Peugeot 406: Recirculatiestand in ventilatiesysteem

Bouwjaar: 2001, Brandstof: Benzine, Motorcode: 2.0 16v automaat

Ik heb deze 406 sinds een paar weken en ik heb het idee dat de recirculatieklep van het ventilatie systeem in gesloten stand blijft staan.
De auto is uitgevoerd met climate control. Als ik de schakelaar bedien hoor geen wijziging in de luchtstroom, of een klep die een andere stand aanneemt o.i.d. Verder valt het mij op dat als er in de auto gerookt wordt, je al heel snel vergaat van de rook, prikkelende ogen krijgt enz.
Waar is de klep gemonteerd en is er een manier om te controleren of hij werkt. Op het display geeft hij wel aan of de luchtstroom van buiten komt of gerecirculeerd wordt.
Verder vind ik de auto erg stug afgeveerd, onfrans zou ik zeggen. Is dit gebruikelijk of is het mogelijk dat er zwaardere veren zijn gemonteerd. Geen trekhaak gemonteerd, heeft er ook niet onder gezeten. Ook geen LPG.
Zijn er afmetingen van standaard veren bekend?
Ik zie jullie reactie met belangstelling tegemoet.

M.vr.gr.
Theorie

theorie

Geplaatst door theorie (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

7 Reacties

sgm (0), 17 jaar geleden

Een 406 "hoort" een slappe zwabber te zijn. Dus het lijkt me vreemd dat je juist deze auto als stug beoordeelt. Wat voor banden (maat en velgdiameter) zitten er op?

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

De recirculatieklep gaat bij deze auto vaak kapot. Ze trekken dan de stekker eraf om het getik te laten stoppen, maar als dat in de dichte stand gebeurt betekend dat dat ie niet meer open kan. Een nieuwe klep kost wel aardig wat, maar als je garantie hebt laten vervangen en er op staan dat ze hem ook echt vervangen en niet alleen open zetten. Tenzij je de binnencirculatiestand niet hoeft natuurlijk.

Richard9710 (0), 17 jaar geleden

De recirculatieklep zit onder het dashboard aan de passagiers zijde. Schoppaneel loshalen (3 plastic druk pennen) en dan zie je een zwarte ronde ton. Dat is de ventilatormotor. Volg die aan de linkerzijde omhoog dan zou je een rechthoekig servo motortje tegen moeten komen. Dat is de servo motor die de klep aanstuurd. Als daar geen stekker op zit zal de motor kapot zijn. Je kan de servo motor eraf halen en vervolgens de klep met de hand open zetten. Of een nieuwe servo kopen en die monteren. Al zou ik geen nieuwe nemen maar een gebruikte bij de sloop zoeken.

Als je op het forum zoekt op recirculatieklep kom je vast nog wat topics hierover tegen. Dat servo motortje is niet het sterkste onderdeel van de 406.

sgm (0), 17 jaar geleden

Het is wel een type met een climate control (CC). De CC kan ook automatisch de reciculatieklep bedienen. Bijvoorbeeld om extra snel te koelen of te verwarmen.

Koelt de auto nog wel snel genoeg? Want mischien bedient de CC de klep om toch nog te kunnen koelen, ondanks dat de airco te weinig capaciteit levert.

theorie (0), 17 jaar geleden

Hallo,

Bedankt allemaal voor de antwoorden. Ik heb de klep gevonden, hem erafgehaald, het motortje draait, ratelt niet, ik kan hem met de schakelaar een paar keer linksom en rechtsom laten draaien, dan draait hij een tijdje rechtsom en vervolgens doet hij het niet meer. Motortje weer gemonteerd, hij wil wel draaien maar neemt de klep niet mee, terwijl de klep wel gangbaar is. Volgens mij zij er geen tandjes beschadigd.

Bas,

Er zijn Michelin 195 65 15 banden gemonteerd. Volgens mij zijn er verder geen problemen met de airco, hij is goed koud en ook best snel koud.

Groeten,

Theo Krijgsman, Spijkenisse

sgm (0), 17 jaar geleden

Hoi Theo,

Banden lijken me OK. Op sommige types zit 185/70/14, maar dat zal niet zo een groot verschil maken. Ze staan toch op de goede druk? Verder kun je kijken of er achter zogenaamde load adjusters onder zitten. Dat zijn rubberen vormen die je in de veren vervlecht. Ik weet niet of die dingen nog echt gebruikt (mogen) worden, maar ze zijn wel handig om de wat slappe achtervering te ondersteunen als je veel gewicht in de kofferbak hebt.

Wat betreft die klep: stop dat motortje uit zichzelf? Dan kan het zijn dat je 'm precies in de verkeerde uiterste stand hebt gemonteerd. Dus eruit halen en dan helemaal linksom laten draaien, monteren en checken. Indien niet goed, eruit en helemaal rechtsom laten draaien en dan zou ie het moeten doen.

theorie (0), 17 jaar geleden

Hoi Bas,

Bedankt voor je reactie. Als het wat minder warm is ga ik het motortje van de klep demonteren en bekijken of het dan wel lukt. Ik hou je op de hoogte. Banden staan rondom op 2,3 bar. Zijn geen loadadjusters gemonteerd. Zou het mogelijk zijn dat er veren van een station gemonteerd zijn? Bij de dealer nagevraagd wat nieuwe veren kosten, 90 euro per stuk. Beetje veel om zo ff te proberen vind ik. Ik denk dat ik bij een garage een keer een proefrit maak met een andere 406, misschien ligt het wel gewoon aan mij.

Nogmaals bedankt en groeten,

Theo krijgsman

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.