close auto

Surf Advertentievrij op Problemcar.nl!

Geen afleiding meer, alleen de antwoorden die je zoekt. Word VIP en geniet van een volledig advertentievrije ervaring.

Word VIP voor slechts €1,99 per maand!

Word vip

Peugeot 406: Welke olie te gebruiken voor een 406 coupe EW10J4 op LPG?

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 2.0 16V (EW10J4)

Hallo,

Ik moet bij mijn Peugeot 406 coupe uit 2000 (EW10J4) op LPG de olie verversen. Het is de 210.000 km beurt. Tot nu toe gebruik ik gewone 10W-40 semi synthetic.

Nu staat mijn auto ook af en toe te "zagen"voor het stoplicht. Toerental schommelt dan tussen de 600 en de 900 toeren. Soms slaat hij dan gewoon af. Dit gebeurd naar mijn mening vaak als de luchtvochtigheid groot is (dauw, benauwd of na regen). Als ik de airco aanzet slaat hij minder makkelijk af. En op een ander moment kan de motor weer vrolijk 1800 toeren draaien voor een stoplicht... Nu heb ik al veel over deze motoren gelezen en ik neem dan ook aan dat het nooit helemaal een naaimachine zal worden maar het afslaan vind ik wel gevaarlijk. Dit gebeurd namelijk soms ook in een scherpe bocht in een woonwijk ofzo als ik even de koppeling in moet trappen. En dan ben je meteen de stuurbekrachtiging kwijt. Helpt andere olie misschien een beetje?

Nu heb ik op het forum gelezen van Oldtimer dat voor deze motor in een 206 vol syntetisch MOET. Geldt dit ook voor mijn motor? Mijn speciaalzaak adviseerde mij om eerder speciale olie te gebruiken voor auto's met hoge kilometerstanden ???? Wat is jullie advies hierover? Alvast bedankt!

Geplaatst door

406 coupé (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

Hier moet geen 5W40 volsyntheet in, mag wel. Dit wordt wel gebruikt als er problemen zijn met de hydraulische klepstoters.
Voor het afslaan zou ik het zoeken bij stappenmotor voor het stationaire toerental.

306 cabrio 0
badge

18 jaar

Dat ligt niet aan de olie.

Als je altijd al 10w40 hebt gebruikt, kun je dit beter ook blijven gebruiken. De motor en keerringen zijn er aan gewend. Wanneer je dunnere olie zou gaan gebruiken, krijg je koud meer druk op de keerringen en zouden misschien kunnen gaan zweten/lekken. Met deze km stand zou ik dat niet doen.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Frank slaat ie alleen op LPG af of ook als ie op benzine loopt ?

pieterp9094 0
badge

18 jaar

Dat onregelmatig lopen komt door een defecte stappen motor .
Ikzou die eerst vervangen kost zo'n 100 euro .
groeten jan

depex406 0

18 jaar

Heren, bedankt voor de input. Hierbij wat reacties.

306 cabrio en Robert,
Ik gebruik iig de laatste 60.000 km deze olie. Daarvoor weet ik het niet. De auto was toen nog niet van mij. De olie temperatuur wordt ook niet echt warm op lange ritten. Alleen als je 180km/uur of harder gaat rijden voor langere tijd stijgt deze over het midden van de temperatuurmeter. Dit doe ik maar zelden. Ik denk dat ik dan maar weer dezelfde olie ga gebruiken.

Pieter,
Het zagen doet hij volgens mij ook op benzine. (zal het de volgende keer direct proberen) Alleen slaat hij dan net niet af. Nadat ik bij de vorige beurt een K&N filter had gemonteerd ging het beter. Ik vind het zo vreemd dat het vooral bij vochtig weer is. Wat doet een stappenmotor daaraan?

Weet iemand trouwens een goede Peugeot garage in de buurt van Rotterdam? Ik ga nu voor de 2e keer naar Davo.

Jan, ik zal de facturen van de oude buurt eens bekijken. Ik meen mij te herinneren dat de stappenmotor 60.000 km geleden al is vervangen. En dat verschil was niet enorm.

406 coupé 0

18 jaar

Dit type motoren is erg gevoelig voor de verkeerde olie. Ik heb zelf hetzelfde type motor en toen de garage bij een onderhoudsbeurt de verkeerde olie had ververst heb ik een hoop problemen gehad. Sinds de olie ververst is met 5W40 loopt ie weer als een zonnetje. 5W40 wordt ook door peugeot voorgeschreven.

Ik verwacht niet dat de problemen van het afslaan door de olie veroorzaakt worden. Waarschijnlijk komt dat inderdaad door de stappenmotor of de elektrische bedrading.

Als je gas geeft gaat de gasklep open. Dit is een klep die de luchttoevoer naar de motor regelt. Meer luchttoevoer is een hoger toerental. Als de auto stationair draait staat de gasklep dicht = geen luchttoevoer = afslaan. Om er voor te zorgen dat de motor toch niet afslaat draait de stappenmotor een ander luchttoevoerkanaal open zodat de motor lucht blijft krijgen en blijft draaien. Als de stappenmotor niet goed werkt of vuil is kan de motor dus afslaan. Ik zou de stappenmotor eerst een goed reinigen, als dat niet helpt gewoon vervangen.

Het kan ook zijn dat er ergens een elektrische stekker weggeroest is en niet goed contact meer maakt. Ik heb een 306 op gas gehad waar na drie jaar (!) alle LPG elektrische stekkers van de LPG installatie volledig weggeroest waren. (Voor mij nooit meer een vialle installatie !) Als je voornamelijk klachten hebt als je remt of scherpe bochten neemt dan zou dit goed de oorzaak kunnen zijn. Laat de auto maar eens stationair draaien en beweeg willekeurig wat elektrische bedrading in de motor, als de motor dan afslaat heb je beet.

TrafficBandit 0

18 jaar

Temp. meter kan ook afwijken.

In onderhoudsboekje staat voorin wat voor olie er in mag en wat er niet in mag.

Zou de auto eens laten uitlezen bij de dealer en bij een gasspecialist. Misschien dat er wat uitkomt, dat het zoekplaatje misschien vergemakkelijkt. Ook zou misschien een herprogrammering mogelijk kunnen zijn op beide computers.

Net wat Pieter zegt, is het probleem alleen op gas of ook op benzine. Dan zou je het 1 en ander kunnen uitsluiten.

205GTiGriffe 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.