Peugeot 406: 406 1.8 start bij 2e, 3e poging of bij ca 5 sec doorstarten

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8i 8v 90 pk

Beste kenners hierbij een nieuwe topic over het 'moeilijk starten' van mijn 406 8 klepper.
De laatste tijd moet ik mijn 406 1.8 8v of langer doorstarten +/- 5 seconden of 2 (soms 3x) keer een poging doen om het te starten. Kortet tijd na het starten van de auto start de auto bij de eerste volgende poging vrijwel meteen.
Als de auto eenmaal gestarts is loopt hij wel goed.
Auto is voorzien van een AG DGI installatie. Ik heb een week lang elke dag de laatste 5 km alleen maar op benzine gereden, maar probleem blijft.

Als er tijdens het starten gaspedaal ingetrapt wordt start de auto wat beter.

Volgende acties zijn utgevoerd om dit probleem op te lossen (bij een universele garage) :

- Compressie gemeten met koude motor = 12,2 bar op alle cilinders.
- Accu spanning is gecontroleerd
- Auto is warm en koud uitgelezen, geen fouten.
- Nieuwe bougies + bougiekabels geinstalleerd.
- Gasklephuis, stappenmotor schoongemaakt.
- Alle stekkers/kabels op het gasklephuis ingespoten met WD40
- Nieuwe bdp-sensor geinstalleerd
- De kleppen van de auto zijn 3 maanden geleden gesteld.

Gaarne uw hulp !

s.metin

Geplaatst door s.metin (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

24 Reacties

s.metin (0), 17 jaar geleden

Het ziet er naar uit dat LPG-installatie de boos doener is. Ik heb de aanwezig gas uit de verdamper getapt. Auto uitsluitend op benzine gereden. Bij elke poging start de auto meteen goed. Ik heb dat DGI-injector uitgehaald. Wanneer ik heel hard aan een kant van de injector inblaas, komt er aan de andere kant een beetje lucht uit? Is dit het teken van lekkende DGI-injector?
Bij het afzetten van de motor, wordt de LPG/GAS in de verdamper door deze AG DGI-injector tegen gehouden?
Gaarne uw reactie(s).

TrafficBandit (0), 17 jaar geleden

Een AG DGI installatie start volgens mij altijd op benzine. Bij startproblemen lijkt het me logisch om het probleem te zoeken in de benzineinstallatie. Ik heb zelf ook een AG DGI installatie en ik heb ook ooit startproblemen gehad. Die bleken veroorzaakt te worden doordat de benzine die in de auto zat al een aantal maanden oud was. (ik reed immers op gas) Na weer een verse tank benzine getankt te hebben waren de problemen voorbij. Kennelijk heeft benzine ook een houdbaarheidsdatum......

Andere punten die ik zou nakijken zouden het brandstoffilter en de brandstofpomp zijn.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Echter als de DGI injector inderdaad lek is zal het laatste gas nog in het inlaat traject stromen, als de auto dus al uit gezet is. Bij de volgende keer starten (op benzine) krijg je dus een dubbel mengsel en zal de motor slecht aanslaan. Wat doet je auto als je voor je de auto uit zet de laatste kilometer even op benzine rijdt ?

s.metin (0), 17 jaar geleden

Pieter, zoals eerder genoemd heeft het rijden van de laatste km's op benzine geen effect. Pas als ik de gas in de verdamper leeg laat lopen en op benzine blijf rijden gaat het goed. Het is blijkbaar gas in de verdamper die lekt. Dgi-injector zou het bij het stoppen van de motor e.e.a goed af moeten sluiten zodat er geen lpg richting motor lekt..

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Staat de klep op de verdamper dan ook open als je op benzine rijdt ? Lijkt me sterk of er zijn twee problemen

s.metin (0), 17 jaar geleden

[quote=pieterp9094]Staat de klep op de verdamper dan ook open als je op benzine rijdt ? Lijkt me sterk of er zijn twee problemen[/quote]
Dat vraag ik ook me af. Als je op benzine rijdt, of als je de motor af zet. Wordt er gastoevoer vanuit VERDAMPER richting injector ook geblokkeerd? Of staat de dgi injector continue onder druk wegens gas vanuit de verdamper ??

