Peugeot 406: 406 1.8 8v startproblemen door zwakke (44 amepere) accu ?

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1761, 90 pk.

In mijn 406 1.8 klepper zit een 44 ampere accu (2 jaar oud). Als je op de sites van accu leveranciers kijkt, wordt 50 - 60 ampere accu aanbevolen in hun catalogus.
Is 44 ampere te weinig? Kan dit bv leiden tot langer door moeten starten voor dat de auto aanslaat?

sel

Geplaatst door sel (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

8 Reacties

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja dat kan.

sel (0), 17 jaar geleden

Correctie huidige accu is 46 ampere. Maar goed, is het verstandig om sterkere accu te installeren? bv 55 amerpe ? Wat wordt er aanbevolen?

205GTiGriffe (0) PRO, 17 jaar geleden

origineel is dacht ik 50.

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

Volgens mij zat er in mijn 406 (1.8 16v) een 45Ah accu. Die heb ik vervangen met een 70Ah accu. Niet vanwege startproblemen maar ik wilde wat langer stroom kunnen trekken zonder startproblemen te krijgen. O.a. in de winter de standkachel 45 minuten later draaien zodat de auto lekker warm is bij het wegrijden.

Die 44Ah is overigens niet zo van belang bij het starten dacht ik, er staat waarschijnlijk ook een startstroom waarde op de accu, die is dacht ik wel van belang voor het starten.

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

Bij het gebruik van een te kleine capaciteit accu zal bij het startten een te grote spanningsval ontstaan, waardoor de electronica spanning onder de drempelspanning komt om betrouwbaar te werken.

Bij het startten kan zo een stroom gevraagd worden van 200 ampere, de spanning daalt dan naar 9volt.

Bij een te kleine capacitiet accu daalt dan de spanning nog meer waardoor de electronica niet meer goed werkt, denk aan ontsteking bij een benzine auto, computer etc.

De waarde die de fabrikant plaatst is meestal net voldoende, ik plaats meestal bij vervanging een 10 tot 25% hogere capaciteit accu bij vervanging.

Dit is vooral merkbaar in de winter, door het dalen van de temperatuur neemt de accu capaciteit af, een koudere motor heeft meer wrijvingsweerstand, en vraagt meer stroom om gestart te worden.

Een dubbele aanslag op de accu dus...

Cor

sel (0), 17 jaar geleden

Als de auto eenmaal gestart is (ook al is het paar seconde), eerste volgende keer binnen 3 uur start de auto gelijk goed.. Na 3 uur nog een keer starten duurt het weer 4 - 5 seconden..

Cor1822 (0) PRO, 17 jaar geleden

De auto start op benzine, en na het aanslaaan gaat dan na een tijdje over op gas.

Het lijkt me eerder een probleem in de brandstoftoevoer.

Net alsof de brandstof er langer over doet om de motor te bereiken na langere tijd stilstaan, lucht in de leiding?, brandstof pomp slaat wel meteen aan?

Cor

sel (0), 17 jaar geleden

Cor, ik denk ook in die richting. "net alsof de brandstof langer over doet om de motor te bereiken..".
Want als ik de startmotor een paar keer rond laat daaien zonder te starten (omdat ik de bobine kabel los heb gemaakt) en vervolgens een 2e poging doe, start de auto bij de 2e poging meteen.
Als ik de contact aanzet, hoor ik wel dat zoemend geluid van de brandstofpomp.
Hoe kan ik "lucht in de leiding en al dan niet meteen aanslaan van de brandstofpomp controleren?
Alvast bedankt voor reactie.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.