Peugeot 406: Omwisselen voor en achterbanden

Bouwjaar: 1999, Brandstof: Diesel, Motorcode: 2.0 Hdi Break

Ik heb nu ongeveer 55.000 km gereden met mij voorbanden en er zit nog ruim profiel op, maar ik wil ze graag omwisselen met de achterbanden. Achter is 40.000 km terug vervangen dus die zijn nog zo goed als nieuw. Kun je zo maar voor naar achter laten zetten (incl. balanceren e.d.) of kan dit alleen als je vanaf het begin elke beurt de zaak omwisselt? Banden zijn mooi recht afgesleten voorzover er sprake is van afslijten.

groet,
Mart.

Mart76

Geplaatst door Mart76 (0) , lid sinds 19 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 406? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

33 Reacties

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ja, dat kan prima.

sgm (0), 17 jaar geleden

Het is in het algemeen onverstandig om op de achteras banden te leggen met minder profiel dan voor. Immers, bij slechte omstandigheden kan dan de achterkant van de auto uitbreken (overstuur), hetgeen lastiger te corrigeren is dan uitbreken (onderstuur) aan de voorkant.

Dus rij de voorbanden op tot aan 2.5mm profiel of zover je wilt gaan (met inachtneming wettelijk minimum) en wissel dan van achteren naar voren. Zo hou je achter steeds de beste en ook voldoende nieuwe achterbanden op je auto.

Mart76 (0), 17 jaar geleden

de hedendaagse auto is zo geconstrueerd dat er bijna altijd sprake zal zijn van onderstuur. Dit komt voornamelijk door de gewichtsverdeling. uiteraard is overstuur wel te verwachten als er achter weinig of geen profiel is. Daarnaast is de remverdeling ook nog eens zo dat er voor meer remdruk wordt opgebouwd dan achter. Fenomenen als aquaplain doen zich ook altijd voor op de voorbanden (als eerste) Lijkt mij dus dat veel profiel op de voorbanden de voorkeur geniet.

Overstuur is trouwens wel veel spectaculairder dan onderstuur. hahah maar laat het duidelijk zijn dat dit off-topic is!

s.metin (0), 17 jaar geleden

uit site van een bekende bandenboer:

Veel testen hebben aangetoond dat het veel gemakkelijker is om de vooras onder controle te houden dan de achteras. De voorbanden slijten doorgaans sneller dan de achterbanden, vooral bij voorwielaandrijving waar tegenwoordig bij de meeste auto’s sprake van is.

Wat gebeurt er met nieuwe voorbanden op een gladde weg?
Het gedrag van de auto verandert, omdat het evenwicht tussen voor en achter wordt omgekeerd. De bestuurder, die eraan gewend is dat de auto aan de voorkant minder grip heeft, komt dus voor een verrassing te staan. Op een gladde weg zal de achterkant eerder wegglijden dan de voorkant van de auto. De bestuurder heeft geen enkele mogelijkheid om de achteras onder controle te krijgen en heeft dan de neiging om opnieuw gas te geven, wat het verschijnsel van ‘achterstevoren gaan’ zal versterken. Alleen een zeer ervaren bestuurder weet hiermee om te gaan...

Wat gebeurt er met nieuwe achterbanden op een gladde weg?
Het gedrag van de auto is gelijk aan het gedrag dat de bestuurder kende voordat de banden werden omdat het evenwicht in de grip gelijk is. De grip van de achteras wordt beter en de bestuurder kan zijn auto zonder problemen onder controle houden en de auto besturen door het gas los te laten en door het stuur met de bocht mee te draaien.