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Op benzine verwacht je sowieso dat de klep in de tank en of op verdamper niet open is en dat er dus nagenoeg geen gas in de verdamper en injector aanwezig is. Wellicht kun je het eens voorzichtig proberen, als ie op benzine loopt slangklem beetje los halen, zou geen druk mogen zijn. Injector zal ook zijn langste tijd hebben gehad als die lekt.

s.metin (0), 17 jaar geleden

als de auto op lpg heeft gelopen, en ik maak de klemmetjes op de dikke lang vanaf de vedamper een beetje los, dan komt er gas uit tot dat er geen gas meer in de verdamper zit. Bij het stoppen van de motor, houdt de magneet klep in de injector gastoevoer tegen, maar die klep staat dus continue onderdruk van de gas vanuit de verdamper. Moet er bij het stoppen van de motor (of rijden op benzine) geen enkel gas toevoer meer zijn richting de injector? Wat hoort gas in de verdamper tegen te houden?

s.metin (0), 17 jaar geleden

ik heb zojuist van een lpg-installateur vernomen dat er bij het rijden op benzine, of bij het uitzetten van de motor dgi-injector continue onder druk blijft vanuit de verdamper.
12/08/06. Vandaag naar een lpg installateur geweest in de buurt van Arnhem, zaterdags kon je zonder afspraak een korte inspectie laten doen. Ik hem mijn verhaal verteld dat ik het vermoeden heb dat dgi-injector lekt.

Volgens hem kon dat niet het geval zijn omdat de auto anders ook niet goed lpg zou rijden, hikken stoteren etc..
Omdat ik binnen een seconde na het starten bekende 'klik' hoor van de gas installatie en gelijk al dgi-injector hoor lopen, heb ik het vermoeden dat de auto (misschien heel even) zowel op lpg als benzine tegelijk start..

s.metin (0), 17 jaar geleden

Hierbij de laatste stand van zaken en de oplossing.
Bij een controle bleek dat het magneetklep op de verdamper niet werkte, een of
andere veertje welk in hoort te zitten zat er niet in!!
Betreffende klep stond dus continue open hierdoor stond de dgi injector onder een
veel te hoge druk dan gebruikelijk. Er zit nu een veertje in. Bij het rijden op benzine en
bij het af zetten van de motor sluit het klepje gas toevoer goed af.
De injector staat onder druk van lpg welk nog alleen maar in de slang zit (tussen verdamper en injector).
Auto start nu bij elke poging in 1x binnen 2 seconden.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=s.metin]als de auto op lpg heeft gelopen, en ik maak de klemmetjes op de dikke lang vanaf de vedamper een beetje los, dan komt er gas uit tot dat er geen gas meer in de verdamper zit. Bij het stoppen van de motor, houdt de magneet klep in de injector gastoevoer tegen, maar die klep staat dus continue onderdruk van de gas vanuit de verdamper. Moet er bij het stoppen van de motor (of rijden op benzine) geen enkel gas toevoer meer zijn richting de injector? Wat hoort gas in de verdamper tegen te houden?[/quote]
Je zat wel in de buurt dus maar dat zijn de truuks voor gevorderden, gelukkig dat je de slang niet los hebt gehaald bij benzinebedrijf wan dan was het LPG je om de oren gevlogen... of nog meer...
Goed dat het opgelost is !

s.metin (0), 17 jaar geleden

[quote=pieterp9094]Staat de klep op de verdamper dan ook open als je op benzine rijdt ? Lijkt me sterk of er zijn twee problemen[/quote]
.. ja dus doordat het veertje niet meer inzat....

