Sinds een paar dagen werkt mij aanjager niet meer.
Tot nu toe geprobeerd:
:Heb de aanjager getest op op mn accu zelf met 2 draadjes (Doet het prima)
:Staat gewoon stroom op de plus draad. (Gaat niet van stroom als ik de bediening schakelaar op 0 zet> Volgens mij hoort de stroom er dan toch van af te gaan??
:Heb vandaag 2 andere aanjagers geprobeerd( Geen resultaat)
:Heb ook een ander kachel bediening getest (Ook geen resultaat)
:In de lucht pijp waar de ventilator invalt zat een soort van een relais in vast geklikt (weet niet of dit er wat mee te maken had? ) maar ook vervangen (ook weer geen resultaat)
Zekeringen zijn daarnaast ook allemaal in orde!
Kent iemand dit probleem??
Want het is erg vervelend..
Heb je de perfecte onderdelen nodig voor jouw auto? Ontdek nu de meest uitgebreide selectie van kwalitatieve automaterialen. Eenvoudig en zeer voordelig te bestellen via onderstaand kentekenveld.
je zegt dat je weet dat op je aanjager spanning hebt
dit hierop moet je een 55watt lamp zetten (waar normaal de aanjager op aangesloten zit )
dan over de lamp meet je de spanning
zet hem op verschillende standen en kijk wat voor voltage je hebt
nu doe je een belaste meting en kan 12volt zonder veel probleem direct al zakken naar 1 volt
als aanjager op hoogste stand zet moet je dus 12 volt meten en lamp fel/normaal branden
tevens is de stekkers ook gecontroleerd wil voorkomen dat deze intern doorbranden
Dat soort relais zoals u het noemt zal uw ballastweerstand zijn!
Die zorgt er voor dat je veschillende snelheden hebt door de spanning te verlagen afhankelijk v/d positie waar je op staat.
Op de max. stand (meestal 4) moet je 12V hebben.
Dus zoals Trucker al aangeeft.
Meten is weten!
12 jaar
Alvast bedankt! Ik ga er nu mee aan de slag.
Laat later wel even horen hoe het is afgelopen.
12 jaar
Heb de bedrading met een lamp getest, maar lamp brand maar op 1 stand (Lijkt bijna haast zeker dat de middenconsole kapot is???) ik heb gister op de sloop een ander getest die moet dan ook waarschijnlijk stuk zijn geweest!
heb de stekkers allemaal getest , waren ook allemaal in orde!
Ga nu even een midden console testen op sloop. Hopen dat het hier aan ligt..!
12 jaar
Midden console is het ook niet.
Wat kan het verder nog zijn?
Massa probleem??
12 jaar
Is het niet "gewoon" een weerstand(moduul) die defect is, of bedoel je dat met het relais in je 1ste bericht? Plaats anders even de laatste 8 cijfers van het chassisnummer zodat er iets gerichter gekeken kan worden.
Die relais wat ik bedoeld zat in de luchtpijp waar de aanjager in zit , maar die heb ik ook vervangen. dat was het ook niet hier de laatste 8 cijfers van het chassis ' 600212480
12 jaar
Dat zijn de laatste 9 met 1 0(nul) teveel. Klopt het dat deze partner airco heeft?
Oo sorry! Het is 60021240 en nee geen airco..
12 jaar
Das toevallig. Ik had gezocht op 60212480 en dat is ook een partner maar met airco zo te zien. Qua schema maakt het niet zo heel veel uit alleen is het schema van 6002124 nog het oude type schema en daardoor onduidelijker. Als het schema het goed heeft, dan komt de voeding rechtstreeks vanaf zekering F20 = zekeringskast interieur. Is dit in orde, dan blijft massa over. De massa komt vanaf massapunt MC36 en loopt vandaar naar het bedieningspaneel van de kachel/aanjager. Deze massadraad geeft ook massa aan de verlichtingslampjes in het paneel en loopt inwendig door naar de draaiknoop/schakelaar voor de snelheden van de aanjager. Vanaf de schakelaar gaat de massa naar de weerstand. De verschillende snelheden zijn dus massa-geregeld door deze weerstand = dat "ding" in de luchtbuis en gaat van af daar naar de aanjager. Omdat je aangeeft dat je lampje maar op 1 stand brand en volgens je zeggen de aanjager goed is, zou de aanjager m.i. moeten werken op die ene stand, tenzij de stekker op de aanjager (ook) verrot is???? Als er maar 1 stand werkt is het toch in de meeste gevallen de weerstand die defect is. Weet je zeker dat de weerstand (wat jij relais noemt) in orde is? Was het een nieuwe?
Ok..