Wij adviseren om de banden met het meeste profiel achter te plaatsen voor een betere grip in de bochten en meer veiligheid

primera p11 (0), 17 jaar geleden

In de regel moet je de banden met het meeste profiel op de aangedreven wielen hebben.
Ik zou niet graag met een voorwiel aangedreven auto op een gladde weg met minimale banden willen rijden.
De achterkant van een auto die uitbreekt is makkelijker te corrigeren dan het glijden over de voorwielen.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

de meningen zijn er indd over verdeeld,

ik zelf, heb liefst de banden met het meeste profiel voor, daar kun je immers je koers mee bepalen, als je met gladde voorbanden begint te schuiven, dan heb je niks aan nieuwe achterbanden......

sgm (0), 17 jaar geleden

Eigenlijk is het heel simpel: als de achterkant uitbreekt, dan kun je dat nauwlijks corrigeren met de vooras. Denk maar eens aan hoe moeilijk een auto te corrigeren is als je de handrem aantrekt. Dan verlies je ook achter grip.

arie549 (0) PRO, 17 jaar geleden

in 9 van de 10x keer begint de voorkant te slippen, dan zul je daar maar net te weinig profiel hebben....

sgm (0), 17 jaar geleden

te weinig profiel voor leidt niet zo snel tot een ongeluk omdat je bij weinig profiel wel grip hebt, zeker in een bocht.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=arie549]in 9 van de 10x keer begint de voorkant te slippen, dan zul je daar maar net te weinig profiel hebben....[/quote]
vaker je schoonmoeder meenemen... gelijkt verlaagt en als een blok op de weg :))

paul,

oldford (0) PRO, 17 jaar geleden

Zeker voor een voorwielaangedreven voertuig zet ik de nieuwere banden voor. Ik heb dat al vele malen gedaan. Ik ben de auto nog nooit kwijt geraakt door een achterwiel slip. De remkracht op de achterwielen is vele malen kleiner dan die op de voorwielen, derhalve is de kans op blokkeerrende achterwielen erg klein. Daarom kies ik voor de nieuwe(re) banden op de voorwielen. Dar stuur je mee en rem je (voor het grootste deel) mee. Overigens, als de auto slipt, heb ik liever een achterwielslip dan een voorwielslip, dat kan ik makkelijker corrigeren.

Mart76 (0), 17 jaar geleden

Als ik de verhalen zo lees , dan zijn de meningen verdeelt. Ik heb ruim een jaar geleden mijn achterbanden vervangen vanwege mininmaal profiel De dienstdoende APK man kon hier echt mee uit de voeten zei hij en ik zag dat hij gelijk had qua milimeters. Ik heb het nog niet meegemaakt dat ik met die slechte banden op welke manier dan ook een schuiver heb gemaakt. Nu ligt er een betere band op en komt opeens het verhaal dat banden met 50% profiel niet geschikt zouden zijn. Tja daar ga ik dus niet in mee.
Ik kies voor veel profiel op de banden die de meeste remdruk opbouwen en die voor aandrijving zorgen. Ik zal er met mijn rijgedrag wel voor zorgen dat de achterkant de boel niet inhaalt. (is niet zo moeilijk met een peugeot diesel, da's van nature geen raceauto)

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

SGM heeft gelijk en wel om de reden die hij noemt (lijkt me logisch). Verder is het zo: aquaplanning heeft als oorzaak te weinig profiel OF te weinig druk op de weg. De voorwielen zitten over het algemeen ONDER de motor en dus hebben die de meeste druk op de weg en dus minder snel aquaplanning dan de achterwielen, naar verhouding. Vergelijk het maar met een licht autootje met 195 mm breed banden onder de auto. Met een klein beetje regen heb je dan al snel aquaplanning, want druk = kracht/ oppervlak, groter oppervlak tussen band en weg betekend dus minder druk (kracht per mm2).
Aldus: meeste profiel op de banden waar het minste gewicht op drukt, de achterwielen.