Er is/was mij verteld, dat er druk vanuit de verdamper bij een niet lopende motor door klep in de injector tegengehouden werd, dat blijkt nu dus niet waar te zijn. Magneet klep in de verdamper houdt dus gastoevoer tegen bij een niet lopende motor. Het heeft mij onnodig 4 nieuwe bougies en een bdp-sensor gekost, maar gelukkig zijn dat geen hoge onkosten..

s.metin (0), 17 jaar geleden

[quote=s.metin]....Auto start nu bij elke poging in 1x binnen 2 seconden.[/quote]
'helaas.. niet helemaal '
's morgens moet ik nog steeds lang doorstarten (5 seconden) dan start de auto pas. Ik vind dat iedergeval te lang. Kort samengevat zijn volgende acties uitgevoerd:

-Bougies, bougiekables vervangen
-kleppen gesteld
-Bdp-sensor vervangen
-Dgi injector gecontroleerd op lekken was ok.

Eerste keer starten duurt 5 seconden. Als je daarna start bv binnen 2 - 3 uur gaat het starten nog prima, auto slaat gelijk aan, dus na langer dan 4 uur interval, doet zich het 'probleem' weer.
Een andere aandachtspunt is dat er een 44 Ah accu in zit, het is welliswaar een gezonde accu, maar is dat niet een te zwakke accu?

Auto rijdt zowel op benzine als lpg ok.
Heeft iemand er een idee?

sel (0), 17 jaar geleden

Beste Pieter,

[quote=pieterp9094]......
Wat doet je auto als je voor je de auto uit zet de laatste kilometer even op benzine rijdt ?[/quote]
Als ik mijn auto (peugeot AG DGI g3) de laatste km op benzine rijd, start de auto volgende keer, perfect in 1x. Wat wil dat zeggen?

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

DGI injector lekt door, waarschijnlijk injector vervangen

sel (0), 17 jaar geleden

Dag Pieter,

De verdamper wordt na het afzetten van de motor, of bij het rijden op benzine afgesloten.
Is het de lpg welk in de lpg slang overblijft (tussen verdamper en injector) welk lekt? Als dat zo is, is het dan een optie om de slang tussen verdampe en lpg zo kort mogelijk te houden zodat er minde lpg in de lang overblijft welk kan lekken?

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Slang korter maken zal niet veel opleveren. Het probleem zit in die geweldige injector, vervangen of laten reviseren.

sel (0), 17 jaar geleden

Als die dgi-injector doorlekt, lekt hij dus lpg, hij lekt dus de lpg door welk nog in de slangzit tussen verdamper en de injector? Of bedoel je wat anders met het doorlekken?

j.romijn (0) PRO, 17 jaar geleden

Hallo beste lpg,ers ik heb een hele karwei tas vol dgi spullen mail me als je interesse hebt.

pieterp9094 (0) PRO, 17 jaar geleden

Ja SEL dit is wat ik bedoel.

sel (0), 17 jaar geleden

[quote=pieterp9094]Ja SEL dit is wat ik bedoel.[/quote]
Beste Pieter,
Dan moet het toch wel helpen om die slang korter te maken. Nu heb ik lpg slang van verdamper tot de injector van 25 cm. Ik redt het in principe ook met een slang van 10 cm. In een slang van 25 cm blijft toch veel meer lpg zitten dan die van 10 cm?

j.romijn (0) PRO, 17 jaar geleden

Je moet gewoon zorgen dat de magneet klep in de injector niet lekt haal het onderste vierkante blok los door de twee lange parkers die op de hoeken zitten los te schroeven en trek het er voorzichtig af kijk goed hoe het zit en let op de veer op het bewegende deel de plunjer zit een rubber ring en die meot tegen een randje afdichten vaak zit er wat rommel tussen.

sel (0), 17 jaar geleden

John, dat het schoonmaken van de magneetklep heb ik gedaan. Ik heb ook de slang na de dgi-inj ontkoppelt en aan de uiteinde van de injector een plastic zakje vastgebonden mbv een elastiek, een paar uur later gecontroleerd, er zat geen grammetje gas in dat zakje; ik denk dat de injector wel ok is. Soms start hij ook in 2-3 seconden. Pas als het buiten temp rond 6 graden of lager is start hij meteen goed en pas na 1 -2 minuten schakelt hij over op lpg.

sel (0), 17 jaar geleden

Nog even een korte update over moeilijk startende 406.
Ik heb onlangs de gasklephuis incl de stappenmotor schoongemaakt. Ik moet zeggen dat de auto nu beter start en wat directer op gaspedaal reageert.

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.