Mijn 406 HDI break 80KW die na 245.000 km nog steeds fantastisch loopt, is binnenkort aan nieuwe motorolie toe. Tot de laatste kleine beurt is er altijd 10w40 ingekiept, totdat mijn garagist er opeens 0w30 in goot. Ik was even bang dat deze oliekeuze een hoger olieverbruik zou veroorzaken, maar tot op heden verbruikt de motor over 20.000 km geen druppel. 0W30 olie is natuurlijk zeer hoogwaardig, maar ook zeer duur. Ik vraag me dan ook af of ik weer straffeloos mag overstappen op 10W40 olie. Verlengt het gebruik van 0W30 olie trouwens de verversingsintervals zoals bij de longlife motoren van Volkswagen?
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
Mmm, is het nu 15W40 of 10W40 wat er in zit ? Ik geloof dat je bericht aan is gepast. 0W30 is niet aanbevolen, 10W40 kan wel geloof ik maar ik zou gaan voor een volsyntheet 5W40. In boekje staat hier ook info over.
[quote=pieterp9094]Mmm, is het nu 15W40 of 10W40 wat er in zit ? Ik geloof dat je bericht aan is gepast. 0W30 is niet aanbevolen, 10W40 kan wel geloof ik maar ik zou gaan voor een volsyntheet 5W40. In boekje staat hier ook info over.[/quote]
Het was inderdaad 10w40 olie, ik heb dat later hersteld.
Ik heb uiteraard het boekje gelezen, maar in '99 was 0w30 olie nog niet zo gangbaar als nu. Er wordt dan ook geen melding gemaakt van deze olie. Volgens mijn garagist zou de 0w30 olie o.m. beter zijn voor de hydraulische klepstoters. Ik vraag me nu nog steeds af of ik met 0w30 olie de verversingstermijn kan verlengen zoals bij Volkswagen Longlife motoren.
18 jaar
Bij VW zijn ze ook terug aan het komen van langere verversingstermijnen. Hieronder een documentje dat al langer op problemcar staat en dat geeft aan alleen 5W40 volsyntheet.. Dit gaat er wel van uit dat de auto een roetfilter heeft en dat heeft die van jouw denk ik niet. Waarschijnlijk zal die 0W30 ook niet aan de eisen voldoen die PSA stelt aan olie aangezien deze 0W30 meestal speciaal voor VAG ontwikkeld is. Ik zou gewoon bij de 20.000 km blijven, het is een diesel dus je olie vervuilt behoorlijk, ik zou het er niet op gokken. Verschil in kosten voor verversen om de 20.000km of om de 30.000 km is minimaal. Voor klepstoters zal 0W30 of 5W40 niet veel verschil uitmaken, spoel beter een keer voor verversen met Forte motorflush oid.
http://www.geekimages.com/pics/20051107/...
Komt uit het http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?p... topic.
pieter gewoon weer een 10w40 olie erin doen is voor deze auto gewoon voor geschreven wij doen dat er ook in.
groetjes jan.
Lijkt mij ook niets mis mee.
Je moet gewoon de olie toepassen die in het instructieboekje genoemd wordt. Ik heb een hoop vage problemen gehad met mijn 406 nadat mijn olie door de garage ververst was met "oh dat zal wel goed zijn"-olie. (Zie http://www.problemcar.nl/viewtopic.php?i... De kosten die ik uiteindelijk heb moeten maken om de oorzaak te vinden en om het weer in orde te krijgen waren een veelvoud van de extra kosten die de juiste olie mij (lees garage) aan het begin zouden hebben gescheeld.
Ik zou hier niet teveel mee experimenteren.
18 jaar
ik gebruik Stabil Oil van Kroon olie 10w40 semi synthetisch: API SJ/CF ACEA A3-98, B3, CCML, G5/PD2, VW500.001/505.00, C11/92; MB 2291 * Porche * BMW.
Ik ben er tevreden over. 5 liter kost +/- 18 euro.
18 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 406 of stel zelf een nieuwe vraag.
18 jaar