Ciao,
De mooie pug van mn vriendin maakt een moeilijke periode door en verschillende monteurs komen met verschillende oorzaken en oplossingen. Er is al vanalles geprobeerd, maar het probleem blijft bestaan
Hopelijk weet hier iemand raad, want de moed begint ons in de schoenen te zinken. Ik zet hieronder alles neer wat ik weet. Of het relevant is of niet laat ik aan de experts over :-)
Het betreft een 206 uit 2001 met een 1.4 motor (volgens mij type TU3JP) met een G3 installatie van AG. Het probleem is er op gas én benzine en op beide brandstoffen even erg.
Na koude start schud het motorblok (en dus de hele auto) erg hevig. Toeren verhogen laat het schudden slechts sneller gaan, totdat ie boven circa 2500 rpm komt: dan draait het redelijk normaal. De auto heeft nooit startproblemen in de zin van niet of moeilijk willen aanslaan. Als de motor eenmaal warm is, dan draait ie stationair nogsteeds erg onrustig, maar schudt niet meer zo hevig als na een koude start. Wel schudt de warme motor nog meer dan normaal is. Ook gaat de toerenteller vaak op en neer tussen circa 750 en 1000 RPM, af en toe met een flinke uitschieter omhoog of omlaag. Heel zelden slaat de motor daardoor zelfs af. De weinige keren dat de toerenteller wel redelijk stabiel staat, zie je de teller soms (geen regelmaat in te ontdekken) zeer abrupt een wilde ruk naar beneden geven. Het toerenverschil bij zon ruk naar beneden is minimaal (max. 2 millimeter op de toerenteller), maar het gaat echt bruut
Het schudden en onregelmatig lopen met een warme motor is alléén een probleem bij stationair draaien. Als je eenmaal rijdt, dan rijdt ie als een zonnetje en merk je niets. Er is ook geen vermogensverlies tijden het rijden (ik durf nogsteeds in te halen op de autoweg)
Er is al het nodige aan gedaan en controleerd. De koppakking, kleppen, klepstoters en distributieriem zijn 20.000 km oud. Ook is toen de kop gevlakt. Er zit een nieuwe lambda-sonde op uitlaatspruitstuk. De compressie is vorige week gemeten: cilinder 1, 2 en 4 waren bijna 15 bar, cilinder 3 was 14 bar. Klepspeling gecontroleerd: was goed. Bougies gecontroleerd: bijna nieuw en ook nog in orde. De ECU gaf de volgende opgeslagen meldingen:
1. P0485 Koelventilator plus/massa kring
2. P0481 Stuurkring koelventilator 2
3. P1108 Onbekende fout [zie onder voor google-verklaring]
4. P1544 Stationair insteller
5. P0270 Inspuitvolume cilinder 4 te klein
6. P0351 Bobine A primair/secundair circuit
7. P0351 Bobine B primair/secundair circuit
Melding 1 en 2 zijn bekend. De pooltjes van de relais pal naast de ventilator (wie bedenkt die plek!) waren COMPLEET weggeroest, inclusief de verbindingen in de stekker en zelfs een stuk oxidatie diep in de kabels. Dus kabels doorgeknipt, platte kabelstekers gemonteerd en op 2 nieuwe relais geschoven: probleem opgelost en ventilator draait weer feilloos. Schudden van de motor houdt (uiteraard) wel aan.
Melding 4 is denk ik wel verklaarbaar want ik heb tijdens stationairloop de stekker van de MAP-sensor afgehaald om te kijken of er iets veranderde. Nee dus en ook volgens een monteur was er met de MAP-sensor niets mis (hem geloven ja/nee?).
Melding 3 [onbekende fout] geeft in google letterlijk hetvolgende: Dual alternator batterylamp circuit malfunction / Baro to MAP sensor comparison too high. EDC15C2 fan high speed circuit. Open circuit or shortcircuit to earth.. Dat kunnen blijkbaar dus 3 dingen zijn. Het dynamo-lampje brandt ter controle even bij op contact zetten en daarna nooit. Kennelijk dus wel een circuit. De andere 2 mogelijke oorzaken (MAP en fan) zijn verklaarbaar door de uitleg bij meldingen 1, 2 en 4.
