Hi
Ik zit hier me een probleem,
2 dagen geleden starten ik mijn 406 1.8 v16 uit 1999 ( geen LPG )hij sloeg direct af en toen een grote knal. Een hoop rook onder de moterkap uit. Tot mijn verbazing zag ik dat het onderste stuk van mijn plastic inlaatspruitstuk er af lag.. Het blijkt echt dat de hij in twee stukken gebroken is. Heb nu de distributie snaar gecontroleerd en die lijkt er nog goed op te zitten. Bougies er uit en de motor met de hand ronddraaien ook geen probleem.
Kent iemand dit probleem, zoja is er iets meer kapot ( buiten de inlaatspruitstuk )
of heb ik gewoon pech gehad en komt dit wel eens meer voor ?
en moet het probleem opgelost zijn met een nieuw inlaatspruitstuk !!
AmigoB
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Hey amigo, wel vernieuwen maar nog wel ff eerst kijken wat oorzaak is. Gebeurd niet zomaar bij benzine. Misschien een slecht sluitende injector die brandstof laat lopen als dat niet moet. Eerst controleren, anders heb je het zo weer.
Sytze
Thanks Sytze
Ik heb nog even over na gedacht en ik denk dat ik weet wat er gebeurd is, ik heb het contact al uitgedraaid voordat de motor echt stil stond. dit betekend dat het best mogelijk is dat er een vonk bij 1 van de bougies is geweest op het moment dat de een inlaatklep open stond. Dit is volgens mij het nadeel van een motor zonder verdelerkap
Bij een auto met verdelerkap kan de vonk alleen optreden bij de cylinder waar de inlaat klep dicht zit. Maar bij een auto met een bobine voor iedere bougie is het zo dat de bobine op spaning staat als de inlaatklep open gaat en pas als hij in zijn werkslag zit wordt de spanning weer laag om te vonken . Wat gebeurt er nu als je het contact uitzet als hij in de luchtaanzuig slag zit, de spanning op de bobine wordt ook laag en er komt een vonk en men heeft een boem in het inlaat spruitstuk.
Kan deze hypothese waar zijn ?
Kan ik de injectoren testen met perslucht, 2 bar op de ingang van de injector toevoer en dan mag ik geen lekkage hebben ?
AmigoB,
18 jaar
geef je dan eerst half gas en zet je dan gelijk de motor af of zoiets???, en nee, een injector kun je volgens mij betr niet met perslucht testen. kijk ook ff of je electroklep van de benzinedampafvoer niet stuk is.
Amigo, Kan niet waar zijn, tenminste, als je hem daarna (terwijl de motor nog uitdraaide) niet weer OP contact hebt gezet, want dan kan het wel!
Om de injectoren te checken kun je geen luchtdruk gebruiken, je zou ze kunnen monteren in de brandstof gallerij en dan ff starten, dan zie je meteen of er een lekt. Wel ff de stekkers los nemen natuurlijk! Harry gaf ook een goeie suggestie over de afsluiter van de benzinedamp. Als die ipv pulserend opend, continu opend krijg je ook een nogal explosief mengsel terwijl de injectoren wel sluiten. Gewoon alles nalopen, zou eerst ff de brandstofdamp afvoer afsluiten, zodat je weet dat die geen probleem meer veroorzaakt.
De injectoren kun je reinigen in een ultrasoon-bad, dan zijn ze weer als nieuw.
mvg,
Sytze
> als je hem daarna (terwijl de motor nog uitdraaide) niet weer OP contact hebt gezet, want dan kan het wel
dit kan wel eens zo zijn had namelijk haast.
benzinedampafvoer ?
Kijk dit is nu een onderdeel van een auto waar ik nog nooit van gehoord heb, en die zijn er toch niet veel. :-)
Waar dient dit voor, en waar zit die op aan gesloten ?
Onder de motorkap zit dus nu 1 elctronisch klepje ( in een dunne slag ) die een tikkend
geluid maakt, maar dat doet ie al zolang ik de 406 heb weet niet precies waar die naar toe gaat,
moet zeggen dat ik dit soort dingen pas ga uitzoeken als het niet meer werkt. Heeft het twee
jaar perfect gedaan op een vervuilde stationiarstappenmotor na.
AmigoB
18 jaar
Goed 1e probleem dus waarschijnlijk opgelost, benzinedampafvoer= de lucht die boven de brandstof hangt in de brandstoftank wordt naar voren toe en via een pulserend afsluitertje in het inlaatspruitstuk toegevoegd. Denk dat je er wel zo'n beetje bent nu.
Sytze
Heb het inlaatspruitstuk gedemonteer.
het bezondere is dat het stuk kunstof dat er afgeklapt is een afgesloteruimt vormt
die met een pijp verbonden zit met het inlaat spruitstuk. Waar het voor dient weet ik niet ?
heb ook even de injectoren gecontroleerd op lekage maar na het contact te hebben aangezet
kwam bij geen enkel injector er ook maar een drupel uit. dus dat zit wel snor.
Nu nog een anderinlaatspruitstuk, of ik kan er ook voor kiezenom alleen het gaat van ondeveer 2.5 cm
doorsnee, dicht te maken, maar dan mis ik dus de hierboven beschreven ruimte.
AmigoB,
18 jaar
Hi
Nou ander tweedehands inlaatspruitstuk gekocht, Ik heb alleen , smoorklep blok van de die van mij om gezet, en ben aan het monteren gegaan, Probleem is nu dat de auto niet wel starten, en volgens mij komt dit door dat ik geen brandstof druk heb, als ik de klem van de toevoerleiding op de injectorreal los maak en een stuk omhoog schuif komt er geen benzine langs gesijpeld, en bij 3 bar verwacht ik dat wel. Heb de de oude benziene druk regelaar er op gezet en nog steeds geen druk.
Ik heb wel van die snel sluitingen in de benzien leiding los gehad, kan dit een probleem zijn ?
heb ook al een aantal keer geprobeerd alleen met contact aan uit. Toen ik de snelsluitingen er voor het eerst aftrok spoot er een heel hoop benzine uit.
AmigoB,
18 jaar
Zit er onder de motorkap een botsschakelaar is deze misschien door de klap geactiveerd
Hans
Het leek er wel op dat die schakelaar niet geactiveerd was, heb nu weer benzine druk aleen de heel
motor zit onder dus laat ik dat maar eerst even verdampen voor dat ik weer probeer te starten :-)
Amigo
18 jaar
Ja,pas daar maar goed mee op laat maar lekker uitdampen, dat lukt wel met dit weer.
Hans
Ach, wie de dood vreest, is een lafaard.........................
Ik heb nu weer dat er in iedere geval brandstof rond spuit onder de motor kap. maar starten ho maar
Is het zo dat de druk in de toevoer leiding meteen weer verdwijnd als het contact afgezet wordt ?
want dat gebeurd er
Amigo
18 jaar
Heb jij niet toevallig de aan en de afvoer verwisseld vriend?
Sytze
Groene snel koppeling op de groene aansluiting witte snelkoppeling op de witte aan sluiting ?
Ik zou verwachten dat het goed is, bij de druk regelaar kan het niet fout de aanvoer zit op de injectorreal en de afvoer zit onder op de druk regelaar. Maar het lijkt er wel op "he" als de druk meteen weg valt ,ik zal het eens testen kost wel wat benzine maar dat is dan wel zeker goed.
Als het verkeer om is komt er toch geen brandstof meer in de afvoerleiding ( injectorreal ) ?
Amigob,
18 jaar
Heb net twee doorzichtige slangen aangesloten op aan en afvoer en dat klopte in iederegeval
heb de oude injectorreal met oude druk regelaar op perslucht getest en die gaat netje open op 3 bar dus ik zet nu de oude injectorreal met oude injectoren er in, weet even niks anders.
Bij de nieuwe injector real hoor je ook continu de brandstof lopen als je het contact aanzet ( zonder te starten). ( dit duurt natuurlijk een paar seconden en dan houd hij op maar dan hoor je ook dat de brandstof pomp uitgezet wordt ( relais).
Ik neem nu dus even aan dat de nieuwe real lekt naar de afvoer.
Amigob,
18 jaar
Mijn dank is groot
Hij loopt weer met de oude injectorreal, heb de oude injectorreal ook getest met perslucht, en die blijkt het ook goed te doen, weet dus nog niet precies waarom hij niet liep, maar hij starten meteen met de oude injectoren en injectorreal
nog een keer bedankt sytze en Hans,
Amigob
18 jaar
Altijd klaar jonge!
Sytze
misschien injectornummer ingeprogrameerd in de ecu ????
Ik doe maar een gooi, is wel een bekend probleem bij volvo bedrijfswagens.
succes Marcel
Nee man, werkt op kleur bij personen auto's. Kleur staat voor kwantiteit.
Sytze
ps verschilt wel per merk natuurlijk.
oke, weer wat wijzer
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar