Peugeot 308 2008: Kachelradiateur verstopt

Bouwjaar: 2008, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.6 VTI

Kan iemand mij vertellen hoe ik de kachelradiateur van mijn Peugeot 308 XT 1.6VTI kan vervangen?
Na wat diagnoses zijn we achter dat de kachelradiateur verstopt moet zijn.
Interieurverwarming verwarmt onvoldoende. Er komt lauw lucht uit de roosters als ik de verwarming helemaal hoog gooi.
Volgende onderdelen zijn vervangen bij de Peugeot Dealer: waterpomp 2jr geleden, thermostaathuis vervangen.
Zojuist hebben we de koelvloeistof reservoir onder druk gezet en helaas geen retour terug.

Je zou me een plezier doen als iemand een procedure heeft hoe ik de kachelradiateur kan vervangen.
Alvast bedankt.

pappaduna

Geplaatst door pappaduna (0) , lid sinds 9 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 308? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

26 Reacties

kaleido 1 (1350) PRO, 9 jaar geleden

Je zou kunnen proberen om de radiateur in omgekeerde stromingsrichting te spoelen en kijken wat er eventueel uit komt .

j@n-willem (0) PRO, 9 jaar geleden

Misschien kijken hoe het zit daar?? Of waar ??
Torx20 vw uit de kap bij je gaspedaal,
slangen los gooien aan de schutbord kant onder de (motorkap.)
M5 schroeven los en pijp los en misschien kan je hem verwijderen.
Anders gezegd eigen inzicht, gaspedaal misschien los m8 bouten
Vergeet je hem niet te ontluchten. Maar dat wist je vast al toch ???
Succevolle reperatie

pappaduna (0), 9 jaar geleden

Bedankt voor de reactie heren.
Komende weekend gaan we proberen om de kachelradiateur te vervangen.
wordt vervolgd.

pappaduna (0), 9 jaar geleden

Zojuist nogmaals de ontlucht bij de thermostaathuis.
Wat ons opgevallen is dat na 15 minuten rijden de radiateur aan de voorkant hartstikke koud is.
Zou de radiateur ook de boosdoener zijn?

dick407sw (0), 9 jaar geleden

Waarschijnlijk ben je nu aan het voelen aan de condensor van de airco. Kan kloppen dat deze koud aanvoelt. Voel eens aan de dikke koelwaterslangen naar de radiateur.

pappaduna (0), 9 jaar geleden

Ik weet bijna 99% zeker dat ik de radiator gevoeld heb. Grote grijze vierkante blok aan de voorzijde. Bovenste slang is warm maar onderste slang is ijskoud. Zojuist vanuit Utrecht naar Den Haag gereden en opnieuw gevoeld. Radiator is koud.

kaleido 1 (1350) PRO, 9 jaar geleden

Laat hem eens een tijdje stationair draaien , wordt dan de radiateur wel warm en de uitgaande slang ?
Wordt dan de kachel ook warm ?
Desnoods laten draaien met verhoogd toerental.

pappaduna (0), 9 jaar geleden

Bedoel je met de kachel de interieur verwarming? Want als ik de temperatuur op zijn hoogst zet en blower Max komt er lauw lucht uit. Temperatuur is netjes 90 graden.

kaleido 1 (1350) PRO, 9 jaar geleden

De kachel /interieurverwarming , whats in a name.
Laat hem eerst eens warm worden tot de koelfan bij de radiateur aan slaat , dan de kachel op max en de ventilator op 2 wat gebeurt er dan ?

pappaduna (0), 9 jaar geleden

Laat je morgen weten.

pappaduna (0), 9 jaar geleden

Zojuist vanuit Den Haag naar Utrecht gereden.
Auto stationair laten draaien, fan sloeg aan en radiateur is nu wel warm en de bovenste en onderste slang ook.
Kachel op max en ventilator op de helft.
Er stroomt langzaam lauw tot warm lucht uit de roosters. Zet ik de ventilator op max dan komt er lauw lucht uit.
Druk het circulatie knop in dan komt er iets warmer lucht uit de roosters.

Suggesties/ideeen zijn van harte welkom.

j@n-willem (0) PRO, 9 jaar geleden

Dan is toch echt de radiator kachel verstopt, zie eerdere reactie.
Dat het iets warmer word door de recirculatie komt dat ie lauwe lucht mengt van de interieur.
Succes met v.v.

j@n-willem (0) PRO, 9 jaar geleden

Nou al de kachel radiateur v.v? Of nog geen tijd gehad. ..
gr jw

pappaduna (0), 9 jaar geleden

Vorige week maandag kachel radiateur vervangen. Het leek er eerst op dat de kachelradiator niet verstopt was. Er kwam wat zwarte/bruin smurrie uit wat aanvoelde als mayonaise.
Bij het loskoppelen hebben we ook wat zwart koelvloeistof opgevangen.

Maar inmiddels wordt mijn auto heerlijk warm.
Voor de geïnteresseerde upload ik een document met te nemen stappen hoe de kachelradiator te vervangen.

Roger 09 (0), 9 jaar geleden

in dat document ben ik wel geintereseert! bedankt bij voorbaat

pappaduna (0), 9 jaar geleden

Ik heb je gisteren het document gemaild.

klavertje (0), 9 jaar geleden

Ik wil dat document ook wel hebben, vandaag aangemeld omdat ik dezelfde problemen heb. Bij voorbaat dank.

pappaduna (0), 9 jaar geleden

check je mail maar.

Jippieaiee (0), 9 jaar geleden

Jee, ben dus niet de enige met dit probleem. Net 400 km achter de rug (in de kou) en mijn vrouw maar blijven zeggen dat er niks aan de hand is.
Mocht je je documentje verder nogmaal willen verspreiden ben ik je erg dankbaar.

j@n-willem (0) PRO, 9 jaar geleden

Ik vindt het bijzonder vreemd dat een en ieder "het document" wil hebben. Dat terwijl ik volgens mij op 9 nov het een en ander al beschreven heb. Met de werkomstandigheden die er moeten gebeuren.
Dat diegene ruim 4,5 week bezig? Of geen reacties geeft dat maakt niks uit.
Je moet meer vertrouwen hebben in iemand die net een account heeft,dan van iemand met iets meer evaringen.
Mocht men informatie willen scroll dan eventjes omhoog.
Wens ondanks ieder een goede jaarwisseling,
Mvg jw

kaleido 1 (1350) PRO, 9 jaar geleden

Ik weet dat dit geen meerwaarde heeft wat ik nu schrijf , maar mensen zijn , lijkt het wel , te beroerd om even iets meer energie in zoeken te steken , dus Jan-Willem , let op je bloeddruk en ook de beste wensen en veel wijsheid voor iedereen.

pappaduna (0), 9 jaar geleden

Document zojuist geupload.
@Jan-willem: je beschrijving heeft ons zeker geholpen. We zijn er ruim 3uurtjes mee bezig geweest.
Succes allen.

pappaduna (0), 9 jaar geleden

overigens wil ik iedereen bedanken voor het meedenken.

ernhemmer (0), 9 jaar geleden

Zou u mij ook het document willen emaillen. BVD

j@n-willem (0) PRO, 9 jaar geleden

Micheal, ik ga er nu toch echt voor de LAATSTE x geen woorden meer over typen.
Neem de MOEITE om even naar boven te scrollen en te lezen...
Wens je succes met de reparatie,
Gr jw

Hans4040 (285) PRO, 9 jaar geleden

Bedankt voor de feedback.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 308 of stel zelf een nieuwe vraag.