Meldingen 6 en 7: Ik heb de bobine uitgewisseld met een andere (goed werkende) bobine, maar er was geen enkel verschil merkbaar. De motor schudt nog alsof het een vrouwenspeeltje is
Melding 5 wil ik nog nader uitzoeken. Suggestie daarvoor zijn dan ook welkom :-)
1 monteur heeft het over een lek in het uitlaatspruitstuk en/of de pakking daarvan. Hierdoor zou die valse lucht trekken bij stationairloop, waardoor de lamba-sonde een verkeerde waarde meet en de ECU dus onjuiste hoeveelheden brandstof en lucht gaat inspuiten. Een andere monteur beweerd echter dat er met uitlaatspruitstuk(pakking) echt niets aan de hand is. Een 3e monteur vindt zelfs dat ik niet moet zeuren, omdat het normaal is als een gasauto pruttelt (daar geloof ik dus echt niets van).
Zou een lek in het uitlaatspruitstuk inderdaad de oorzaak kunnen zijn? Of zijn er wellicht andere mogelijke oorzaken die meer voor de hand liggen?
Groeten, Mark.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
is de stekker van injector 4 al los geweest
bij deze motoren komt het wel voor dat de injector van cilinder tegen de distirbutie riem kapot gaat
dit is naar mij wete injector 4
als je zelf bij kunt kun je de stekker losnemen en net erop vast zetten
motor starten en stekker los halen
het toerental zou moeten zakken anders doet de injector weinig.
verder kan de bobine blok uit genomen worden bougies eruit en op de bobine aansluiten en tegen de blok leggen zodat je de vonk kunt zien. misschien dat de vonk niet krachtig genoeg is ivm verkeerde aansturing ( nog niet meegemaakt maar om het uit te sluiten)
verder even gekeken naar wat peugeot te zeggen heeft
op je inlaat zit in het midden / links van de gasklep
een aansluiting op de inlaat systeem
trek deze af en hou je vinger ervoor
loopt de wagen beter
voel je na 1 minuut vacuum
twee gevonden met water in de luchtfilterhuis. dan zou ook te weinig vermogen moeten hebben. dus het valt helaas af
verder zit er airco op deze wagen
en komt de problemen nu pas en niet voor langere tijd
want code p1544 lijkt meer te maken hebben met de airco
mij vraagt namelijk deze meer aandacht dan de rest omdat het direct met het stationair te maken heeft
verder is bij deze de stationair klep al op nieuw ingeleerd en toevallig ook al vv of nog niet
heb ff voor jouw hard op mee zitten te denken
moet maar kijken hoe en wat
een raar bewegende toerenteller duid vaak op een probleem met de toerentalsensor/bdp sensor...
Trouwens een raar op en neer gaand toerental kan ook nog te maken hebben met je koelwater temp sensor en met je krukassensor... meet anders voordat je er iets aan laat doen al je sensoren door, mits je dit zelf kan natuurlijk:
Inlaatluchttemp, stappenmotor, gasklep potmeter, MAP (was al ok zo te lezen), koelwatertemp, krukassensor.
Je bobine kan je ook nog doormeten maar aangezien je die ook al uitgewisseld hebt voor een goed werkende neem ik aan dat dat het probleem niet is maar je kan wel je inspuitventielen (injectors) doormeten.
Dit om iig je sensoren uit te sluiten.
Als ik je zo hoor dat dat motorblok zo erg schudt dat het wel een vrouwenspeeltje kan zijn dan zal het misschien ergens zitten in je ontsteking/inspuiting, misschien loopt ie wel op 3 poten(of minder nog) en dat kan ook hevig schudden en trillen tot gevolg hebben omdat dan je motor in onbalans draait. Dit ook omdat je een foutmelding hebt op injector 4 die idd zoals TruckerOwerner zegt aan je distributie zijde zit.
Als je alle ohmse waardes wilt weten moet je het maar ff laten weten, succes!
14 jaar
Iedereen bedankt voor het reageren. Ik heb weer wat 'voer' om mee verder te gaan. Ik zal vandaag kijken of de sensoren doorgemeten kunnen worden door een kenner en hoeveel ohm de injectoren aangeven. Zodra ik wat weet zal ik dat hier posten. Nieuwe tips blijven uiteraard welkom :-)
Ik las in een ander forum iemand met een civic op gas met dezelfde symptomen en daar bleek het na lang zoeken de PCV-klep te zijn. Ik zal hier straks ook even verder naar kijken, maar hoe groot is dat ding eigenlijk? Want ik heb niet het idee dat er een afsluitertje past in het slangetje dat rechts-boven uit het kleppendeksel komt. Is er uberhaubt een zinvolle methode om de PCV te testen?
