auto
close

Word Nu Gratis Lid van Problemcar.nl! 🚗💡

👉 Waarom lid worden?

Klik hieronder en word vandaag nog GRATIS lid!

Gratis lid worden

Peugeot 406: vermogen

Bouwjaar: 2000, Brandstof: Benzine, Motorcode: 1.8 16v

Hoi ik ben sinds enkele maanden in het bezit van een 406 station maar ben helemaal niet te vreden over het vermogen we zijnnet op vakantie geweest met de caravan 950kg gewoon hier in nederland maar hij haalde amper 100km en in zijn vijfde zakt hij gewoon weer terug als ik in zijn 4de versnelling reed en een viadukt op ging zakte hij zelfs al weer terug,hiervoor had ik een nissan primera met het zelfde vermogen maar daar reed ik met de zelfde caravan de bergen met gemak omhoog en ook in zijn vijfde kon ik daar goed mee uit de weg,nou is mijn vraag is dit nogmaal voor bij de 406 1.8 16v ofmist die van mij ergens vermogen,en de 2de vraag heeft er iemand met zo'n auto ervaring met chiptuning en zo ja heeft dat nut.

b.v.d. richard

Geplaatst door

rohs (0)

al 18 jaar lid

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.

Reacties

In Nederland mag je 80 met de caravan :)

Maar om het vermogen te controleren kun je het testen op een vermogensbank, en de motor op specificaties laten controleren.

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

ja cor

het klopt dat je hier maar 80 mag maar ik wil ook nog graag een keer richting frankrijk en daar mag ik 110.
Weet je waar je hem op een vermogentestbbank kan zetten en wat dat kost?

grtx richard

rohs 0

18 jaar

als je de auto gaat chiptunen (wat bij turboloze auto btw bijna niks opleverd) ga je hem thermisch nog zwaarder belasten, samen met rijden op lpg niet zo verstandig denk ik. ik heb zelf een 2 liter lpg, en daar houdt het vermogen al niet over vindt ik, dus ja. En de primera had misschien andere versnellingsbak verhoudingen, kan ook uitmaken. Bovendien is een primera misschien lichter?

Erwin2907 0

18 jaar

bedankt voor je reactie edwin dat van het chiptunen zou wel zo zijn maar ik dacht als dat net een beetje scheelt kan het net genoeg zijn om wel lekker met de caravan te kunnen rijden,en de 2 ltr waar jij het over hebt dat is ook een 406 neem ik aan?want i dat dat die het kwa pk's en nm's wel moest kunnen doen.

gr richard

rohs 0

18 jaar

Ik heb het al eens eerder aangehaald maar nog maar weer eens ;)

De moderne motoren worden door de ingrepen voor een schoner millieu geknepen, denk aan de EGR klep, katalisator etc.

Benzinemotoren als trekker van zware ladingen en dan ook nog op LPG zijn minder geschikt, of je moet meteen een veel zwaardere motor in je auto kiezen bij aankoop.

Koop je een auto met het doel om ook daarmee op vakantie te gan met beladen auto en caravan en ook nog naar streken gaan waar bergen zijn zoals wij naar Frankrijk gaan, kies dan voor een auto met diesel, en genoeg vermogen, liever iets over als net aan.

Mijn bus(je) heeft een 2.5 TD blok, geen caravan er achter en suist de hellingen op zonder probleem, ik zie dan ook op die lange 7% hellingen meestal Nederlanders die je op het vlakke stuk met 140 voorbijkomen, dan bijna volledig stil vallen.

Vroeger greep de motormanagement niet in bij overbelasting, maar nu zal het motormanagement meteen de motor knijpen bij overbelasting.

Tunen zal alleen de thermische belasting opvoeren, dit is geen oplossing.

Een goed afgestelde motor, zo licht mogelijk beladen, en op tijd terug schakelen in versnelling is de enigste oplossing.

Het gebruik van een airco neemt dan ook nog eens 10 tot 15% weg van het motorvermogen, dus met een airco erin, rekening houden met de belasting.

Groeten,

Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Klopt, ook een 406 uit 2001. Ik heb voor de 2.0 gekozen omdat ik de 1.8 toch wel zwak vindt voor 1385 kilogram, maar dat zal ook aan je gewenste rijstijl/ snelheid liggen. Het chiptunen heb ik al eens onderzocht, maar tuners die +30 pk beloven liegen. Dit kan niet bij turboloze motor. Hooguit win je een pk of 5, maar je kunt die winst ook vaak boeken door je ontsteking te laten "finetunen". Deze info heb ik van Ruud Frederiks (dynojet Goes) Alias de motordokter. Dit is een van de beste tuners die er zijn in Nederland. Je zou bij hem eens kunnen informeren wat hij kan doen met je 1.8.

Als ik je nog een tip mag geven: rij bij zware belasting gewoon op benzine. Dit verdien je op den lange duur terug in de levensduur van je kop. Bovendien wordt het benzine systeem dan weer eens goed gebruikt. Spaart ook je injectoren en brandstofpomp. Injectoren vervuilen snel dankzij onze zwavelarme brandstof. Daarom tank ik altijd dure benzine, hierin zitten toevoegingen om de vervuiling tegen te gaan.

Erwin2907 0

18 jaar

wellicht heb je gelijk erwin ik had een mail gestuurt naar een tuning bedrijf en die stuurden mij het volgende berichtje terug:"Chiptuning bij deze motoren is mogelijk, het zal ongeveer 8-10pk en 15Nm aan koppel brengen, eerlijk gezegd denk ik niet dat dit voldoende is om het verschil te compenseren.
U kunt het natuurlijk altijd proberen, als het niet brengt wat u wilt maken wij de tuning ongedaan en krijgt u het volledige bedrag van ons terug (u kunt dit 2 weken proberen), maar nogmaals, ik denk niet dat dit verschil te compenseren is mbv van software, dat is een kwestie van proberen.

dus het zal dan wel z zijn alleen blijf ik het raar vinden dat peugeot zelf als specieficaties geeft dat er een 1300 kilo zware aanhanger achter mag!!!

misschien hem eens op een vermogentestbank zetten of zoals cor aangeeft verkopen en een met met vermogen weer kopen.

grtx richard

rohs 0

18 jaar

Er mag wel zo'n zware aananger achter wat betreft de trekkende auto en wettelijke eisen, maar dan wordt er niet naar gekeken of je daarmee ook de bergen in gaat, of naar de prestaties.
Verder rijdt je meestal op LPG, wat de thermische belasting ook verandert, en iets minder vermogen oplevert.

De 10 pk zal geen verschil uit maken, immers het koelsysteem is dan nog steeds niet veranderd, en de kleine toename in koppel wordt ook deels omgezet in extra warmte.

In deze tijd van ecologisch denken is het misschien goed om een kleine inhoud motor te kiezen, deze zal echter harder moeten werken als een groter blok om een bepaalde prestatie neer te zetten.

Een auto kiezen met overcapaciteit ook voor het trekken van zo'n combinatie is beter, minder slijtage, en vertrouwd op weg.

Succes,
Cor

Cor1822 0
badge

18 jaar

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.