Ik krijg een melding dat mijn remvloeistofniveau te laag is. Vervolgens blijft mijn controlelampje van de remmen op het dashboard branden en ook stop blijft knipperen. Ook krijg ik aan het begin 3 piepjes.
Nu staat mijn remvloeistof netjes op niveau en volgens de garage zijn de remmen ook goed. Heeft iemand een idee wat de dit kan zijn?
Ik heb begrepen dat het bij de 406 het schakelaartje van de handrem kan zijn, dus deze heb ik bij mijn 307 vervangen, maar dat loste niks op.
Ik hoop dat iemand mij kan vertellen wat het kan zijn.
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
In het reservoir zit een vlottertje met schakelaar, die zal wel defect zijn.
Bedankt voor je reactie!
Om te voorkomen dat ik allerlei onderdelen ga vervangen die niet stuk zijn, is er een manier om hier met zekerheid achter te komen?
14 jaar
Overbrug die vlotter met een draadje, dan moet het lampje uitgaan.....
Ok, ik ga dit proberen. Moet de storing dan ineens over zijn of moet er nog een reset worden uitgevoerd?
ALs dit niet het geval is, wat zou ik dan nog meer kunnen proberen?
14 jaar
Ik lees net dat er 2 verschillende soorten remvloeistof zijn en dat deze niet door elkaar gebruikt mogen worden. Ik heb een tijdje geleden een slangetje lek gehad vn de 307 en ik heb zelf vloeistof bijgevuld. Kan het ook zijn dat er 2 verschillende soorten gebruikt zijn en dat de storing daardoor komt?
14 jaar
Je geeft aan vloeistof bijgevuld te hebben.
Als het remvloeistof is geweest, dan kan het daar bijna niet aan liggen. Als je zeker weet dat het niveau in het ONDERSTE reservoir in orde is, dan de vraag of deze auto ESP of ABS heeft? Zo ja, dan kan uit laten lezen wellicht meer duidelijkheid geven.
Nee dan gaat dat lampje niet branden,dat lampje is puur een niveaumelding. inderdaad even een paperclip of zo in het stekkertje van het reservoir steken om de contactjes door te verbinden.
Als de lampjes op het dashboard dan doven dan is de vlotter defect. deze zit in het deksel van het reservoir.
Na vervanging van het defecte deel is uitlezen/resetten niet noodzakelijk.
Bedankt voor de reacties. Ik ga dit eerst even proberen.
14 jaar
De signaaldraad van het contact remvl.stof niveau loopt weldegelijk (en alleen maar) naar ECU van de ESP of ABS. En die paperclip????? Volgens schema brand het lampje remvloeistof te laag doordat er in feite in het reservoir hetzelfde gebeurd als dat je de 2 stekker-aansluitingen doorverbind met een paperclip.
[quote=Sloopkogel]deze zit in het deksel van het reservoir.[/quote]
Nee....bij 307 zit het remvloeistof contact onderin het onderste reservoir (lastig bij te komen) en is 1 geheel met het reservoir, dus mocht dit contact defect zijn, dan kost het je een reservoir.
Ok, zit ik ernaast, om te testen dus gewoon alleen het stekkertje eraf trekken !
en als probleem dan weg is het complete reservoir vervangen.
Herstel
Nu lees ik dat verhaal van Hans, maar wat heeft de ABS/ESP precies te maken met het niveau? EN hoe weet ik of ik ABS of ESP heb?
Als ik het goed begrijp fungeert de sensor als een onderbreker? Als het niveau te laag staat, dan is er geen contact meer en worden de lampjes geactiveerd (in jip-en-janneke-taal)?
Ik ga morgen even aan de slag met de stekkers. Zodra ik iets weet laat ik het weten.
14 jaar
Een hele tijd geleden hebben we ook deze storing gehad.
Doordat het via ABS of ESP loopt, valt er een storing in ABS of ESP uit te lezen met diagnose-apparaat en mogelijk zelfs meer info. Doordat remvloeistof niveau van levensbelang kan zijn, is zo'n melding natuurlijk erg belangrijk m.a.w. ze zullen iets gemaakt hebben in het systeem zodat je deze melding ook niet kunt omzeilen door het stekkertje van het remvloeistofcontact los te nemen.
Er zal dus iets van een gering weerstandje in het voelertje zitten. Als het niveau in orde is zal het ABS of ESP "zien" dat het stekkertje erop zit door een bepaalde waarde te meten. Trek je het stekkertje eraf, dan is deze waarde onderbroken en krijg je (ook) een melding. Zit het stekkertje erop, maar zakt bijv. het remvloeistofniveau tot alarm, dan maakt het contactje volledig verbinding en dit "ziet" het ABS of ESP als een andere waarde en krijg je deze melding.
Uiteindelijk was het bij ons inderdaad het remvloeistof contact = reservoir, maar bij mijn weten kun je dit niet constateren door stekker doorverbinden en/of lostrekken.
In het schema kan ik niet kiezen voor een systeem zonder ABS, dus ga er maar van uit dat er ABS op deze wagen zit, te herkennen aan het oranje lampje wat even gaat branden in het instrumenten paneel als je contact aanzet. En of het dan ESP of ABS is maakt voor de werking van het contact remvloeistofniveau niet uit.
Vandaag heb ik het 2e reservoir van de remvloeistof vervangen. Ik ben bij de peugeotdealer geweest en die heeft de storing uitgelezen. Hieruit bleek dat het waarschijnlijk aan de sensor van de remvloeitof ging. Aangezien deze in het reservoir zit en niet lost te bestellen is, heb ik het hele reservoir gekocht en vervangen. Nu krijg ik de storing niet meer, dus ik denk dat ik het probleem heb verholpen. ;-)
groeten,
Arjen
14 jaar
goed bezig :)
Uiteindelijk bleek ook dat niet de oplossing te zijn. De melding bleef komen. Ik ben nog eens bij de dealer geweest en die vertelde mij dat het ook te maken kon hebben met de niveau van de koelvloeistof??? Ondertussen heb ik de auto niet meer. De exacte oplossing heb ik dus nooit gevonden. Ik heb wel begrepen dat er ook wel eens een breukje in de kabel kon zitten..
Iedereen bedankt voor de reacties!!
11 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 307 of stel zelf een nieuwe vraag.
14 jaar