Peugeot 806: aanjager werkt dan wel dan niet

Bouwjaar: 1998, Brandstof: Benzine

de aanjager van de kachel werkt als ik de motor start (op alle standen) na een minuut stopt ie ermee waarna hij na een paar minuten weer aanslaat en vervolgens weer na een minuut stopt..
nu heb ik wel eens gehoord dat er een relais moet zitten in zekeringenkast in het motor gedeelte.Nu zitten daar een paar in weet niet welke ik moet nemen en vervangen.
Weet ook niet of dat de oplossing voor mijn probleem zal zijn.Wie kan mij verder helpen?

Rob

rob0668

Geplaatst door rob0668 (0) , lid sinds 17 jaar geleden

Heb je de perfecte onderdelen nodig voor Peugeot 806? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen op kenteken. Klik hier en maak je auto weer als nieuw!

22 Reacties

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Bouwjaar 1988 ?

Welke motor ligt erin ?

Kan ook de kachelweerstand zijn.

Gr Stefan

rob0668 (0), 14 jaar geleden

het is een 2.0 benzine uit 1988 met airco.
kan eventueel een aanjager uit een 806 diesel tweedehands kopen maar weet niet of dat past.
Als het een kachelweerstand is kan ik die dan vervangen of is het dan einde verhaal.
Is een defect realis uitgesloten?

306 cabrio (0) PRO, 14 jaar geleden

Een 806 uit 1988 kan niet, zal dan wel 1998 zijn.

Als de donorauto een zelfde type airco heeft, zal de motor wel passen.

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Kan ook een defect contact slot wezen

rob0668 (0), 14 jaar geleden

ja heel dom natuurlijk 1998!

rob0668 (0), 14 jaar geleden

[quote=fordmonteurtje]Kan ook een defect contact slot wezen[/quote]
snap het verband niet?

Renaultmonteurtje (0) PRO, 14 jaar geleden

Het contact slot voed de zekering(meen 40 ampere) voor de aanjager apart met een dikke 2.5mm2 draad (rood), als de aanjager niet werkt meet dan eens als hier spanning op staat, staat er geen spanning op op dat moment dan is het electrisch gedeelte van je contact slot defect.

peugeottechnieker (0) PRO, 14 jaar geleden

Rob,bij deze auto werkt de aanjager alleen met draaiende motor als ik het goed heb. Het relais wat de aanjager voeding schakeld wordt ingeschakeld als de dynamo op spanning komt. (bij draaiende motor dus) De bedrading bij het relais verbrand wel eens omdat de elektrische kontakten op het relais een te grote overgangsweerstand hebben. Het relais bevindt zich onder het stuur .

rob0668 (0), 14 jaar geleden

[quote=peugeottechnieker]Rob,bij deze auto werkt de aanjager alleen met draaiende motor als ik het goed heb. Het relais wat de aanjager voeding schakeld wordt ingeschakeld als de dynamo op spanning komt. (bij draaiende motor dus) De bedrading bij het relais verbrand wel eens omdat de elektrische kontakten op het relais een te grote overgangsweerstand hebben. Het relais bevindt zich onder het stuur .[/quote]
Bedankt!
Ik ga onder het stuur kijken zo.Moet ik dan het relais vervangen of de bedrading!

rob0668 (0), 14 jaar geleden

[quote=fordmonteurtje]Het contact slot voed de zekering(meen 40 ampere) voor de aanjager apart met een dikke 2.5mm2 draad (rood), als de aanjager niet werkt meet dan eens als hier spanning op staat, staat er geen spanning op op dat moment dan is het electrisch gedeelte van je contact slot defect.[/quote]
Het probleem is dat de aanjager dan wel werkt en dan weer niet.Dit gebeurt vooral als ik aan het rijden ben.

rob0668 (0), 14 jaar geleden

ik heb net ook gehoord dat ik moet kijken welke kant er uitvalt van de aanjager..er schijnen er 2 in te zitten vanwege de airco?
Ik heb het gevoel dat alleen de aanjager uitvalt en niet zozeer de kachel?!?

rob0668 (0), 14 jaar geleden

[quote=peugeottechnieker]Rob,bij deze auto werkt de aanjager alleen met draaiende motor als ik het goed heb. Het relais wat de aanjager voeding schakeld wordt ingeschakeld als de dynamo op spanning komt. (bij draaiende motor dus) De bedrading bij het relais verbrand wel eens omdat de elektrische kontakten op het relais een te grote overgangsweerstand hebben. Het relais bevindt zich onder het stuur .[/quote]
Kan het dan ook zijn dat de dynamo een defect heeft?Komt af en toe wel wat gepruttel uit die onderhoek..

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Gepruttel kan vanalles zijn, het ligt er maar net aan wat hij precies doet of je onder pruttelen verstaat...