Zo. Dat was dan weer mijn bijdrage.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Erwin2907]SGM heeft gelijk en wel om de reden die hij noemt (lijkt me logisch). Verder is het zo: aquaplanning heeft als oorzaak te weinig profiel OF te weinig druk op de weg. De voorwielen zitten over het algemeen ONDER de motor en dus hebben die de meeste druk op de weg en dus minder snel aquaplanning dan de achterwielen, naar verhouding. Vergelijk het maar met een licht autootje met 195 mm breed banden onder de auto. Met een klein beetje regen heb je dan al snel aquaplanning, want druk = kracht/ oppervlak, groter oppervlak tussen band en weg betekend dus minder druk (kracht per mm2).
Aldus: meeste profiel op de banden waar het minste gewicht op drukt, de achterwielen.

Zo. Dat was dan weer mijn bijdrage.[/quote]
grote stappen snel thuis erwin..

een contructeur heeft wel degelijk rekening gehouden met gewichtsverdeling van een voertuig, ook verschilt dit per type band, alles hangt af van factoren en omstandigheden.. aquaplanning kun je niet niet voorkomen je weet nooit waar je in beland??, je kunt je beter bezighouden met hoe ga ik er mee om mocht het mij overkomen.. overkomt het jou! daar kan geen band tegenop...

paul,

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

Heeft de band invloed op de gewichtsverdeling? Da's nieuw of je bedoelt misschien wat anders. De meeste auto's hebben het meeste gewicht voor, er zijn natuurlijk wel uitzonderingen, maar een 50/50 verhouding haal je volgens mij alleen maar met auto's met middenmotor, of als de motor ver achter de vooras ligt

Natuurlijk is gezond verstand het beste, maar dat komt nadat je auto in orde is. Want als je echt hard gaat help niks meer, ook geen abs e.d.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

hou je maar bezig met hoe ga ik om in zo'n situatie? men is afhangkelijk van omstandigheden, weet jij waar je in beland? daar kan geen band meer wat aan veranderen...

en daar gaan de meesten de FOUT in... het kunnen beheersen van het voertuig op zo'n moment... dat hoor en lees je ook vaak, men komt in de berm... er volgt er een schikreactie op zo'n moment rukt men aan het stuur... en PLOP aan de andere zijde van de weg op een BOOM dat zelfde gebeurt ook bij aquaplanning.. alleen dan is de vangrail jou redder..

paul,

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

Ge hebt gelijk, ik heb een tijdje geleden een rijvaardigheidscursus gedaan vanuit mijn werk en dat kan ik anderen alleen maar aanraden.

P. Kelder (0) PRO, 17 jaar geleden

[quote=Erwin2907]Ge hebt gelijk, ik heb een tijdje geleden een rijvaardigheidscursus gedaan vanuit mijn werk en dat kan ik anderen alleen maar aanraden.[/quote]
precies... hier kun je niet genoeg op hameren.


paul,

Mart76 (0), 17 jaar geleden

laat ik nou al twee hebben deelgenomen aan zo'n slipfeestje in lelystad...en inderdaad áls je eenmaal zover bent dat de boel glijdt dan maakt het geen fluit uit wat voorbanden je hebt..
Wat mij betreft mag dit topic op slot.
Één ieder bedankt voor zijn of haar inbreng.

P.S. Paul gefeliciteerd met je 6000 ste posting!

