Geachte deskundigen na enkele jaren weer probleemloos te hebben gereden nu het volgende:
Vorige week had ik de bobine stuk en na het vervangen gisteren krijg ik vandaag de meldingen storing katalisator en storing uitlaatsysteem.
Met starten op benzine stottert de auto en houd in met rijden, als hij dan overslaat op LPG dan rijdt de auto prima maar als ik weer overschakel op benzine dan houd hij in en stottert de auto weer.
Ik heb wel het gevoel dat er iets licht rammelt in de katalisator.
Wat kan het zijn en hoe kan ik dit zelf controleren?
Alvast dank Marcel
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Als je katalysator inwendig rammelt, is die overleden.......
De oorzaak ligt dan bij de defecte bobine. Hier is dan te lang mee doorgereden.
Een 4-gastest bij de garage op benzine geeft je meer duidelijkheid.
Gr.
Beste Petje57,
Kan dit kwaad als ik hier nog een tijdje mee door rij?
Groet Marcel
17 jaar
Een ratelend geluid "uit de katalysator" wat vooral hoorbaar is bij het optrekken kan bij de 406 ook veroorzaakt worden door pijpen die in het uitlaatspruitstuk zitten. Deze kunnen na verloop van tijd losraken en dan gaan rammelen, er is dan niets mis met de katalysator. Volgens mij is het niet echt een probleem om hiermee door te rijden. Je kan het oplossen door het uitlaatspruitstuk te demonteren en de pijpen weer vast te lassen.
[img]http://www.peugeotlogic.com/workshop/wsh...[/img]
17 jaar
Goeie tip die hierboven staat. Ik zou dus eerst eens hier naar (laten) kijken.
Is dit niet de oorzaak, dan heb je dus kans dat het idd de kat is. Daarmee doorrijden is niet zo'n ramp, zolang de uitgaande zijde van de kat maar open blijft. Risicio is wel dat er brokstukken naar achteren gaan en in de andere demper(s) gaan liggen rammelen...........Oplossing hiervoor is misschien de kat leeghalen maar met de volgende apk heb je dik kans op een probleem: de uitlaatgaswaarden voldoen niet meer aan de keuringseisen.
Dan zal er toch een andere onder moeten.
Gr.
Het hierboven getoonde uitlaatspruitstuk is van een EW motor, en zover ik weet hebben deze als 1.8 niet in de 406 gelegen, ieder geval niet in 2001. Jij hebt waarschijnlijk een XU motor.
Denk inderdaad dat je te lang hebt doorgereden met de kapotte bobine, waardoor er te veel onverbrande benzine in de katalysator is gekomen, en deze nu waarschijnlijk gesneuveld is!!
Mijn 406 1.8 16v uit 2001 heeft een EW7 motor. Het uitlaat spruitstuk op de foto is exact het zelfde als op mijn auto. Het originele spruitstuk heb ik, wegens het trillen van de binnenste pijpen, inmiddels vervangen voor een tweedehands exemplaar. En dat is inmiddels weer vervangen door het originele spruitstuk waarvan ik de pijpen heb vast gelast.
17 jaar
Die foto komt van de site www.peugeotlogic.com. Volgens de informatie die er op die site staat gaat het om het uitlaatspruitstuk van een EW10J4 motor. Ik heb van andere 406 eigenaren begrepen dat zij dit probleem ook hadden met hun 406. Nou weet ik verder niet welk motortype zij precies hadden en wellicht zijn er meerdere motortypes die dit soort pijpen in het uitlaatspruitstuk hebben zitten. Klik voor het originele artikel even op onderstaande link:
http://www.peugeotlogic.com/workshop/wsh...
Richard,
heb jij je uitlaatspruitstuk zelf gedemonteerd ? Hoe lang ben je hier ongeveer mee bezig geweest ? en is er nog speciaal gereedschap e.d. nodig om dit voor elkaar te krijgen ? Wat heb je betaald voor een tweedehands uitlaatspruitstuk ? Ik vrees dat ik er binnenkort ook aan kan beginnen en een beetje informatie vooraf is altijd meegenomen :))
17 jaar
Ik heb ook een 09/2001 406 EW7 1.8 16v en jawel ook dit spuitstuk kapot gehad. Na lassen al meer dan 100.000 km geen probleem meer. Het klinkt als een ratel tijdens het optrekken, vreemd geluid destijds voordat ik deze auto kocht.