14 jaar
Nou... er blijkt een flinke scheur te zitten aan de onderkant van het uitlaatspruitstuk. Bij cilinder 4 om precies te zijn, dus da's vast geen toeval. Vandaag ga ik uitlaatspruitstuk vervangen en kijken hoe het daarna is. Ik laat het wel weten. Gr
14 jaar
inlaat scheur erin en uitlaat vervangen
denk dus dat de scheur in de uitlaat zit of zie ik het verkeerd
verder heb ik nog niet echt het idee dat het oplost
dit ivm vaker kapote spruitstukken gezien maar nooit met dit probleem erbij
maar 10 kleine dingen kunnen ook 1 groot probleem veroorzaken
[quote=trucker0werner]inlaat scheur erin en uitlaat vervangen
denk dus dat de scheur in de uitlaat zit of zie ik het verkeerd[/quote]
Inderdaad, UITlaatspruitstuk. Foutje :-)
[quote=trucker0werner]verder heb ik nog niet echt het idee dat het oplost
dit ivm vaker kapote spruitstukken gezien maar nooit met dit probleem erbij
maar 10 kleine dingen kunnen ook 1 groot probleem veroorzaken[/quote]
Praat me niet over 10 problemen... Net naar de sloop gegaan een ander spruitstuk halen, begint het op de oprit van de snelweg ineens *%#>+@ naar benzine te meuren. De brandstof meter liep net zo hard omlaag als de snelheidsmeter omhoog ging. Stoppen --> kijken --> brandstofslang losgeschoten [telt tot 10]. Op de snelverbinding hoort een kliksysteempje te zitten die 'm op z'n plek houdt. Maar kennelijk is er ooit een klootviool geweest die niet wist hoe dat los moest en heeft het er dus maar gewelddadig vanaf gebroken. Met andere woorden, de brandstofslang zat helemaal niet meer vast en met 5 bar druk er op is het natuurlijk wachten op ellende... Slang er weer op gedrukt en op naar Brezan. Althans, dat was de bedoeling. Want de tank was inmiddels leeg en zonder benzine start het kreng niet [hele diepe zucht]. etc. etc. etc.
Iemand een mooie peugeot 206 kopen?? Niets mis mee, schappelijk prijsje :s
14 jaar
met wat geduld kun je elke auto oplossen inderdaad
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... hier hebben ze de aanstekker ook niet gebruikt
maar is/was het gelukt met spruitstuk of is er niks van gekomen
Spruitstuk vervangen is gelukt. Wel met wat ellende, maar het is gelukt. Het vibratorprobleem is echter nog niet opgelost. Wordt vervolgt...
14 jaar
Er bleken (na erg lang zoeken) meerdere oorzaken te zijn. Na de conclusies "tenminste 1 krakaslager naar de kl#ten" en "zittingen van uitlaatkleppen compleet weggesleten" zijn we maar opgehouden. Was toch niets meer aan te redden. Bij een blok met meer dan 200K op de teller niet relevant om te repareren, dus ander blokje geritseld. Fris motortje die 60K heeft gereden, uitsluitend op benzine.
Deze is inmiddels ingebouwd (hulde aan de monteur) en het zaakje rijdt weer. En dan zou je verwachten dat alle ellende voorbij is, maar helaas...
Op benzine rijdt ie nu prima, het hevig schudden is helemaal over. Maar kennelijk is deze auto verdoemd, want de volgende problemen krijg ik er maar niet uit:
- zowel op benzine als op gas geeft de toerenteller af en toe (geen regelmaat in te ontdekken) een wilde ruk naar beneden. Je hoort geen verandering in toerental, maar de teller laat een zeer abrupte daling zien en gaat dan terug naar normaal stationair toerental.