Santa (0), 17 jaar geleden

Olielap, je verkondigt weer eens een generalisme wat anderen op het verkeerde been zet. Indien een voorwielslip optreedt bij een voorwielaandrijver zal dit ook altijd poltseling zijn, d.w.z. plotseling voor de bestuurder. 9 van de 10 bestuurders spreken de taal van hun voertuig niet en reageren dus NIET op de waarschuwingssignalen die het onderstel van de auto doorgeven aan de bestuurder. Door nu even uit te gaan van de doorsnee bestuurder, gebeurt dan het volgende: bestuurder rijdt de bocht in met te hoge snelheid. Hij merkt dit IN de bocht en wil snelheid VERMINDEREN (= natuurlijke reactie) Hij haalt dan INEENS zijn voet van het rempedaal waardoor er hevige reacties opgeroepen worden: de auto wil zichzelf als het ware corrigeren maar doordat dit te ABRUPT gebeurt EN de meeste bestuurders dan ook nog zo dom zijn om de rem te gaan gebruiken, wordt deze heftige reactie nogmaals versterkt: de neus van de auto wil naar binnen en de kont van de auto wil "rechtdoor" en ziedaar, de totale spin is begonnen. Maar ja, wat weet IK daar nou allemaal van? Heb slechts wat instructies gehad in een Quattro van Gijs van Lennep te Lelystad. Ik zie hier NIEMAND spreken over de dynamische gewichtsverplaatsing en andere belangrijke zaken die voor een BALANSVERSTORING

Santa (0), 17 jaar geleden

Deze balansverstoringen treden al op bij normaal remmen. Dat de fabrikant daar rekening mee houdt met de constructie van de achterremmen bevestigt alleen maar dit verhaal. Conclusie: minder druk per vierkante cm geeft dus eerder een slip. Slip op de voorwielen meldt zich eerder en de bestuurder kan dus ook eerder reageren. KANS op glijden is dus groter bij een band met weinig profiel op de ACHTERAS dan op de VOORAS. Of toch weer niet........??

Santa (0), 17 jaar geleden

Gewoon nuchter nadenken en de NATUURWETTEN respecteren........................
Electronische hulpjes helpen slechts een beetje de domme bestuurder, ze nemen de gevolgen van het overschrijden van de grenzen der natuurwetten NOOIT weg!

Santa (0), 17 jaar geleden

Tuurlijk!

Wat weet IK er nou ook van met mijn 24 x 24 arreslee in de sneeuw...........

primera p11 (0), 17 jaar geleden

jongens wat een discussie over een paar banden!.
Het gaat toch niet om het omwisselen van een paar slicks.
Er zit wettelijk nog voldoende profiel op en dan kun je ze best omwisselen.
En de situaties waar we over spreken kom je normaliter alleen in nood gevallen in terecht.

Santa (0), 17 jaar geleden

DAT schreef ik toch ook.......

Santa (0), 17 jaar geleden

Maar gelukkig heb ik meer ervaring met slipjes dan met slippen.......

Santa (0), 17 jaar geleden

Heb OOK nog een foto van een ervaring van een slecht gehoefde Rudolph....
Mensen, WAT een ervaring!
[url=http://imageshack.us][img]http://img148.imageshack.us/img148/8531/...[/img][/url]

Santa (0), 17 jaar geleden

Rudolph had wat minder profiel op zijn achterste hoeven dan op zijn voorste hoeven....

Audifreak763 (0) PRO, 17 jaar geleden

Kortom: de banden met het beste profiel moeten altijd op de achteras worden gemonteerd, daarbij maakt het niet uit of het om een voorwiel-, achterwiel- of zelfs vierwielaandrijving gaat.

primera p11 (0), 17 jaar geleden

Ik zou het beste profiel op de aangedreven wielen houden, maar de meningen lopen uiteen hierover.

AS1 (105), 17 jaar geleden

Als jullie nou eens regelmatig de wielen kruiselings gaan verwisselen, dan slijten ze allemaal even hard en is deze discussie irrelevant...
Ik moet dit zelfs doen bij mijn auto omdat deze last heeft van cupvorming op de achterbanden (komt regelmatig voor).
Dit wordt dan weer opgeheven door regelmatig te verwisselen.

Erwin2907 (0), 17 jaar geleden

kruislings? de meeste banden hebben vaste looprichting.

AS1 (105), 17 jaar geleden

Bij vaste looprichting werkt dat niet, idd. Maar meeste banden zijn vaste looprichting? Is dat wel zo?
Ik heb de laatste keren altijd banden gehad die niet richtingsgebonden waren. Misschien toeval...

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.

offgridcentrum