Peugeot 406: Peugeot 406 Break vanaf 2000

Bouwjaar: 2000, Brandstof: LPG, Motorcode: 1.8 16V

Wie heeft er ervaring met LPG G3 bij de Peugeot 406 Break?
Wat is het verbruik gemiddeld?
LPG onderbouw wat houdt dat precies in?
Hoe is de ervaring met de kleppen?

Wie kan mij hierop antwoorden?

Alvast bedankt!!!!!!!!

Zeebries

Geplaatst door Zeebries (0) , lid sinds 18 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

12 Reacties

sel (0), 17 jaar geleden

De 1.8 16V blokken van Peugeot doen het goed op lpg. Gemiddelde verbruik zal liggen op 1:10.
Deze 16V motoren hebben hydrolische klepstoters (zelf stellende kleppen), ze gaan dus over het algemeen langer mee dan de 1.6/1.8 8V blokken.
Bij de 8 kleppers moet je rond 200.000 km rekeninghouden met een koprevisie (natuurlijk afhankelijk van je rijstijl). Lpg onderbouw houdt in dat de tank niet in je bagage ruimte is ingebouwd. De ruimte van reservewiel wordt gebruikt voor de gastank. Verder is het belangrijk wat voor een g3 installatie er in zit. Je hebt AG met DGI installatie, AG met een SGI installatie of je hebt een Vialli LPI installatie. Dat laatste schijnt het beste te zijn. Bij een AG met een DGI installatie is de centrale DGI-injector zwakkepunt.
Kosten rond 260 - 400 euro.. Op problemcar kun je veel vinden over dat zogenaamde DGI-injector.. Maar ok 406 1.8 16V is een van de betere auto's om op lpg rijden..

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ga voor de 1.8 16v of voor een 2.0 16 motor als je vaker wat zwaarder beladen bent. Voor de sedan is de 1.8 voldoende maar deze motor heeft niet echt veel over. Met de 1.8 16v van mij 2001 rij ik in de winter 1:11 en in de zomer tegen de 1:12. Een en andere natuurlijk afhankelijk van rijstijl en het soort wegen. Laat de DGI installaties staan, ga voor een latere SGI (2002 of later) of LPI van Vialle.

Zeebries (0), 17 jaar geleden

Laat de DGI installaties staan, ga voor een latere SGI (2002 of later) of LPI van Vialle.

Wat is het verschil tussen DGI en SGI??
Hoeveel liter gas kun je tanken met de inbouwgas tank?

Alvast bedankt.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Dgi is een centrale injector en sgi zijn 4 aparte injectoren in het spruitstuk.
De dgi injector is een erg zwak onderdeel en kost een behoorlijke cent om te vervangen.

sel (0), 17 jaar geleden

Met een SGI installatie heb je minder vermogen verlies op lpg. In Nederland is 1.8 voldoende, ga je echter ook vaak naar buitenland vakantie etc.. Dan kun je wat meer vermogen gebruiken. Dan is 2.0 16V beter. Als je lekker relaxed wilt rijden ga je voor een HDI.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Een inbouw ringtank heeft geloof ik 53 liter inhoud. Je tankt dan maximaal ongeveer 42 liter. Kan een beetje meer of minder zijn. De SGI installatie is een doorontwikkeling op de DGI en is veel geavanceerder. Op de SGI van 2001 is een modificatie gekomen vandaar dat ik 2002 adviseer.

KRG (0), 17 jaar geleden

Pieter: Wat is de modificatie geweest aan de SGI installatie van AG. Ik heb namelijk ook een SDI maar dan van 2001 . En ik ben benieuwd wat de wijzigingen zijn en of je die makkelijk achteraf kuntn laten toepassen als dat zin heeft.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Computer is aangepast en er zijn een aantal kleine aanpassingen gedaan voor de voeding van de computer. Achteraf ombouwen heeft als er geen problemen zijn niet veel zin. Later is er nog een extra filter in de slang van verdamper naar injectoren gekomen. Verder zijn er (ook voor jouw installatie) softwareupdates geweest.

KRG (0), 17 jaar geleden

Ik heb in oktober 2005 een defecte LPG computer gehad. Hij deed niets meer, is opgestuurd ter test aan de importeur/fabrikant Teleflex oid. Ook die kregen die er niets meer uit. Toen is er een nieuwe geleverd en dus ook gemonteerd door de gasspecialist. Ik neem aan dat ik dan een computer heb gekregen met alle noodzakelijke updates. Sinds die nieuwe computer loopt de auto iets mooier dan met het oude exemplaar. Daar had je soms het idee dat de motor ahw wat te schraal liep.
Ik heb er geen filter in de leiding van de verdamper naar injectoren zitten. Sommigen op deze site raden deze aan achteraf alsnog in te laten bouwen. Zou dit echt zin hebben als je verder geen specifieke gasproblemen hebt?

Nog even een vraagje over het verbruik. Ik rijd veel kortere afstanden , maar ook wel soms een paar 100 km achter elkaar. Ik hou al jaren het werkelijke gasverbruik bij. De boardcomputer staat bij mijn 16 V 2.0 ltr 406 gemiddeld op 8,4 ltr/100 km. Het werkelijke gasverbruik is nu ong 1 op 10 . Ik kom dus niet op 1 op 11 a 1 op 12 , hoe krijgt iemand dat met LPG SGI AG wel voor elkaar met deze peugeot motoren ?

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ik zou het filter er even tussen laten zetten het zorgt voor extra fijne filtering en beschermt je injectoren.
Met korte afstanden vind ik 1:10 best goed voor de 2.0. Het verbruik dat aangegeven is geld alleen voor benzinebedrijf, niet voor het LPG. Zelf met de 1.8 16V 1:11 en 1:12 met lange afstanden en zachte rechtervoet.

sel (0), 17 jaar geleden

gemiddeld 1:10 op lpg is prima waarden, als je 1:11 rijdt is helemaal mooie..

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Dat zijn zeker mooie waarden, ik rij een primera lpi vialle, maar ik zit eerder op 1 op 9 a 10.
En als ik de airco en licht en dat soort zaken aanzet,dan is het maar zo 1 op 8 a 9.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.