Peugeot 406: 406 coupe '99 met airco-problemen

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0i

Hallo allemaal,

ik heb een 406c uit 99 met een weigerende airco. de vulling en de druk int systeem was goed 1e x ben ik bij de dealer geweest en kreeg m gemaakt weer terug... maar ze wisten niet wat t probleem was.

3 maanden later....
begaf de airco t weer, weer naar de dealer.... pfffft. Deze zei dat de boordcomputer vevangen moet worden... kosten 800ex!

vandaag heb ik de spanning gemeten die naar de elektromagneet moet gaan, maar deze schommelt tussen de 1 en 12 volt. ik heb deze magneet direct aangestuurd vanaf de accu en dan schakelt mn airco wel in....

de zekeringen zijn nagekeken, dashboard geeft aan dat airco aan is, maar de bekende "klik" blijft weg! HELP

Kan iemand mij helpen aan een kabelschema voor de 406 coupe '99???

Alvast bedankt voor jullie reacties !!!!!

Groeten Obby406coupe

Obby406c

Geplaatst door Obby406c (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Wat jij moet doen is het volgende: bij veel auto's komt dit voor en ik los het zo op, je gebruikt de signaaldraad van de pomp als stuurdraad van een relais. Meestal trekt het stroompje dat wel. Vervolgens even een dikke plusdraad vanaf accu, en klaar ben je. Dan geen dikke dure stuur-eenheid kopen, en hooguit 10 euro aan materiaal kwijt!

Meet de spanning maar eens als de pompdraad niet is aangesloten aan pomp, dan zul je zien dat ie nog aardig oploopt. En een volt of 9 is al genoeg voor een relais.

Sytze

sgm (0), 17 jaar geleden

Check de bekabeling en vooral de stekkers eens goed. Mischien vervuild en maken daardoor slecht kontact. Of het relais werkt niet goed en daardoor treedt de stroombeveiliging van de computer in werking. Ik weet niet of je de aanstuurspanning mag meten zonder belasting (dus meten welke spanning er wordt gestuurd zonder dat de elektromagneet eraan hangt. Ik verwacht van wel, maar weet dat niet zeker.

Kun je de stroom meten die de elektromagneet trekt als je 'm rechtstreeks voedt? Ik heb geen idee wat die waarde moet zijn, dus neem een multimeter die veel aankan of liever een stroomtang. Gebruik ook altijd een stuk draad met een zwevende zekering erin voor dit soort experimenten!

Obby406c (0), 17 jaar geleden

bedankt voor de reacties!!

sytze, jouw oplossing had ik al bedacht... maar dat wil ik mijn coupe niet aandoen! dan zal ik een aparte schakelaar in moeten bouwen voor de airco... :-(

Ik denk toch dat t de relais is die t begeven heeft.... heb op het net gezocht en gevonden voor 1,73 euro !!!! hoop wel dat t prbleem hierdoor verholpen is...

later meer!

Obby406coupe

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Check even dit topic http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p...
Zoek je BSI eens op en geef hem maar eens met beleid een tik, als dit verandering geeft is het kassa. Voor iemand die handig is en bedreven met elektronica is het een koud kunstje het relais te vervangen.

Obby406c (0), 17 jaar geleden

He Mannen !!!

ZEER GOED WERK VAN JULLIE ALLEN !!!!

Vanmorgen kwam de bestelde relais binnen... meteen maar even de BSI eruit gehaald. even voor de mensen die niet weten waar die zit: waar de zekering van de airco in zit = de BSI. dus de onderste kast van de zekeringen(6stuks).

pieterp9024, T tikje met beleid werkte niet, dus werd t tijd voor t "koude" kunstje.
ZWAAR bedankt voor je hulp, ik ben je dankbaar.

BSI zit in elkaar met een klik systeem, maar zeer gemakkelijk te openen! zodra hij geopend is zit t relaisje aan de gesloten kant. de printplaat zit behoorlijk vast, deze durfde ik niet te openen. Dus was ik genoodzaakt t plastic roostertje(t relais werd dus al behoorlijk warm, weet ook niet waarom peugeot een 10v relais erin stopt!) te breken om t relais eruit te halen. nieuw relais heeft nu voldoende ventilatie, hihi....

Inderdaad een koud kunstje om de oude eruit te solderen met tinzuiger en de nieuwe erin. t oude relais stond helemaal bol! erg warm geweest dus! dit gaf me al goede hoop! plastic van oude relais eraf gepulkt en conctactje was helemaal verbrand... dit moet t probleem zijn geweest. BSI dicht geklikt en weer in de auto geplugd...... resultaat een ZEER GOED WERKENDE AIRCO !!!!!!!!!!!!!!

vandaag was t 34 graden, de perfecte dag!!!!

IEDEREEN DIE BIJDRAAGT AAN DEZE SITE, KEEP UP THE GOOD WORK!!!! BEDANKT!!!!

EN EEN SPECIAL THANX TO P.V.K. voor de vaderhulp!!!!

groeten OBBY406COUPE......... BBRRRRRRRRRRR!!!!!!

sytze (0) PRO, 17 jaar geleden

Alweer een om bij te schrijven in de analen. Prachtig opgelost, voor elke monteur met elektronika knobbel te doen, lijkt mij.

Sytze

peterlimburg (0), 17 jaar geleden

Laat ik nu een 406 break 1.9 d HDI hebben en niet dat stomme BSI geval kan vinden.
Compressor werkt bij mij ook niet direkt,terwijl het systeem wel op druk staat.
IK heb de kompressor ook al direkt aangesloten deze werkt.
Weet wel onder het dashboord de zekeringen kast, en een zekeringen kast onder de motorkap bij de bestuurder en een klein kastje voor de zekeringen kast onder de motorkap
De prestostaat weet ik onderhand ook al te vinden.
En laat ik nu electricien zijn. Maar de beschrijving van de komponten en waar deze zitten VERSTOPT vindt ik toch eventjes zwaar ..... omschreven.
Kan mij iemand eventjes vertellen waar de BSI zit welke relais ervoor zorgt dat de compressor aanstuurt.

groet Peter

harry4203 (540) PRO, 17 jaar geleden

peter, heb je een oud of een nw type 406, en is het gewone 1.9d of een 2.0hdi?

Obby406c (0), 17 jaar geleden

onder dashboard zitten 2 zekeringkasten, grote en een kleine. kleine is bij mij de BSI en heeft 6 zekeringen en zit ook een sticker op: BSI. deze is er gemakkelijk uit te schuiven na ontkoppeling van de stekkers...

als je de BSI uitelkaar geklikt hebt, kun je t relais via de zijkant zien: zwart +- 1cm2.
hij zit naast de ingang van de groene stekker.... achter t ventilatieroostertje.... roostertje heb ik wel gesloopt om ze te kunnen verwisselen.

relais bij Farnell bestellen 1,37 ipv 1,73, maar dat maakt weing verschil....

Groeten OBBY406COUPE

peterlimburg (0), 17 jaar geleden

Model 2000- 2.0 hdi.
Ik heb nu maar eventjes een provisorium gelegd met schakelaar rechtstreeks over de accu.
Zodat ik hem nog kan gebruiken,we gaan volgende weeek naar Frankrijk en met deze temperaturen en 5 man met hond in auto is echt geen pretje zonder airco.
Maar in de tussentijd wil ik toch graag weten hoe het in elkaar zit.

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.