Als de dynamo defect is, zal deze ook niet worden bijgeladen, meestal brand er dan het accu lampje op het dashbord als de motor loopt, maar dat hoeft ook niet altijd het geval te zijn, mocht het lampje niet branden en de accu toch niet bijgeladen worden, sta je na verloop van tijd stil, omdat de accu leeg getrokken word.

Zoek even dat relai op, en controleer eerst even de bedrading ervan, ga eens een stukje rijden, en als hij weer uitvalt, kun je eens tegen het relai tikken of met de bedrading rommelen, zo kun je misschien wat uitsluiten als je niks vreemds kan ontdekken.

rob0668 (0), 14 jaar geleden

heb net onder het stuur gekeken.Zitten een 4 tal relais.De blower werkt niet en rommelen aan de draden werkt ook niet.
Ik ga morgen een 2de handsje kijken. Is jammer dat ik niet op voorhand dingen kan uitsluiten.Blijft vreemd dat ie het dan weer wel en dan weer niet doet.
Als de blower het doet dan blaast ie warme lucht dus de kachel is zelf niets mis mee.Maar dan gaat de blower steeds zachter lopen en gaat dan uit.

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Is het niet gewoon de kachelmotor die zijn beste tijd gehad heeft / versleten koolborstels ??

Dat kan het probleem ook wel eens verklaren, voor je iets doet vervangen, zou ik eens op de bedrading meten bij de kachelmotor, meet je daar wel spanning op maar draait de motor niet ? Dan zal deze defect zijn..Meet je helemaal geen spanning, kan het alsnog in de bedrading of relai zitten.

rob0668 (0), 14 jaar geleden

dat zou heel goed ook kunnen.Zit er 1 of zitten er 2 kachel motoren in dit type auto?
Diwe jongen waar ik morgen naar toe ga zegt dat er 2 kachelmotoren in zitten.Blijft mijn vraag nog hoe het kan dat de blower dan aan en dan uit gaat.

peugeottechnieker (0) PRO, 14 jaar geleden

Rob,geef laatste 8 cijfers van chassisnr eens. Desnoods via PB. Misschien ik dan kijken ofie er 1 of 2 heeft !

PT nieker

theo1964 (0), 14 jaar geleden

volgens mij zitten er 2 kachelmotoren op.deze zitten links en rechts in het daschboard
ik weet niet of je hier wat aan hebt maar in het dashboard zit nummer 4 van de aanjager relais
en zekering F20 is van de regelmodule van de aanjager airco/verwarming
onder de motorkap zit zekering F15 (20A/30A) van de aanjagermotor airco/verwarming

rob0668 (0), 14 jaar geleden

[quote=theo1964]volgens mij zitten er 2 kachelmotoren op.deze zitten links en rechts in het daschboard
ik weet niet of je hier wat aan hebt maar in het dashboard zit nummer 4 van de aanjager relais
en zekering F20 is van de regelmodule van de aanjager airco/verwarming
onder de motorkap zit zekering F15 (20A/30A) van de aanjagermotor airco/verwarming[/quote]
heb de zekeringen nagekeken maar die zijn heel! die nr 4 was toch ook een zekering?

Rob

stefan84 (0), 14 jaar geleden

Volgens mijn gegevens zitten er 3 relais :

In de zekeringkast onder de motorkap op plaats nr ..

Nr 3 = Aanjager Rechts
Nr 2 = Aanjager Rechts + Links
Nr 4 = Aanjager Links

Gr Stefan

rob0668 (0), 14 jaar geleden

heb de aanjager vervangen maar het probleem blijft.Zal het dan toch een aanstuur relais kunnen zijn?
Had even hoop dat als ik de aanjager ging vervangen het probleem opgelost zou zij.
Was een aanjager met een 3 pool stekkertje rechts onder bij de voetenruimte.

rob0668 (0), 14 jaar geleden

Nog 1 keertje dan..de oplossing..

Het bedienings paneel van de aanjager had defecte weerstanden waardoor die steeds afsloeg.
Ik dacht aan een motor die vervangen door een andere tweedehands.
De motor heb ik eronder gezet met hetzelfde resultaat sterker nog hij ging steeds minder aan.
Ik op iemands advies gekeken naar het bedieningspaneel van de verwarming,de weerstandjes daar willen ook nog wel eens stuk zijn.Bij de sloop andere gehaald en erop gezet.Deed totaal niets.Ik voor de zekerheid de oude motor weer aangesloten en deed het perfect!

De nieuwe motor die ik gekocht had blijkt onder een bepaalde hoek niet te draaien (denk dat de koolborstels iets versleten zijn) de combinatie nieuw paneel en oude motor werkt wel.

Bedankt voor het al jullie advies !
Zit er weer warmpjes bij!

Groetjes,

Rob

off grid hutje in het bos

Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot 806 of stel zelf een nieuwe vraag.