Mijn 307 SW 1.6HDiF heeft in het toerengebied tussen 1600 en 2200 last van schokkerig gedrag. Voornamelijk in 1e en 2e versnelling en in mindere mate in de 3e versnelling. Erg vervelend in de file als je met constante (lage) snelheid wilt rijden. Het lijkt dan alsof je met het gaspedaal zit te spelen.
Ik weet niet of et er mee te maken heeft, maar bij stilstand (stationair toerental) voel je meestal ook een lichte trilling door de auto gaan. Alsof er een zware vrachtwagen langsrijdt.
Tot slot valt het me op dat de 1.6HdiF (110pk) bij lage toerentallen erg rauw klinkt. Mijn 306 2.0 HDi (90pk) had hier geen last van. Maar misschien is dit we normaal?
Heeft iemand een idee waardoor het schokkerige gedrag veroorzaakt zou kunnen worden?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Het schokkerige gedrag zal toch dealerwerk gaan worden, te beginnen met uitlezen en eventueel rijden met diagnose-apparatuur in het schokkerige gebied.
Op afstand moeilijk te beoordelen in hoeverre het normaal of niet normaal is, maar het luchtinlaatgedeelte vanaf front t/m luchtfilterhuis kan door spelingen behoorlijk resoneren, evenals de 2 hitteschild-delen rond het uitlaatsspruitstuk.
EGR Klep storing komt ook nog wel eens voor (egr klep blijft dan plakken) vaak kracht rond de 2000 tpm
14 jaar
Ter info: ik vond hier nog een draadje dat erg veel op mijn probleem lijkt:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Ik heb er in mijn geval trouwens nog geen werk van gemaakt, omdat het schokkerige gedrag maar af en toe optreedt.
14 jaar
Zou het met de koppeling te maken kunnen hebben? Ik had de auto naar de dealer gebracht met problemen met schakelen/koppelen. Volgens de dealer moet de koppeling compleet vervangen worden. Het probleem van het stotteren schoot me net pas weer te binnen. Is er misschien een verband?
13 jaar
Ik kwam volgend (Duits) bericht tegen m.b.t. schokkerig gedrag. Mogelijk dat een relais hiermee te maken heeft:
[..]
FÜR : 307 UND TURBODIESEL DV6TED4 FAP BIS ORGA 10464
Mangelhafter Komfort beim Anfahren des Fahrzeugs (9HZ/9HY) - Verbesserung bestimmter Diagnosefunktionen (9HX) (9HZ : Bis Orga-Nummer 10464 ; 9HY : Bis Orga-Nummer 10530 ; 9HX : Bis Orga-Nummer 10530)
KUNDENDIENSTEINGRIFF: * Das Herunterladen starten, um die neueste auf dem Server verfügbare Version herunterzuladen
WICHTIG : Nur beim Motor 9HZ 1,6 HDI mit Partikelfilter das neue Relais der Kühlerlüftereinheit mit der neuen Software kombinieren (Identifizierung des neuen Relais : Am Teil eingravierte Nummer PSA 96 597 990 80)
[...]
http://www.peugeotboard.de/peugeotforum/...
Misschien dat dit relais ook verantwoordenlijk is voor het andere probleem dat ik heb, namelijk met de motorventilator. Hierover is al het nodige geschreven op dit forum:
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i...
Ik laat het nog weten of het vervangen van dit relais en de software update (bei)de problemen oplossen.
13 jaar
Heb nu 1700 km gereden en tot nu toe geen schokkerig gedrag meer te merken. Sterker nog, ik kan hem nu eindelijk laten 'kruipen' in de file zonder dat je meteen het gevoel krijgt dat ie afslaat. Ook optrekken kan met minder gas. Lijkt dus opgelost! Tjonge, had ik toch bijna de koppeling laten vervangen, maar ik geloof dat dat nu nog wel even kan wachten :-)
Of de software update en het vervangen van het relais ook het probleem van de koelvinnen heeft verkholpen, kan ik nog niet met zekerheid zeggen. Dat moet ik nog wat langer in de gaten houden. Tpt nu toe is echter alles in orde.
13 jaar
Mooi dat het weer werkt..bedankt voor de feedback.
En bij deze sluiten wij dit topic, aangezien het al uit 2010 stamt.
Voor een nieuw probleem graag een nieuw topic starten.
Moderator.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar