Hallo,
Ben dom geweest.
Heb de bougiekabels van de delco-kop gehaald zonder te kijken welke waar zat.
De ontstekingsvolgorde is 1342, maar ben ik niet echt veel mee als ik niet weet op welke plaats de motor nu "staat"...
Kan iemand me redden?
Heb de bougies vervangen, wilde niet meer starten. Toen alles beginnen uitvolgen (dacht aan slecht contact ontsteking ofzo), maar dan opgemerkt dat men mij de verkeerde bougies heeft aangesmeerd (graadje 8 ipv 7), en had toen domweg alle kabels al gelost.
Thx
k
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Goh, sweet memories!
Ik weet dit echt niet meer, maar je kunt toch dmv een schroevendraaier in bougiegat 1ste cil. het BDP van de zuiger ca. bepalen door voorzichtig de krukas te draaien en dan verdeelkap eraf en kijken waar de rotor staat en draairichting van de onsteking bekijken.
Volgens mij was de 1ste cil bij de talbot motortjes ook diegene die het meest dicht bij het stuur zit, dus versnellingsbakzijde in dit geval.
Verdelerkap eraf halen, op de rand van de verdeler moet een merkteken staan waarnaar de rotor moet wijzen.
dat is het ontstekingstijdstip van cyl.1.
zet de auto in 1e versnelling en duw hem naar voren zodat de rotor gaat draaien en kijk welke kant op hij draaid.
volgorde is inderdaad 1342
2 zielen, 1 gedachte! En ook nog met dezelfde voornaam.
mooi toch?
Bedankt alvast :-)
't Is nu te donker geworden. Heb tot nu zitten knoeien om te controleren of de bobijn niet stuk was - mss door die verkeerde bougies - enz... Maar ze trekt nog spierwitte vonken, dus die is blijkbaar in orde.
De volgorde van de kabels op de verdelerkop, daar ben ik toch redelijk zeker van. Heb wel een vrij goed fotografisch geheugen, maar vergeet soms te kijken!
En ik denk dat de rotor met de klok mee draait - zal het morgen proberen nakijken.
Ik hoor wel telkens van die hele zachte plofjes, als ik start. Ook stinkt de auto dan naar benzine; het is denk ik geen brandstofprobleem.
KAN IEMAND BEVESTIGEN OF DE 1STE CYL EFFECTIEF DIE IS DIE 'T DICHTST BIJ HET STUUR ZIT??? Want dan is dat waarschijnlijk de oorzaak.
En op de delco staat al evenveel als op de verdelerkap - niks dus, had al gehoopt dat men zo vooruitziend zou geweest zijn...
De GU uit mijn golf2 die ik vroeger had, heb ik altijd kunnen herstellen. Daarom is het nu extra ergerlijk dat ik dit simpele speelgoedmotortje niet gestart krijg!
Btw, het is een "E1"-blok, da's toch wel degelijk een talbotje he?
16 jaar
de 1e cylinder zit aan de distributie zijde, dus NIET waar de versnellingsbak zit.
[quote=Hans4040]de 1e cylinder zit aan de distributie zijde, dus NIET waar de versnellingsbak zit.[/quote]
Kaka. Dan zitten de kabels goed. Dat is slecht nieuws, want dan moet ik verder zoeken :-/
16 jaar
Wat doet de auto nu dan? Ik ben er niet zo zeker van dat de 1 cilinder aan distr zijde is.
probeer de andere volgorde eens. 1 cilinder bakzijde het is namelijk een franse motor
Eerste cilinder is bakzijde, verdelerkap eerste cil. op 2 uur, derde cil. op 5 uur, vierde cil. op 7 uur, tweede cil. op 10 uur, verdeler draait met de klok mee.
Die Fransen ook altijd..............
[quote=berendonck]Eerste cilinder is bakzijde, verdelerkap eerste cil. op 2 uur, derde cil. op 5 uur, vierde cil. op 7 uur, tweede cil. op 10 uur, verdeler draait met de klok mee.[/quote]
Als dit klopt, ben ik gered.
Ga 't nu proberen.
Heb nog wat geklooid, het enige wat de auto doet is kleine plofjes laten horen.
16 jaar
Hmm, 't was inderdaad 't enige wat er scheelde; 1e cylinder zit rechts - tegen de versnellingsbak. Fransmannen zijn klote.
De auto draait nu gelijk een vespa.
Bedankt voor de info aan allen.
k
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 309 of stel zelf een nieuwe vraag.
16 jaar