Peugeot 405: 5e versnelling is weg

Bouwjaar: 1994, Brandstof: Diesel, Motorcode: 1.9 d

goedenavond
na een verse apk , afgemeld om 16.42 vanmiddag , ging ik veilig de snelweg op met mijn peu
na 3 km veel kabaal in de bak
nu heb ik alleen nog 4 versnellingen vooruit , en de achteruit , bij het inschakelen van de 5e geeft ie na het ontkoppelen een krassend geluid , net of ie er niet goed in valt , de achteruit schakeld wel prima , net als voorheen
de auto heeft nu 348.000 km gereden , en 2 maanden geleden heb ik nog de bakolie ververst , uiteraard de nodige 2 liter en van de voorgeschreven soort
ben ik toe aan een nieuwe /sloopbak , of is dit makelijk te repareren
heb vorig jaar de koppelingsplaten en drukgroep+ druklager vervangen , en tot 18.30 schakelde hij perfect
wie heeft hier ervaring mee , kompt dit bekent voor
m.v.g a verbeek

suzuki 1.3

Geplaatst door suzuki 1.3 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 405? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

10 Reacties

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Vermoedelijk de borgmoer, waar ook de 5de versnellings groep mee vastzit, losgelopen.
Zijdeksel van de versnellingsbak is er redelijk simpel af te halen om dit te controleren.
Of het einde versnellingsbak is? Olie aftappen en opvangen om te kijken wat er meekomt aan metaaldelen.
Als je geluk hebt, blijft het beperkt tot het weer op moment vastzetten van een (nieuwe) moer, maar dan wel na verdere controle van de groep 5de versnelling.

suzuki 1.3 (0), 15 jaar geleden

hoi ik heb zojuist het deksel v/d bak afgehaald , ik weet niet hoe vast die moer hoort te zitten , maar hij zit wel vrij los , maar wel goed geborgt , de olie was netjes schoon , nergens geen slijpsel o.i te bekenen , ook zijn de tandwielen in orde
als ik de bak in zijn 5 zet , en draai aan het wiel , gaat alles meedraaien , behalve de as waar die borgmoer op zit , het knap ergens gewoon overheen , ik weet niet hoe dit precies werkt en hoe dit op de ingaande as vastzit , maar ik denk aan versleten spiebanen o.i.d , of er moet nog iets anders zijn wat die kracht overbrengt
wie heeft meer informatie ? en zo een twee drie dat verwijderen lukt ook niet natuurlijk , omdat de schakelvork hiervoor zit
m.v.g a verbeek

harry4203 (460) PRO, 15 jaar geleden

de schakelvork zit gewoon vast met een borgpen welke je eruit kunt slaan. als je dan de moeren losdraaid(welke goed vast horen te zitten) kun je de tandwielgroep van de vijfde versn verwijderen, en beoordelen.

suzuki 1.3 (0), 15 jaar geleden

okay bedankt voor uw reactie, de onderste moer , waar alleen een tandwiel onder zit , zit idd goed vast
maar de bovenste , waar meer achter zit kan je met de hand makelijk draaien , er zit zeker een mm speling op , maar hij zit wel vastgeborgt , kan hem er niet afdraaien , en ik heb ook geen 12kant dop 28 nog
maar hoe maakt dit tandwiel verbinding met de as
als ik het wiel draai in de vrij , staat alles stil , zodra ik de 5 inschakel draait alles mee , en komt er onder de losse moer een tikkend geluid na voren , hij schampt ergens overheen
en met welk moment hoort zoiets vast te zitten ?
dit is voor mij de eerste keer dat ik werk aan een versnellingsbak
ik weet zo een twee drie ook niet wat voor bak eronder zit
en of die op de sloop betaalbaar zijn
de auto is van juni 1994
chassisno: vf34ed9b271230121

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Je hebt een BE3 versnellingsbak.
Gelijk achter de borgmoer zit het eerste deel van de 5de versnellings-groep. Deze zit met splines (spiebanen) op de primaire as.
Vermoedelijk zijn door het niet goed vastzitten van de borgmoer deze splines óf van de as, óf 5de versnelling, óf natuurlijk allebei, kapot gegaan.
Zoals harry al aangaf: borgpen van de schakelvork eruit tikken met een doorslag en hamer, moer eraf en de complete groep 5de versnelling als 1 geheel eraf halen.
Normaal gesproken zal dit redelijk vastgeklemt zitten op de splines, maar als dit kapot is zul je dit zo van de as halen.

suzuki 1.3 (0), 15 jaar geleden

goedenavond
ik zal morgenmiddag even verder met demonteren van de bak
maar ondertussen even verder gespeurd op internet , en nu zie ik dat er veel verschillende eindoverbergingen in zijn
mijn auto heeft voor een diesel altijd al hoog in de toeren gedraait , zeg maar , ik heb altijd het gevoel dat ik bij 100km/h nog een keer moet schakelen
bij 120 km/h zit ik dan ook tegen de 4000 toeren aan
is dit normaal voor een break ? of is deze bak al niet de juiste
ik rij nooit met zware aanhangers of zo , dus mischien kan ik via een andere bak het motortoerental verlagen
weet iemand wat het toerental normaal is voor zo,n stationcar ?
en welke type,s bak hier op kunnen , en citroen bak zou ook moeten passen van een bx ?
m.v.g a verbeek

suzuki 1.3 (0), 15 jaar geleden

hoi , goedenavond
ik heb alles gedemonteerdt en idd , de splines vd 5e versnelling zijn bijna weg gesleten , gelukkig kan ik aan de as geen beschadigingen zien , dat ziet er nog netjes uit , met nog mooie scherpe tanden
wie weet waar ze losse bak onderdelen verkopen ? of is dit ook normaal voor de dealer ?
mvg a verbeek

hans4074 (0) PRO, 15 jaar geleden

Het deel van de 5de versnelling waar het om gaat is synchromesh 5de versn. en heeft ond.deel no. 2388 04 en kost nieuw 162 euro incl.
De borgmoer = 2304 81 en kost 3.60 incl. (wel handig dat je het VIN nummer hebt gepost)
Bij de dealer uiteraard. Of het elders te krijgen is weet ik niet. Misschien bij/via een bak-revisie bedrijf?

suzuki 1.3 (0), 15 jaar geleden

okay, bedankt voor alle informatie , ik ga ermee verder , hartelijk dank , en u hoor over het verdere verloop

suzuki 1.3 (0), 15 jaar geleden

goedenavond
zoals afgeproken hier mijn reactie
op de sloop heb ik uit een defecte pak het binnenste deel, met die spiebanen gehaald
en deze in mijn eigen syncronaaf gemonteerd
deze ging wel gesloten op mijn aandrijfas , nieuwe moer erop en goed vastgezet
kosten een nieuwe moer , heb dus dankzij jullie veel geld en werk uitgespaard
iedereen heel erg bedankt voor de medewerking
de auto rijdt weer als voorheen
gr anne

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 405 of stel zelf een nieuwe vraag.