De stekkers en aansluiting zijn zeker niet verrot (Heb voor de zekerheid de twee stekkertjes vervangen die op de aanjager komen te zitten.)
En de relais die was niet nieuw nee, ik had hem uit een partner van die 3 jaar jonger was dus ging er wel vanuit, dat die ok was. Maar zal nog wel een ander proberen dan.
En over het lampje die ik er op getest heb bedoel ik dat die alleen maar brand als die op contact staat. Er gebeurt totaal niks met het lampje(Word niet feller of zwakker) als ik aan de schakelaar kom van de 4 standen van het middenconsole.
12 jaar
En als je met een proeflampje of multimeter meet over de 2 ( = plus en min) draden op de aanjager?
Krijgt allebei stroom! En dat klopt volgens mij ook niet?
12 jaar
Heb je gemeten IN de stekkertjes nadat je de beide stekkertjes (plus en min) losgetrokken hebt van de aanjager?
Ja en uit beide stroom!
12 jaar
Gaan we even een andere kant op.........doet de verlichting in het bedieningspaneel van de kachel het wel?
ja dat werkt gewoon..
12 jaar
Op de 1 of andere manier kan ik me niet aan de indruk onttrekken dat je verkeerd zit te meten? Als je het + draadje nu eens gewoon aangesloten laat zitten op de aanjager en je trekt het massa-draadje los van de aanjager en je pakt even een los stuk draad, maakt er een stekkertje aan en steekt die op de massa kant van de aanjager. Het andere end van het losse draadje tip je even tegen een goed massapunt van de carrosserie.....wat gebeurd er dan?
En toen deed die het! Dus de massa kabel opsporen dan maar dacht ik? En zorgen dat die goeie massa weer krijgt.
12 jaar
Lees het verhaaltje hierboven op regel #11 nog eens rustig door.
ok je denkt dus dat het aan die weerstand ligt. In de luchtbuis??
Maar kan dus niks te maken hebben met wat je zegt de massapunt Mc36? Want daar zat ik namelijk aan te denken.
12 jaar
[quote=ovi]Dat soort relais zoals u het noemt zal uw ballastweerstand zijn!
Die zorgt er voor dat je veschillende snelheden hebt door de spanning te verlagen afhankelijk v/d positie waar je op staat.
Op de max. stand (meestal 4) moet je 12V hebben.
Dus zoals Trucker al aangeeft.
Meten is weten![/quote]
Vervang die "ballastweerstand" toch maar eens door een andere want die je nu gemonteerd hebt kan evengoed ook naar de vaantjes zijn!
Weer een zeer interessant probleem maar voor u natuurlijk vervelend. Ik volg het op de voet maar gok dus op die weerstand.
Toch weer knap dat een professional zich zo inzet om ons amateurs te helpen! Ik zie het hier in België nog niet gebeuren!
12 jaar
Ben naar de peugeot garage geweest. Had een nieuwe besteld.! Gelukkig hadden ze toevallig nog een liggen.
Gemonteerd en hij deed het weer perfect.
Deze die ik van de sloop had gehaald zag er idd ook niet al te fris meer uit roest en wat oxidatie, dus zal wel al een keer water bij gekomen zijn.
Hans en ivo bedankt voor de moeite !!! Hopen dat mn kachel nog lang mee gaat!!
Mvg nick
12 jaar
[quote=ick227]Hopen dat mn kachel nog lang mee gaat!!
Mvg nick[/quote]
Dat hopen wij ook, want het kostte nogal wat moeite ;-))
Maar........de aanhouder wint.
Dus bleek toch de weerstand te zijn. dankzij het meten kom je dan ook altijd tot het probleem gevonden is, soms duurt het alleen iets langer
je moet wel even weten dat weerstand niet zomaar kapot gaat. advies is om de kachelmotor zelf ook te vervangen door een verhoogde weerstand als hij draait
maar zie vaak alleen weerstand vervangen en rijden weer zonder problemen weer een aantal jaar
denk dat je nu tevens ook hebt geleerd dat sloop nooit perfecte onderdelen heeft
Goed nieuws kerel!
En niet allen onderdelen v/d sloop moet je mee opletten!
Ooit eens een splinternieuw verdelerkapje (toen dit nog bestond) gemonteerd op mijn Fiat 128 en vanaf toen starte hij bijna niet meer als het vochtig was???
Na lang zoeken bleek er een haarscheurtje in dat NIEUW delco kapje te zitten! hahaha
12 jaar
Niet gevonden wat je zocht? Misschien is je vraag al eens beantwoord voor je Peugeot Partner of stel zelf een nieuwe vraag.
12 jaar