Peugeot 406: 406 1.8 8V LPG G3-AG - verbruik - snelheid - stationair

Bouwjaar: 1999

Mijn 406 1.8 8 klepper loopt minder goed op LPG. Op benzine loopt het beter. Het lijkt er op dat de auto op benzine soepeler loopt, acceleratie en de topsnelheid op benzine is hoger. bv op lpg 175 km/u op benzine 190 km.
Auto loop op lpg niet echt regelmatig.
Zijn er onderdelen die ik kan controleren/schoonmaken?
Verbruik op LPG ligt op 1:9 terwijl ik erg rustig rij (het nieuwe rijden zeg maar).

milas

Geplaatst door milas (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

16 Reacties

paulmichiel (0) PRO, 18 jaar geleden

Klepspeling al gecontroleerd?

hakeemolajuwon (0) PRO, 18 jaar geleden

Waarschijnlijk heb je er een DGI systeem inzitten. Je kunt de slangetjes van de centrale injector naar de nuldrukregelaars op het spruitstuk een voor een dichtknijpen om zo te bepalen welke cilinder minder presteert. Mogelijke oorzaken kunnen zijn vacuumlekkage, lekkende benzine injector, klepspeling en vervuilde nuldrukregelaar.

milas (0), 18 jaar geleden

Het is inderdaad een DGI systeem. Klepspeling is onlangs gecontroleerd was ok.
verder zitten er nieuwe bougies (NGK) en nieuwe bougiekabels op.
Als er benzine injector zou lekken, zou je dat toch wel reuken? Voor mijn begripsvorming. LPG G3 systeem heeft toch eigen injectors voor LPG? OF wordt de lpg via benzine injector geinjecteerd..? Ik ben een dummy wat betreft auto's dus neem me niet kwalijk als ik minder 'goede' opmerkingen maak..

hakeemolajuwon (0) PRO, 18 jaar geleden

Als een benzine injector lekt is dat aan de binnezijde van het inlaatspruitstuk. Daardoor wordt op 1 cilinder het mengsel te rijk wat lijkt alsof die cilinder niet meeloopt. Het DGI systeem heeft 1 centrale doseerunit die het gas over de 4 cilinders verdeelt. Gas wat via de benzine injectors gedoseerd wordt is nog niet beschikbaar.

milas (0), 18 jaar geleden

Hakeem, is er hier sprake van begripsverwarring? auto loop dus goed op benzine, minder goed op lpg. Ik snap nog steeds niet waarom BENZINE injector het rijden op lpg beinvloedt? Bedoel je soms een lekkende LPG-injector?

RAH (0), 18 jaar geleden

Als je op LPG rijd en de benzine injector lekt benzine dan heb je 2 verschillende brandstoffen in 1 verbandingskamer. Door de extra benzine is het mengsel te rijk en daardoor de verbranding onvolledig en dat beinvloed dus ook de prestatie. Ik denk dat Hakeem dat bedoeld.

milas (0), 18 jaar geleden

Ik heb gelezen dat het soms loont om de LPG-verdamper te reinigen. Er zou ook een tab opzitten om 'sludge' te verwijderen. Heeft een AG verdamper type DGI (2010) een aftap plug? Is het verstandig om zo'n vedamper te reinigen met bv wasbenzine ?

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Milas, probeer de tip van Hakeem eens die in zijn eerste post staat. Daarmee kom je meer te weten denk ik. En anders eens een 4 gas test laten doen. Je verdamper kun je reinigen maar ik denk niet dat dit je probleem is.

milas (0), 18 jaar geleden

Als ik de slangentjes (die naar de lpg injectoren gaan) een voor een dicht knijp dan merk je bij elke slang het zelfde. Je merkt dan zegmaar dat een cylinder niet mee loopt. Dus lijkt er op dat alle 4 de cylinders goed zijn. Misschien kan ik beter langs een lpg (ag) installateur gaan.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Misschien werkt het om op het moment dat de motor loopt op LPG de zekering van de benzinepomp er uit te trekken. Dan krijgt ie zeker geen benzine meer. Als ie dan nog slecht loopt, de verdamper druk na laten meten. De DGI injectoren geven ook wel eens wat problemen, die zijn niet perfect dus daar zou je ook naar kunnen kijken.

milas (0), 18 jaar geleden

Ik zal het morgen uitproberen. Tevens ga ik morgen op benzine naar mijn werk rijden om te kijen of er dan noemenswaardige verschil is mbt verbruik op benzine versus LPG.

pieterp9094 (0) PRO, 18 jaar geleden

Verschil tussen benzine en LPG zal er altijd zijn dus dat wil niet veel zeggen.

milas (0), 18 jaar geleden

ok dat is zo, maar nu loopt de auto 1:9 op lpg.
Als het straks blijkt dat het ook 1:9 op benzine loopt, dan geeft dat toch wel een bepaalde denkrichting?

milas (0), 18 jaar geleden

Vandaag naar mijn werk gereden op benzine. Dus zelfde route als via LPG zoveel mogelijk zelfde snelheid. Verbruik ruim 1:12 op benzine. Dat is zegmaar ruim 30% zuiniger dan op LPG !! Morgen doe ik test van Pieter; zekering benzine pomp uittrekken na het starten en dan een test route van 100 km rijden.

Oh ja op de DGI computer staat iets van "selflearning system ".
Wat houdt dat in? Als ik bv accu loskopel, wordt er dan computer reset en begint hij opnieuw te leren? Is dat verstandig accu ontkoppelen?
reacties welkom.



milas (0), 18 jaar geleden

Intussen heb ik de + van de accu losgemaakt, en de volgende dag weer opgezet. (Heb gelezen dat er hierdoor computer van de lpg wordt reset !). Rij nu 1:10 op lpg.

milas (0), 18 jaar geleden

Hetlijkt er op dat de auto na het reset van de computer (door accu te ontkoppelen ?) steeds zuiniger rijdt.. Heb deze week (300 km gereden) verbruik 1:11,3 Dat is toch wel netjes dacht ik!

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.