Ik weet niet meer wat ik betaald heb voor het spruitstuk, dat is alweer meer dan een jaar geleden. Ik gok ongeveer 75.- (plus een paar euro voor de ring en een pakking). Het vervangen is op zich niet moeilijk. Zorg dat de auto aan de voorzijde hoog staat zodat je er makkelijk onder komt.
Eerst de ring waarmee de kat aan het spruitstuk hangt los maken. Die zal waarschijnlijk niet zomaar te verwijderen zijn. Bij mij moest ik die eerst openbuigen (stuk schroefdraad, 2 moertjes en ringetjes en dan de moertjes uit elkaar draaien), met de hand gaat dat niet lukken. Ik zou wel een krik onder de kat zetten. Als de ring los is, valt de kat en de rest van de uitlaat naar beneden, de krik vang de uitlaat op, en je kunt deze dan rustig laten zakken. Daarna een stuk of 10 moeren waarmee het spruitstuk vast zit los halen (dop 10 dacht ik). Sommige zitten wel wat lastig, aan de onderzijde van het spruitstuk waardoor je de dop door het spruitstuk moet steken. In sommige gevallen komt het moertje lost en steek er dus een stuk schroefdraad uit de cilinderkop. In andere gevallen draai je met het moertje meteen het schroefdraad uit de kop. Maakt verder niet uit, los is los.
Daarna met wat passen en meten het spruitstuk achter het blok weghalen, en de nieuwe erachter leggen. Nieuwe pakking, spruitstuk op zijn plaats en dan de moeren aandraaien in een soortgelijke volgorde als een cilinderkop (vanuit het midden beginnen en telkens iets strakker). Daarna de uitlaat weer omhoog brengen met de krik, nieuwe ring er omheen en vast draaien.
Ik doe het in minder dan 1,5 uur. Maar ben inmiddels ook wel geoefend. Ik heb het volgens mij inmiddels reeds 3 keer gedaan (mijn las kunsten zijn nog niet zover gevorderd).
17 jaar
Bedankt voor de tips ! Zoals je het beschrijft lijkt het een klus die prima te doen is. Ik zal in ieder geval van tevoren een nieuwe knelring en een pakking halen. Ik moet nog even kijken of ik het bestaande uitlaatspruitstuk laat lassen of dat ik er direct een tweedehands in zet. Probleem is dat ik in de werkplaats geen lasapparaat heb dus voor het lassen moet ik ergens anders naar toe, maar met een auto zonder uitlaatspruitstuk is dat misschien niet zo'n goed idee. :))
17 jaar
oke, zou idd dan kunnen dat de EW7 in 2001 gemonteerd is dan. Maar door het vastlassen van de schotten los de storingsmelding in ieder geval niet op!
Trouwens bij een 307 en 206 lukt het om de schotten vast te lassen, zonder het spruitstuk te demonteren, lijkt mij dat het bij de 406 ook wel moet lukken! Denk dat een brug dan wel noodzaak is...
Hallo Professionals,
Nu begint hij ook al te stotteren op gas, lambda sonden bij de katalisator zijn goed, uit laten lezen en er worden geen fouten gevonden en laten resetten, de meldingen storing katalisator en storing uitlaatsysteem komen nu niet meer voor.(er was wel een bougie stuk, alle 4 zijn nu vervangen)
Het lijkt er op dat het op gas rijden even goed gaat maar dan meen ik een klick te horen en dan loopt hij op Gas ook weer slecht, ook slaat hij nu steeds af als ik moet remmen en hij stationeer moet gaan draaien.
1-kan het zijn dat de bobine al van het bigin af aan niet goed was? 2-kan ik zelf de bobine controleren? 3-of moet dat bij een dealer? 4-Wie heeft er nogs tips?
Alvast dank Marcel
17 jaar
Hallo allemaal goed nieuws,
Nu is eindelijk alles verholpen,
nieuwe gasfilter geplaats , reinigings middelen in de bezine gedaan, maar dit hielp maar ten dele nu bleek: een van benzine injectoren werkte niet goed deze zat verstopt of had een los contact, dat hebben we niet meer kunnen achter halen. naar mate ik meer klilometers draai loopt hij steeds beter.
Dus eind goed al goed.
Groet Marcel
16 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
17 jaar