Ik heb al een tijd een Peugeot 308 staan en nu ie is in principe verkocht (Na 6 maanden stilstaan).
Echter kan ik hem niet zo afleveren met een kachel die niet warm wordt.
Wat heb ik al getest:
Koelwatersensor KWS gecheckt. Temp op dashboard geeft bij benadering de temperatuur in het vat aan. Is goed dus. Getest met thermometer.
Thermostaat gaat open. Kachelslang boven en onder worden warm.
kachel binnen wordt ook boven en onder warm. Getest bij het gaspedaal.
Kachel ontlucht...zat geen lucht in. Mooie straal.
Na een kwartier staat de temp meter op bijna 90 graden. Dit in een warme ruimte en af en toe wat gas geven. In de auto wordt het wat warmer, maar nog niet overtuigend.
Als ik er een rondje in ga rijden...zakt de temperatuur drastisch naar onder de 60 graden.
Nu verdenk ik dus de waterpomp.
Ik las ergens dat ie een elektronisch aangestuurde waterpomp heeft. Is het te testen of ie het doet? En hoe? Of nog makkelijker...kan de dealer dit makkelijk zien d.m.v. de uitleescomputer?
Mijn uitleescomputer kan het niet in ieder geval.
In afwachting van jullie reacties
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Kachelradiateur schijnt veel voor te komen, zelf niet meegemaakt, maar hoor het links en rechts in de wandelgangen
In dit geval verdenk ik de kachelradiateur niet omdat de koelvloeistoftemp naar 60 graden zakt. Het lijkt mij meer een thermostaat, maar uitlezen met meting gegevens geeft duidelijkheid.
Dat de temperatuur zakt als je gaat rijden , duid mijns inziens op een defecte thermostaat .
De thermostaat gaat gewoon open lijkt mij. Ik heb 2 warme slangen.
Pomp...nu ik erover nadenk...kan het ook niet zijn. Er wordt water rondgepompt naar het vat en bij de ontluchting van de kachel komt ook een forse straal uit als je hem ontlucht. Toch thermostaat dan maar vervangen. Wordt vervolgd.
10 jaar
Als de auto stil staat heb je geen rijwind koeling dus zal de boel inderdaad wel warm worden , op het moment dat je gaat rijden wordt de boel afgekoeld , en als de thermostaat open blijft staan , wordt hij te koud.
Tevens heeft de thermostaat een dubbelfunctie , in opwarmfase de warmte zowiezo door de kachel , daarna pas door de radiateur.
Ik zou eerst de thermostaat vervangen.
Misschien moet je eerst je eerder gestelde vragen nog eens afronden?
gedaan. Ik heb eigenlijk nooit gekeken of ik ze weer kon terugvinden die kwesties...maar staan in menu. Excuus
10 jaar
:-) Netjes.
Hoi hager,
volgens mij is er een schrijven geweest van een tempsensor die je tussen de elektrische termostaat zet met een extra kabel.
Plaats laatste 8 van het chassis nr. Kunnen we zoeken, maar een kachel die slecht warm wordt is 9 van de 10 gevallen de kachel radiateur.
Hoor het wel
dit zijn de laatste cijfers van het chassis
55367540
10 jaar
Ik heb nog even gekeken, maar er duid niets op bij deze auto. Ik zou toch eerst het themostaathuis v.v.
aangezien de meter ook zakt. De sensor is wel goed? Geen oxidatie stekker?
Succes.
gr jw
yeah...na 8 dagen zijn me bestelde spullen binnen! Dinsdag meubel ik hem erin. wordt vervolgt
10 jaar
Nou...het was idd het termostaat huis welke vervangen moest worden. Alles werkt weer naar behoren.
Wel lekker sleutelen hoor aan een peug! Wie bedenkt het ... een borg klip achter het motorblok om het termostaathuis in vast te zetten...ik met me worstenklauwe...maar goed...de rest was zo simpel als wat.
Bedankt voor het meedenken.
9 jaar
Mooi en weer lekker warm.
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.
10 jaar