
Groeten marcel[/quote]
ik heb niks van de symptonen (die ik op het forum heb gezocht) wat op een lekke koppakking kan tonen.
wel heb ik de thermostaat klep vervangen omdat de oude niet of niet goed meer werkte. nu als de motor draait dan moet ik eerst onluchten voordat de verwarming het doet (slangen zijn heet) en dan komt alles opgang. vervolgens nadat ik +/- 15 km heb gereden begint de motor te stoteren, valt dan de verwarming weg en als laatste springen de waarschuwingslampjes aan. dan is het expansie vat compleet gevuld en loopt over. is dit nu verkeerd ontluchten. of een probleem in de expansievatdop of iets anders...?
17 jaar
als de kachel werkt, is het een teken dat je primaire koelcircuit gevuld en ontlucht is, ( dus blok en kachelradiateur), je probleem zou dus NA de thermostaat kunnen zitten. Indien na het warmlopen je radiateurslangen warm worden, is ook het secudaire koelsysteem oke.
Indien alletwee deze systemen werken, en je hebt hierna pas je problemen met de koeling, zou het eventueel de pomp kunnen zijn of je thermostaat. Omdat je de thermostaat al vervangen hebt, zouden we deze uit kunnen stuiten, mits deze goed gemonteerd zit ( waselement naar de motor toe gemonteerd) Verder de pomp, het schoepenwieltje ZOU los kunnen zitten, waardoor je een veminderde doorstroming hebt.
Indien beide problemen uitgesloten zijn, blijft je koppakking over.
Let wel, er zijn diverse symptomen die duiden op een lekke koppakking, en deze kunnen allemaal afzonderlijk van elkaar voorkomen. Dus, compressieverlies in je koelwater hoeft niet perse te betekenen dat er ook olie in je koelwater zit etc.
Ikzelf heb momenteel een koppakking in mijn seat ibiza, die compressie verliest in zijn koelwater, maar loopt verder nog redelijk goed, en het enige symptoom is verlies van kachelfunctie, en verhoogde druk in het koelsysteem.
Laat voor de zekerheid een compressiemeting doen, om eventueel je koppakking uit te sluiten.
Groeten Marcel
ik ben vandaag bij de garage geweest maar voordat ik mijn verhaal bij hem kon afmaken werd er aan mij verteld dat dit gewoon een onluchtings verhaal is.de monteur zij dat het geen koppakkings probleem zou zijn. als dit zo is dan heb ik nog steeds het probleem dat ik maar 2 van de 3 onluchtingsnippels kan vinden. 1 op de thermostaat en 1 bij de retourslang van de kachelradiateur. de 3e moet ergens op het blok zitten maar waar? en niemand schijnt het te weten aan wie ik het heb gevraagd. wie weet het antwoord...
17 jaar
deze auto heeft er maar 2 op de motor en 1 op de radiateur. Tijdens het ontluchten moet je de pot hoog hangen.
Of je met een compressiemeting een koppakking kunt detecteren betwijfel ik,(heb het trouwens ook nog nooit geprobeerd).
Als je de pot nu hoog houdt en je laat de motor draaien tot de koelventilator in slaat en je kijkt dan in de pot of er nog luchtbellen komen, en er komen nog luchtbellen, dan kun je er eigenlijk wel zeker van zijn dat de koppakking lek is.
Die radiateurdop zou ik maar vervangen als ik jou was.
ik heb de auto gisteren nogmaals zeer goed en langdurig ontlucht. gister na het vullen heb ik 30 km gereden zonder problemen,
en vandaag naar m`n werk +/- 50 km zonder problemen. het lijkt of het probleem is opgelost.
bedankt voor de reacties
17 jaar
ben nu 2 weken verder en ben nog niet van het onluchten af. ik heb gehoord dat het wel tot 2 wkn kan duren voordat alles er uit is maar er komt steeds zeer veel lucht uit. verlies van kvk heb ik niet alleen wat er via de onluchtingsnippels uitkomt. steeds constateer ik het probleem dat er lucht achter de thermostaat komt (motorkant) waardoor de thermostaat niet opend en het systeem stopt met koelen. nadat ik dan de inbus op de thermostaat openschroef gaat alles weer werken en kan ik net zo lang rijden zonder problemen totdat ik de motor uitzet wannaar ik meestal het onluchtingsproces opnieuw moet uitvoeren. Nou ga ik toch denken aan de koppakking en dan specifiek aan een uitlaatgaslek. zou dit op te lossen zijn met een spulletje zoals bars leak ? graag gebruik ik dit niet maar aangezien deze auto nog maar 3 maanden hoeft mee tegaan leek dit mij een betere oplossing dan het vervangen van de koppakking. iemand nog een idee wat het probleem kan zijn?
17 jaar
Dit is gewoon een koppaking zit niks anders op dan vervangen..
zie het tweede bericht. je kan er niet onderuit
Groeten marcel
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 205 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar