Mijn 406 (ca 160.000km) met 2.0 L benzine motor (incl versnellingspook en carrosserie) schud hevig bij het accelereren in de 3de en de 4de versnelling. Mijn dealer heeft de motorsteunrubbers vervangen en toen bleek dat dit het euvel niet had verholpen heeft hij verder gezocht en ontdekt dat de compressie in de 2de en de 3de cilinder buiten spec was. Na demontage bleek dit slijtage van de cilinders en/of de zuigers te zijn. Dit is toen ivm de kosten niet gerepareerd, de afstelling heeft iets verbetering gegeven, maar ook dit voordeel is reeds weer verdwenen. De dealer dacht dat het mogelijk iets met de versnellingsbak te maken zou kunnen hebben. Heeft/weet iemand van jullie hier een oplossing voor?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Bij 160 dkm ???? cilinderwanden en zuigers.Zijn de bougies en kabels nog wel goed.
inderdaad, zou wel erg gauw zijn met compresieverlies.
Probeer eens een druk test te doen op de kleppen,zo kun je zien welke kleppen er lekken,en of het de zuigerveren zijn.
19 jaar
Ja ik heb het gisteren op mijn auto ook gehad (406)s'avonds de kap open en met een geïsoleerde schroevendraaier alle kabels even flink om gebogen daar kon ik niks zien,ik kon het wel horen het tikken van de vonk,toen heb ik de kabels eruit gehaald en op het uit einde waar die op de bougie komt zaten scheuren,en inderdaat bij lage toerentallen bijv;in de drie rij je ongeveer 40 km/h en geef dan maar eens gas dan begint de hele auto te schudden en rukken en als je dan terug schakeld is het weg,ik weet niet of je een stroboscoop lamp hebt,anders zou je de onderbreking kunnen zien.en dan vooral bij 2000 toeren kun je zien dat de licht bundel wordt onderbroken. v.g alan
19 jaar
Hoi Alan,Arie: de dealer heeft inderdaad een druktest gedaan en daarbij gezien dat de kleppen allen goed sluiten. Compressieverlies via de zuigerveren dus van de middelste 2 cilinders. De bougies en de kabels daar zou ik wel eens naar kunnen kijken. Maar hebben jullie een verklaring voor het feit dat het schudden zich alleen voordoet bij het accelereren in de 3de en de 4de versnelling?
19 jaar
Hoi Alan,
een stroboscoop lamp heb ik niet. Het schudden van de motor doet ie bij hogere toerentallen vanaf zo'n 3000rpm (vooral tijdens het accelereren) en dan alleen in de 3de en de 4de versnelling. Gr Henk
19 jaar
Ik heb vandaag nieuwe bougies gehaald met twee van die massa punten en kabels,maar die bougies bevallen mij niet nu voel ik dat die bij hogere toerentallen een beetje schud net als of die op drie cilinders loopt, morgen probeer ik weer de oude bougie's,want met die oude had ik geen problemen mee.
19 jaar
Wat je ook even in de gaten moet houden is het onderstel van de auto zit er nergens speling.
19 jaar
Nu heb ik de bougies,kabels vervangen en nog blijft die overslaan nu zit ik aan de bobine te denken.
19 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
19 jaar