- Het overschakelen op gas gaat ineens niet goed meer. Bij oude motor was dit nog wel in orde, maar sinds de nieuwe motor er in zit niet meer. Soms lukt het wel om 'm overgeschakeld te krijgen door direct na het starten op het lpg-knopje te drukken, maar dat werkt niet altijd. Bovendien springt ie dan ook onmiddellijk op lpg, terwijl de motor normaal gesproken eerst warm moet draaien en dan pas moet overschakelen. Tijdens het rijden overschakelen op lpg wil helemaal niet, het rode lampje blijft dan knipperen.
- Op lpg gaat het toerental een beetje heen en weer (dit hoor je ook aan de motor). Lichtjes dansen tussen 700 en 900 toeren. Het absurde schudden en wilde toerendansen van de oude motor is er ook op lpg nu uit, maar toch blijft het toerental alleen op lpg nu dus nogsteeds een beetje schommelen.
- Sinds vandaag doet de toerenteller HEEL raar. Direct na de inbouw niets aan de hand, maar zo 'out of the blue' is het ineens mis. Deze beweegt heel hakkerig en zodra je boven een bepaald toerental komt schiet de teller als een dolle en met een harde tik naar 0 (de motor zelf blijft echter onverstoorbaar doordraaien). In de vrijloop of de 1e versnelling is het bij circa 2500 rpm, in de 2 bij 2100, in de 3 al bij 1750 en de 4 en de 5 zelfs nog eerder. De toerenteller maakt dan ook een tikkend/ratelend geluid. Na opnieuw starten lijkt het alsof ie reset, maar het gaat niet van harte en het tikt en hapert er over.
Omdat alle stekkers, kabelbomen, e.d. van de nieuwe motor niet op de auto pasten (die maffe Fransen hebben voor bijna elk bouwjaar andere aansluitingen), zijn de meeste sensoren en sommige losse onderdelen van het oude blok overgezet. Tenminste:
bdp, motortemp, koelwatertemp, MAP, klopsensor, inlaatspruitstuk, injectoren.
nieuwe onderdelen zijn: bougies, druklager, waterpomp, spanrol, distr.riem.
Bobine en MAP-sensor heb ik al uitgewisseld met anderen en beiden sorteerden geen effect...
Please help. Waar moet ik verder zoeken, voordat er wéér sloten vol geld in die auto gaan zitten...
14 jaar
Hoi, ik kan je zeggen dat die toerenteller bij mij ook raar deed, ging stoten en uitendelijk alleen maar bleef hangen tot hooguit 1500 of 2000 toeren, maar omdat ik m zag stotteren dacht ik dat het de teller zelf was en inderdaad, het bleek dat ook te zijn na openen van de toerenteller behuizing, let op de alu lipjes van de hele unit en de zwarte clips, de plastic kap die je allemaal kan loswippen maar dan kan je de zwarte kast openmaken (tussen witte unit met lichtjes en de voorzijde met wiijzers die je gewoon maar wel voorzichtig los moet trekken van hun asjes, dus ook de benzinemeter en de temp meter en de snelheidsmeter) dan zie je daar de twee identieke minuscule plastic electrotellertjes voor de toeren en de snelheid. Dit tellertje kan je voorzichtig met een klein mesje of schroevendraaier openmaken. Het vet was ingedroogd waardoor een klein tandwieltje (niet gelagerd ligt los in het plastic omhulsel!) en lichtelijk beschadigd was. Verwijder het geharde vet en de tandjes met een mesje en wat schoonmaakmiddel (sopje) Met openmaken schiet er ook een veer los die op een speciale manier er weer in moet (zorgt nl dat die weer naar 0 gaat), let op voordat je m openmaakt hoe ie er in zit. MEt een mesje kan je de tandjes eventueel schoonmaken en het verharde vet verwijderen (in het kapje voornamelijk!) , ik heb het daarna met siliconenspray ingevet en het veertje weer goed gemonteerd (door te kijken bij de andere teller hoe ie er nou precies in vergrendeld zat). Bij mij doet iet t weer goed, maar stuttert soms een beetje omdat de tandjes waarschijnlijk beetje bechadigd zijn. Je kan dit electrotellertje (art nr staat er op) vast wel bestellen ergens, en prijs zal misschien ook wel meevallen.
14 jaar
Zie de topic nu pas.. Ik hoop voor je dat je het al hebt opgelost.
Zo niet, kan dit nog helpen:
https://www.problemcar.nl/nl/particulier...
5 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 206 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar