Peugeot 406: 406 houdt in en stotterd op LPG en benzine

Bouwjaar: 1999, Brandstof: LPG, Motorcode: BREAK 1.8 16V

Hallo, wie weet raad?

Ik heb sinds een jaar of 2 een peugeot 406 break van 1999.

Erg fijne auto en eigenlijk nooit geen echte problemen gehad.
Nu is de auto sinds enkele weken erg aan het inhouden op gas en benzine, in het begin zo af en toe maar het wordt steeds erger.

Als ik de auto start op benzine slaat hij soms zomaar af, ik moet 'm dan aan de praat houden door flink gas te geven.
Na een paar kilometer te hebben gereden schakelt hij dan over op gas en ook dan loopt ie moeilijk.
Op de snelweg met een gewone constante snelheid voel je dat ie wat inhoudt en soms is het zo erg dat ik de koppeling even moet intrappen om een keer het gas onder in te drukken.
Onlangs is de auto naar een vakgarage geweest waar ze niets konden vinden, geen fout code's en de injectors waren ook nog in orde.
Wel is daar een nieuwe cat gemonteerd omdat de oude overleden was.
Sinds ik 'm weer terug heb (bijna 600 eurootjes verder) lijkt het alleen maar erger geworden.
De garage heeft niets gevonden en hier dus ook niets aan gedaan.

Wie weet wat het kan zijn of weet iemand waar ik naar toe kan, zonder weer 600 euro's verder te zijn zonder resultaat?
Ik ben een leek op het gebied van auto's

Dank voor de info

peter476

Geplaatst door peter476 (0) , lid sinds 14 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

23 Reacties

oldford (0) PRO, 14 jaar geleden

De defecte katalysator is niet de oorzaak van de storing, maar het gevolg. Ook de nieuwe katalysator zal met deze storing weer kapot gaan.

Heeft deze motor nog een bobine met bougiekabels?
Zo ja, vernevel in het donker bij draaiende motor wat water over de ontstekingsdelen (bobine, bougiekabels, etc.).
Zie of hoor je vonken dan moeten die onderdelen vervangen worden.

Kontroleer alle vacuüm slangen en slangetjes van en naar het inlaatspruitstuk op lekken, scheuren e.d.
Is de uitlaat volledig gasdicht en niet lek? Vooral het 1e stuk tot de katalysator.

Als dat allemaal goed is, laat de dealer dan de sensoren uitlezen en de signalen controleren.

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Wat voor merk en type LPG installatie heb je ?

peter476 (0), 14 jaar geleden

@ Oldford; De auto is ivm apk keuring voorzien van een nieuwe katalysator, de CO2 waarde o.i.d. voldeed niet?
En of de auto een bobine met bougiekabels heeft weet ik niet, ik heb wel gekeken of ik zoiets kon zien zitten maar helaas.
Ik ben nl echt een leek.
Vandaag weer even gereden en even was het verschrikkelijk, zowel op benzine als op lpg.
Tweede ritje was of er niets aan de hand was, dat is ook het vervelende van het probleem.





[quote=pieterp9094]Wat voor merk en type LPG installatie heb je ?[/quote]
Het is een G3 van AG systems

Tom@ssini (0) PRO, 14 jaar geleden

Dit type motor heeft geen bougiekabels, maar een bobine-rail en zit bovenop de cilinderkop met 6 inbusboutjes
Onder deze rail zitten de 4 bougiedoppen, verzonken in de cilinderkop.
Wat wel eens voorkomt is dat het rubber van de bougiedoppen verouderd en de vonk doorslaat naar de cilinderkop.

Verder gaan bij de AG installatie de lpg-injector na zo'n 150.000km kapot
Nadeel, AG leverd deze niet meer, en zijn daarom zeer moeilijk te verkrijgen.
Ik ben laatst achter een bedrijf gekomen die nog wel revisiesetjes kan leveren.

Gezien het bouwjaar van de auto, kan ook de verdamper stuk zijn, nadeel, ook moeilijk te verkrijgen.

Laatste wat veel voorkomt bij dit type motor, versleten gasklephuis, met name waar de stappenmotor in geplaatst is.
Het kegeltje van de stappenmotor slijt af, echter ook waar kegeltje rust in het gasklephuis.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Eerst zorgen dat de motor goed op benzine draait.
Waaeschijnlijk idd de bobine rail,dat ligt het meest voor de hand.
Brand het storingslampje?.
Viergas meting laat ook al een hoop zien.
Maar gezien het feit dat de katalysator kapot was duid op een mengsel/ontstekings probleem.

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Controleer even de aftakkingen van de benzine injectoren die naar de gascomputer gaan. Wellicht dat de injector onderbreker module slecht is, gezien het feit dat de auto ook goed kan lopen lijkt dit op een elektrische storing. Anders eens een keer uit laten lezen, dan krijg je wellicht een beetje richting waarin je kunt gaan zoeken.

En inderdaad, zoals primera aangeeft, eerst zorgen dat auto goed op bezine loopt.

wicked77 (0), 14 jaar geleden

[quote]Verder gaan bij de AG installatie de lpg-injector na zo'n 150.000km kapot
Nadeel, AG leverd deze niet meer, en zijn daarom zeer moeilijk te verkrijgen.
Ik ben laatst achter een bedrijf gekomen die nog wel revisiesetjes kan leveren.[/quote]
Dat ligt wel een beetje aan welke installatie van AG je hebt (DGI, SGI, ...)

Als je hm laat uitlezen, ook ff de fuel trim waardes opvragen voor het resetten.
Als er iets mis met het mengsel, dan gaan die afwijken.

Is de storing afhankelijk van motor/omgevingstemperatuur?

peter476 (0), 14 jaar geleden

Nou mensen, ik heb de auto een paar dagen goed gebruikt en het lijkt me dat de problemen zich vooral in de ochtend of wanneer deze even heeft stilgestaan voordoen.

eenmaal warm loopt ie als een trein.

primera p11 (0), 14 jaar geleden

Ik zou idd eens naar de injector onderbreker gaan kijken,waarschijnlijk loopt tie even op 2 brandstoffen totdat tie op lpg over gaat.

peter476 (0), 14 jaar geleden

De auto nogmaals aan de comp gehad, niets te vinden.
Volgens de monteur zou de verdamper het probleem kunnen zijn maar daar heb ik mijn twijfels bij.
De problemen lijken zich ook voor te doen wanneer er bijna geen benzine meer in de tank zit.
Als ik 'm weer voltank gaat het allemaal een stuk beter.

Wat ik verder nog vragen wil; een gasklephuis demonteren en schoonmaken is dat te doen en heeft iemand hier een beschrijving van?

Alvast bedankt.

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Als ie op benzine ook afslaat kan het niet aan de verdamper liggen.

Lees nog eens even de reacties van iedereen hier en probeer svp wat vragen te beantwoorden. Dan kun je wat gerichter te werk gaan, nu is het gissen en missen...

KRG (0), 14 jaar geleden

bij jouw in de buurt woont een lpg ervarinsgdeskundige. Kijk eens op www.verdampere.nl

Heeft er volgens ervaringen van mede forumleden veel verstand van. Zie ook zijn site.

Vraag hem eerst eens of hij een idee heeft.

peter476 (0), 14 jaar geleden

[quote=pieterp9094]Als ie op benzine ook afslaat kan het niet aan de verdamper liggen.

Lees nog eens even de reacties van iedereen hier en probeer svp wat vragen te beantwoorden. Dan kun je wat gerichter te werk gaan, nu is het gissen en missen...[/quote]
Klopt pieter je hebt gelijk, ik zal idd wat vragen beantwoorden.

Ik heb trouwens de raad van KRG opgevolgd en een mail gestuurd naar Verdampere.nl ik hoop dat daar nog wat advies te krijgen is.

peter476 (0), 14 jaar geleden

[quote=primera p11]Eerst zorgen dat de motor goed op benzine draait.
Waaeschijnlijk idd de bobine rail,dat ligt het meest voor de hand.
Brand het storingslampje?.
Viergas meting laat ook al een hoop zien.
Maar gezien het feit dat de katalysator kapot was duid op een mengsel/ontstekings probleem.[/quote]
De auto loopt goed op benzine behalve wanneer hij gestart word, dan slaat hij gelijk weer af als ik het gas niet wat indruk.
Er brand geen storingslampje en wat is een viergasmeting?

peter476 (0), 14 jaar geleden

[quote=wicked77][quote]Verder gaan bij de AG installatie de lpg-injector na zo'n 150.000km kapot
Nadeel, AG leverd deze niet meer, en zijn daarom zeer moeilijk te verkrijgen.
Ik ben laatst achter een bedrijf gekomen die nog wel revisiesetjes kan leveren.[/quote]
Dat ligt wel een beetje aan welke installatie van AG je hebt (DGI, SGI, ...)

Als je hm laat uitlezen, ook ff de fuel trim waardes opvragen voor het resetten.
Als er iets mis met het mengsel, dan gaan die afwijken.

Is de storing afhankelijk van motor/omgevingstemperatuur?[/quote]
De installatie is een DGI.
De storing lijkt niet afhankelijk te zijn van de temp, hoewel het slechter gaat wanneer de auto koud is. Aan de andere kant kan het ook zijn dat de auto gewoon goed warm is wanneer deze plots begint te stotteren.

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Probeer voordat je de auto uitzet de laatste kilometer eens op benzine te rijden. Het kan zijn dat de lpg injectoren doorlekken en dat na uitzetten van de motor er nog LPG in het spruitstuk lekt. Dan start de auto daarna ook erg slecht aangezien de motor dan dubbel mengsel krijgt.

sel (0), 14 jaar geleden

Peter geeft aan dat het om een AG DGI installatie gaat. Je hebt dus één centrale injector. Hier op problemcar is er genoeg over 'AG DGI' te lezen.

pieterp9094 (0) PRO, 14 jaar geleden

Maar er kan meer aan de hand zijn, mijn test is een analysemethode om een goede conclusie te trekken, injector kapot. Er kan namelijk nog meer aan het hand zijn met dit soort problemen.

peter476 (0), 13 jaar geleden

Nou heren daar ben ik weer.

Ik heb enkele gelukkige dagen meegemaakt met mijn peugeot.
Ik had een afspraak gemaakt bij Verdampere voor di ochtend.
Vanaf zaterdag ervoor liep de auto werkelijk als een zonnetje, nul probleem.
Maar goed toch naar helvoirt gereden omdat ik er niet op vertrouwde dat het goed zou blijven gaan.
Zeer geschikte kerel die meteen de injector nakeek en idd een defect rubber.
Keurig gemaakt en op de computer gaf ie aan dat het allemaal in orde was. Waardes zoals het hoort.
50 euro afgerekend (waar kom je deze bedragen nog tegen!) en ik heb een paar dagen probleemloos gereden.

Maar mijn geluk is van korte duur, hij is weer begonnen met inhouden en stotteren.
Nu is het zelfs zover dat de auto 's morgens niet blijft lopen als ie koud is op benzine en als ie overschakeld naar LPG is het geen rijden.
Vandaag heb ik de auto even meegenomen en op benzine gestart waarbij het motormanagement lampje begon te branden, de auto sloeg af en kon meteen weer gestart worden. Lampje bleef branden en op LPG was het wederom niet te doen.
Ik heb het idee dat de injector niet het probleem is.

pieterp9094 (0) PRO, 13 jaar geleden

Kom ik toch weer terug op mijn eerste opmerking over de injector onderbreker. Nu er een storingslampje gaat branden zou uitlezen ook niet zo verkeerd zijn. Als er iets mis is met de onderbreker dan zie je dat meestal wel aan de foutcodes die opgeslagen zijn.

peter476 (0), 13 jaar geleden

Nou wederom de comp uit laten lezen; geen foutcodes behalve dat er in het 'verleden' een mengselprobleem is geconstateerd.
Ik heb inmiddels met behulp van dit forum mijn gasklephuis gedemonteerd en het hele zaakje goed schoon gemaakt incl de stappen motor.

Het leek even te helpen maar helaas.
Het lijkt erop of de auto op LPG slecht loopt wanneer ik slecht ben gestart op benzine.
Is het zo dat wanneer de auto op benzine een verkeerd mengsel krijgt dat deze wordt bijgeregeld door de comp en dat wanneer de auto op lpg overschakeld de instellingen van het benzinemengsel wordt overgenomen naar LPG?
Daar lijkt het erg op nl.

Ik start de auto op benzine, slaat gelijk af en na het opnieuw starten moet ik 'm met het gaspedaal aan de praat houden. Daarna loopt ie op LPG erg moeilijk.
Soms start ik de auto op benzine en blijft ie gewoon lopen rond 1000 toeren, daarna loopt ie op LPG meestal goed.

Pieter, die injector onderbreker waar zit ie en wat kan ik hiermee doen om te testen of daar het probleem zit?

oldford (0) PRO, 13 jaar geleden

Ja, computers leren (bijregelen) en Ja, het geleerde op benzine wordt meegenomen naar LPG en omgekeerd.
Benzine-computer weet ook totaal niet dat je op gas omgeschakeld bent.

Probeer eens om het laatste stukje van je rit op benzine te rijden (1 a 2 kilometer) en kijk dan eens of het beter of slechter wordt.

peter476 (0), 13 jaar geleden

[quote=oldford]Ja, computers leren (bijregelen) en Ja, het geleerde op benzine wordt meegenomen naar LPG en omgekeerd.
Benzine-computer weet ook totaal niet dat je op gas omgeschakeld bent.

Probeer eens om het laatste stukje van je rit op benzine te rijden (1 a 2 kilometer) en kijk dan eens of het beter of slechter wordt.[/quote]
Dat geeft geen verschil.
Wat opvalt is dat 's morgens met het starten de auto gelijk afslaat op benzine, dat deed ie vroeger nooit.
Sindsdien zijn ook mijn LPG probleem begonnen.

Ik denk dus dat ik moet gaan zoeken naar de oorzaak van het slecht starten en rijden 's morgens op benzine.

Iemand en idee?

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum