Peugeot 307: 307, tijdens optrek 1e versnelling, licht stotter.

Bouwjaar: 2005, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 16v

1 week geleden is de gehele koppelingsset van mijn 307 vervangen. km 100k, bleek dat druklager uitelkaar was en advies om alles maar te vervangen.
Nu heb sinds 2 dagen volgende probleem, bij optrek 1e versnelling stottert het heel lichtjes, ik moet nu een beetje extra gas geven of snel schakelen.

Na vervanging, was mijn koppeling weer lekker soepel, maar dit gestottert baart mij weer zorgen.

Ik hoor graag jullie advies/tips

alvast bedankt.

Selim

Geplaatst door Selim (0) , lid sinds 15 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 307? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

17 Reacties

Profundo Autoservice (0) PRO, 11 jaar geleden

de 307 kent wat problemen met het gasklephuis maar ook een softwareprobleem.
Je kunt het beste de auto even uit laten lezen dat maakt het zoeken een stuk makkelijker.
Wat kan zijn is dat er bij de vervanging van de koppeling per ongeluk een vacuumslangetje los is getrokken of een kabeltje beschadigd is.

LuckyMe (0), 11 jaar geleden

Is het massavliegwiel ook bekeken toen de koppeling gedaan werd?

peugeottechnieker (0) PRO, 11 jaar geleden

heeft geen 2 massa vliegwiel. Zit de dikke massakabel op de bak goed vast ?

Selim (0), 11 jaar geleden

Vanochtend weer naar de garage. Uitgelezen, geen storingen. Gasklep schoongemaakt, was aardig zwart van binnen. Gereden en nog steeds stotter, vooral bij 1e versnelling en bij 1000-2000 toeren. Overige versnellingen niet. Monteur zegt dat het komt oor die nieuwe koppeling, dat het vanzelf overgaat bij verder gebruik/slijtage.
Peugeout professionals? Wat vinden jullie ervan?

hobby-monteur (0), 11 jaar geleden

Die heb ik ook al eens gehad,alleen was toen de koppelingsplaat versleten,en niet nieuw.
Een stotter na het vervangen van de koppeling doet je toch denken aan een montagefout of een foutje in de koppeling zelf.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

er moet eerst achterhaald worden of de stotteren van de motor is of van de aandrijving
dan pas kun je eigenlijk verder
je moet proberen op de koppeling weg te rijden, zonder gas extra te geven, op stabiel toerental dus wegrijden.
als je merkt dat hij niet lekker opkomt is het de koppeling iets niet goed mee

merk je niks dan zou ik eerder denken dat er iets in de motor is
ik hoop wel voor betreffende bedrijf dat ze de vliegwiel goed schoon hebben gemaakt
gecontroleerd of hij niet verbrand is en licht opgeschuurd.

Selim (0), 11 jaar geleden

Vanochtend alleen met koppeling(zonder gas te geven) vertrokken, toerental bleef stabiel, ging niet eens omhoog. Dan betekent dit dan dat de koppeling goed is?

eerdere berichten hier door peugeottechnieker, dat 307 geen vliegwiel heeft. Dat getril is heel licht, dus alleen bij 1e versnelling en na 2000-2500toeren stopt het, dus bij gas geven.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

als je op de koppeling inderdaad op kunt trekken zonder gas te geven dan is het niet direct de koppeling wat het probleem geeft
tevens heeft elke motor een vliegwiel, echter deze is niet gedempt zoals een dubbelmassa vliegwiel wel is

verder schrijf je dat bij de 1ste versn is en bij 2000-2500rpm is
dan zou je dus een keer op de koppeling op moeten trekken en dan gas geven tot 3000rpm
dit met half gas en vol gas een keer doen
zo is je koppeling niet bedient maar zal de motor wel kunnen schudden
dan is het meer in de motor

denk ook dat koppeling niks mis mee is
en dat gezocht moet worden in de motor
mogelijk dat je nooit hebt gemerkt ivm de koppeling zwaar ging, maar dat is gissen naar iets wat we nu niet meer kunnen achterhalen

nu zie ik dat het om een 1.6 16v gaat deze heeft last van fibratie waardoor klemkracht van de stekker op gasklep en op de map sensor teveel trillen
echter dan moet hij in storing vallen, of dit de rede is weet ik niet
verder kan het zijn dat je benzine additief keer in de tank moet gooien, of nog aggresiever direct intake cleaner gebruiken om de inwendige beter te reinigen

LuckyMe (0), 11 jaar geleden

Selim,

ik heb ook sinds jaren last van schokkerig gedrag bij optrekken. Komt in alle versnellingen wel voor, maar in de 1e is het het duidelijkst.
Oorspronkelijk zat het zo tussen 1600 en 2200 toeren. Een software-update en een vervangen relais leken aanvankelijk het probleem op te lossen. Heb er ooit dit topic aan gewijd:

http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...

Het probleem trad daarna af en toe nog op. Lang daarna ging het dubbelmassavliegwiel stuk en werd dit samen de koppelingsset vervangen. Het merkwaardige is nu dat het schokken zich nu tussen 1400 en 1600 toeren voordoet. Ben maar een leek, maar misschien heeft het nieuwe, vaste vliegwiel wel een andere eigenfrequentie waardoor het schokken nu bij lagere toerentallen optreedt, wie weet.

Hoe dan ook, ik heb er ondertussen mee leren leven :-(
Vlot optrekken naar een hoger toerengebied en hij loopt als een zonnetje. Waardoor het nu eigenlijk komt....geen idee helaas.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

@hierboven
je hebt een diesel dit ligt toch anders dan een benzine motor
auto van selim heeft een vaste vliegwiel en geen dubbelmassa vliegwiel

LuckyMe (0), 11 jaar geleden

ok, wist ik niet....ben ook maar een leek tussen de vele experts hier :-)

Selim (0), 11 jaar geleden

Beste lezers en truckerowner,
Inmiddels meer dan maand geleden dat koppeling is vervangen.
Blijft irriterend, bij filerijden of parkeren.

Kan het zijn dat het aan de vaste vliegwiel ligt, dat deze is beschadigd of versleten bij vervangen van de koppeling? Of na vervanging rijden??

Als ik de koppeling half ingedrukt hou en tegelijk gas geef, dan hoor en voel ik zo`n tril zo`n druk geluid. Toch de motor?

alvast weer bedankt voor jullie reacties.
Selim...
Kort samengevat,
Nieuw koppelingsset, tril bij optrek, geen storingscode, gasklephuis Schoongemaakt..

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

ben je al terug geweest met dit probleem
of ben je al bij een andere garage geweest zodat hun kunnen voelen of het goed is of niet

wat je namelijk beschrijft is normaal de 1ste km dit ivm alles licht ruw is en dus ook in je aandrijving kunt voelen
maar na een proefrit is dit eigenlijk al weg. zeker na een maand moet dit weg zijn

helaas kan ik de koppeling niet voelen via internet
dus kan ook niet veel meer over zeggen
moet eerst weten hoe een monteur het ervaart

de moneteur moet dan kijken of inderdaad de koppeling het probleem is.
zo ja dan zal de bak er weer af moeten ter controle maar dat kan de monteur op dat moment zeggen

Selim (0), 11 jaar geleden

Ik ben nog niet teruggeweest.
Wel bij een andere garage geweest, hij had erover dat de vliegwiel bij die oude koppeling wellicht krom is geworden en bij deze nieuwe vlakke koppeling opeens trilt/opvalt. Of misschien motorsteun had hij erover.
Ja nu net meer dan een maand en nog niet verholpen, denk toch.teruggaan misschien koppeling demonteren.
Weer bedankt

Hans4040 (300) PRO, 11 jaar geleden

Selim,
citeren is niet nodig; Gewoon direct antwoorden volstaat.

Moderator Problemcar.

trucker0werner (0) PRO, 11 jaar geleden

vliegwiel krijg je eigenlijk niet krom dus dat zou het niet zijn
enige keren dat bij zulke types vliegwiel wordt vervangen is dat de vliegwiel of starterkrans beschadigd is
of vliegwiel door verbrande koppeling en raakvlak blauw is geworden door de hitte

maar inderdaad even terug gaan en dan zullen we verder zien

moderator (0) PRO, 10 jaar geleden

Forum » Topic » Post Peugeot » 307, tijdens optrek 1e versnelling, licht stotter. » Post #1027508
Report by Selim
dec 2013 tril opgehouden, paar dagen terug beetje remvloeistof bijgevuld, nu licht getril bij 1e versnelling optrek terug.......



Reactie verplaatst door Moderator

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.